گفتگوی ویژه

جوانان باید روحیه و تفکر انقلابی را به مراتب بهتر از گذشته صادر کنند

جوانان روحیه انقلابی خود را حفظ کنند و این را توسعه دهند، نیروهای جدیدتر را جذب کنند و ارتباطات تشکیلاتی و کارهایی که باید در تشکل‌ها انجام دهند را به صورت گسترده برقرار نمایند. برای این توسعه‌یافتگی با همین روحیه، ارتباطاتشان را حتی با دنیای خارج هم برقرار کنند.
امیر زینلی - مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان فرمودند: «اوضاع کنونی بسیار شبیه جنگ احزاب است؛ امروز همه‌ زورگویان مقابل جمهوری اسلامی صف‌آرایی کرده‌اند. در این شرایط افراد سست ایمان، اظهار یأس و خودکم‌بینی می‌کنند اما افراد باایمان، هر قدر شرایط سخت‌تر شود، قوی‌تر می‌ایستند.» با توجه به توصیه ایشان به جوانان و دانشجویان، با دکتر محمد کرمی‌راد، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در مورد نقش جوانان در جنگ احزاب امروز صحبت کرده‌ایم.

***

توجه به جوانان و تکیه بر آنان در صحبت‌های رهبری نمود فراوانی دارد. در زمینه جنگ احزاب که ایشان مطرح فرمودند، جوانان چه جایگاهی دارند؟

برای مسائلی از این دست مقام معظم رهبری توجه خاصی در ارتباط با جریانات و تحولات در جهان اسلام و به خصوص هجمه‌هایی که به ایران اسلامی می‌کنند، دارند. البته جوانان عزیز، فرهیختگان، دانشجویان و کسانی که در این مسیر روشن‌تر و آگاه‌تر از بعضی از اقشار مختلف هستند را نوک پیکان دفاع می‌دانند و حتی در بعضی جاها علاوه بر بحث مقاومت و دفاع، مسئله هجمه و هجوم را هم مطرح فرمودند و این نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری اینگونه مسائل را ترسیم می‌کنند که علی‌رغم همه فشارها و همه جوسازی‌ها و شانتاژهایی که دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری انجام می‌دهند و علی‌رغم اینکه هم در بحث جنگ نرم و هم جنگ سخت مسائل را دنبال کردند، طرح‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای داشتند.

به نظر می‌رسد ایشان می‌خواهند در صحبت‌هایشان افق کلانی را نشان دهند که ما فراتر از ایران را ببینیم، منطقه‌ای و جهانی نگاه کنیم. جوانان و دانشجویان ما چگونه باید این مسائل را دنبال کنند؟

دشمنان برای مبارزه با جمهوری اسلامی از هر ترفندی فرو گذار نکردند و طبیعتا تلاش‌های گسترده‌ای را انجام دادند. امیدی که مقام معظم رهبری به این جوانان دارند از گذشته بوده است. من از گذشته به خاطر دارم که ایشان به بعضی از آقایان اشاره فرمودند که این قدر ناامیدانه برخورد نکنید، اگر چنان چه روزی بخواهد برای کشور و نظام جمهوری اسلامی اتفاقی بیفتد همین جوانان امروز از جوانان 8 سال دفاع مقدس قوی‌تر و بهتر عمل می‌کنند و پای نظام می‌ایستند و دفاع می‌کنند. این واقعیتی است که مقام معظم رهبری در افق چشم‌انداز آینده ایران اسلامی به آن توجه دارند و توجه معظم له به جوانان عزیز ایران به خصوص قشر تحصیل‌کرده و دانشجو و گروه‌هایی که در آینده سکان‌دار این نظام خواهند شد، یک توجه خاص است.

