گفتگوی ویژه

حاج هاشم بعد از انقلاب به جای سهم خواهی، نیرو تربیت کرد

حاج هاشم امانی به‌جای سهم خواهی با تردید وارد عرصه پذیرش مسئولیت می‌شود؛ این در حالی است که در این بخش نیازی نیست از آبرو و جان و مال خود را خرج کنند.
هسته نظامی مؤتلفه که تشکیل شد حاج صادق و حاج هاشم همراهتر از همیشه شدند؛ این روزها و در ایام فقدان حاج هاشم؛ قاسم امانی فرزند شهید حاج هاشم امانی درباره ویژگی اخلاص عمو که در پیام تسلیت رهبر انقلاب مورد تأکید واقعشده است؛ گفت: انسان برای انجام هر کاری انگیزههایی دارد؛ انگیزه خداخواهی و خلوص الهی بسیار سخت در درون قلب و وجود اشخاص غلیان پیدا میکند؛ موتلفه اسلامی و بهویژه برخی از شخصیتها مانند حاج هاشم امانی ازجمله کسانی بودند که از روز نخست نهضت اسلامی و از ابتدای جوانی و تکلیف به دنبال اجرای تمام دستورات دینی بهویژه در خصوص امربهمعروف و نهی از منکر بودند.

وی افزود: این بزرگواران در تعالیم خود همانگونه که راجع به اصول و فروع دین پیگیر بودند؛ به دنبال آن بودند که در خصوص امربهمعروف و نهی از منکر که باید توسط قدرتها و حکومت اعمال شود ادای دین و تکلیف نمایند در دوران جوانی با همراهی نواب صفوی؛ اداره امور مالی مجاهدین اسلام را بر عهده میگیرند. و پس از فدائیان اسلام؛ با آغاز حرکت حضرت امام حاج هاشم جذب جریان انقلابی شده و با تمام وجود در این راه گام برمیدارد.

فرزند شهید صادق امانی تصریح کرد: افراد بسیاری در تاریخ اسلام هستند که با جریانات تکلیف مدار همراهی کردند ولی موضوعی که در برخی از افراد مانند حاج هاشم سبب حفظ اخلاص آنها میشود این است که از آبرو، مال، جان و خانواده مایه گذاشته و پا بهرکاب بودند و با تمام وجود به تمام وظایف به بهترین نحو عمل کردند اما برخی نیز هستند که وقتی پیروزیهایی حاصل میشود شروع به سهم خواهی میکنند در این بخش امثال حاج هاشم امانی بهجای سهم خواهی با تردید وارد عرصه پذیرش مسئولیت میشود؛ این در حالی است که در این بخش نیازی نیست از آبرو و جان و مال خود را خرج کنند.

وی با بیان فعالیتهای مرحوم هاشم امانی پس از انقلاب و چرایی عدم پذیرش مسئولیت اجرایی در نظام اسلامی گفت: وقتی انقلاب پیروز شد؛ بهجای سهم خواهی و حضور در عرصههای مختلف حاج هاشم شروع به تربیت نیرو در منزل شخصیشان کرد و با دانش و تجربه خود مطالبی تهیه و به جوانان آموزش میداد و درست مثل قبل از پیروزی به دنبال روشنگری و همان ادای تکلیف واقعی انبیاء و اولیاء که دادن آگاهی به مردم بود میپرداخت و از پذیرش مسئولیتهای حکومتی پرهیز میکرد و وقت و زمان خود را صرف تعلیم میکرد.

امانی خاطرنشان کرد: حاج هاشم در طول زندگی تا آخرین لحظه حیات با تمام همت نسبت به امام و انقلاب و بهویژه حضرت آقا مقیدانه از هیچ خدمتی کوتاهی نمیکرد و تلاش میکرد به هر نحوی در خدمت این انقلاب باشد.

فرزند شهید امانی با نقل خاطرهای در این خصوص اظهار داشت: یکبار از ایشان پرسیدند چرا در فلان مسئولیت ورود و مداخله نمیکنید ایشان تأکید میکردند ممکن است از عهده مسئولیت برنیایند؛ اصولاً یکی از آموزههای قبل از نهضت این بود وقتی جمع ایمانی به مسئولیتی میرسند، اگر فردی کمترین شکی داشته باشد که قابلیت آن را ندارد که بتواند در حد اعلا مسئولیت را انجام دهد آن را نمیپذیرد و این امر خارج از حیطه تقواست.

امانی در پایان گفت: این تقوا و خلوص نیت ایشان باعث شد با وجود اینکه همواره در زمینه تعلیم و تربیت و روشنگری کوتاهی نمیکرد ولی هیچگاه به دنبال سهمی از انقلاب نبود و در مجموعه برادران مؤتلفه؛ همواره به دنبال ادای تکلیف در انقلاب بودند و خود را بدهکار و مدیون انقلاب میدانستند، ایشان از افراد شاخصی بود که با وجود صدماتی که در طی پیروزی انقلاب متحمل شده بود اما خود را بدهکار انقلاب میدانست و تا لحظه آخر عمر نیز به دنبال ادای تکلیف برای نظام بود.

https://shoma-weekly.ir/fVNvWB