ایشان این نوید را هم دادند که ان‌شاءالله ما در جنگ احزاب دنیا پیروز هستیم، نوید پیروزی در این موضوع از سوی معظم له و امید‌دادن به این قضایا که فتنه‌ها و نقشه‌های دشمنان با حضور فعال جوانان در همه عرصه‌ها خنثی‌کننده آن توطئه‌ها خواهد بود و ان‌شاءالله نویدبخش یک پیروزی برای ما و یک شکست قطعی برای دشمنان خواهد بود. کشورهایی که تا به حال این همه جنایات را در حقیقت باید بگوییم در حق بشریت کردند تا کی امثال بان کی مون ها خفه خون می‌گیرند و چیزی نمی‌گویند یا دهانشان را با دلارها می‌بندند؛ اما افکار عمومی ملت‌ها و جوامع اسلامی و حتی غیراسلامی هوشیار هستند و عکس‌العمل نشان می‌دهند. تقریبا 60 کشور اسلامی داریم، اما امسال قریب 80 کشور روز قدس را گرامی داشتند و بعضی از کشورها مثل نیجریه و جاهای دیگر هم علیرغم فشارها و جو اختناقی که در آنها وجود داشته است، باز هم دیدیم که عکس امام و رهبری بیرون آمد و روز قدس نشان داد که این تفکر انقلابی، تفکر جهادی که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند و نشئت گرفته از آن راه و روش و منش بنیانگذار جمهوری اسلامی است و بحث امت اسلامی را مطرح کردند و حفظ وحدت بین امت اسلامی را همیشه مورد توجه قرار می‌دادند، صادر شده است. افقی را که امام‌(ره) نگاه می‌کردند و نگاه داشت، خوشبختانه مقام معظم رهبری یک لحظه از همین راه و مسیر غفلت نکردند و این راه را ادامه دادند و پیوند ناگسستنی بین امامت و امت، پیوندی که نه تنها بین مردم ایران و رهبری وجود دارد، بلکه مقام معظم رهبری را در لبنان، عراق، سوریه، پاکستان، یمن، افغانستان، بحرین و هر جایی از دنیا که مسلمانان وجود دارند، به عنوان ولی امر مسلمین پذیرفته‌اند.

توصیه شما در این زمینه به جوانان و دانشجویان چیست؟

وظیفه سنگینی به عهده‌شان است، حتما روحیه انقلابی خود را حفظ کنند و این را توسعه دهند، نیروهای جدیدتر را جذب کنند و ارتباطات تشکیلاتی و کارهایی که باید در تشکل‌ها انجام دهند را به صورت گسترده برقرار نمایند. برای این توسعه‌یافتگی با همین روحیه، ارتباطاتشان را حتی با دنیای خارج هم برقرار کنند. پیامی را که مقام معظم رهبری برای جوانان غرب و اروپا دادند، اینها می‌توانند جزو پیشگامانی باشند که از طریق شبکه‌های ارتباطی و امکاناتی که امروزه در عصر ارتباطات وجود دارد، ارتباطاتشان را با دنیای خارج برقرار کنند و یک شبکه گسترده‌ای را ایجاد کنند که همین عامل باعث زمینه‌سازی برای آینده و حتی تئوری‌های که امام داشتند که جهان را برای ظهور حضرت آماده کنند و بحث صدور انقلاب را مطرح کردند، شود.

البته انقلاب ما صادر شده است؛ اما همین جوانان می‌توانند همین روحیه و تفکر انقلابی را به مراتب بهتر از گذشته صادر کنند. جوانان ما در عرصه‌های مختلف توفیقاتی داشتند. الان در فناوری‌های مختلف زبانزد عام و خاص و کشورهای مختلف و به خصوص قدرت‌هایی که ما را تحریم کردند، هستند. چقدر قابلیت و روحیه انقلابی جوانان ما باعث شده است که در همه زمینه‌ها موفق شوند. در سایه تقوا، خودسازی و افزایش روحیات معنوی و انقلابی خودشان می‌توانند کمک کنند و به خصوص برای آینده هم که انتخابات سال آینده را هم در پیش رو داریم بهتر از گذشته در صحنه حضور داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/684EAI