گفتگوی ویژه

جز خدا قدرتی برای امام مطرح نبود

امام به جز ذات پاک الهی از چیز دیگری هم وحشت نداشتند زیرا اعتقاد داشتند و فرموده بودند که اگر همه در یک صف قرار بگیرند و من در یک صف، راه خود را ادامه می دهم و از نوجوانی این سازندگی و تزکیه نفس را برای خویش فراهم کرده بودند و با این ایمان راسخ جز خداوند چیز دیگری در وجودشان حکم نمی کرد.
زین العابدین امیری - شاید عده ای تصور کنند که امروزه ما از آرمان های امام راحل فاصله گرفته ایم. اما آن چه پیداست، این است که رهبری معظم انقلاب، خیلی محکم پای آرمان های امام ایستاده اند و از آن دفاع می کنند. برای ارزیابی بخشی از آرمان های امام که نیاز امروزه ما نیز هست، سراغ ابوالفضل توکلی بینا عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته ایم.

***

از نکاتی که امام خامنه ای فرمودند این بود که یکی از اصول امام خمینی اعتماد به وعده های الهی و بی اعتمادی به قدرت های مستکبر است. امروزه در حالی که ما قراردادهایی با آنها منعقد کردیم و توافق هایی را با کشورهای غربی انجام دادیم، شاید این شعار و آرمان امام بیشتر از قبل بکار ما بیاید، ارزیابی شما چیست؟

امام از نخستین روزهایی که نهضت انقلاب را شروع کردند دو ایده داشتند. مادامی که این رژیم سلطنتی سرکار بود تمام ذخایر ما را آمریکا می فروخت و از بین می برد. بنابراین نیت امام این بود که اول باید رژیم پهلوی را ساقط کرد و بعد دست ابرقدرت آمریکا را کوتاه کرد که ذخایر ما و دیگر کشورها را می برد. امام به جز ذات پاک الهی از چیز دیگری هم وحشت نداشتند زیرا اعتقاد داشتند و فرموده بودند که اگر همه در یک صف قرار بگیرند و من در یک صف، راه خود را ادامه می دهم و از نوجوانی این سازندگی و تزکیه نفس را برای خویش فراهم کرده بودند و با این ایمان راسخ جز خداوند چیز دیگری در وجودشان حکم نمی کرد. بنابراین با عزت نفس محکمی گام های رو به جلو بر می داشتند و انقلاب هم با همین خدا محوری به پیروزی رسید. بنابراین بعد از 36 سال وقتی رهبری عزیزمان، امام خامنه ای، پیام می دهند مردم چگونه به میدان می آیند؟ بعد از 36 سال که از انقلاب می گذرد در کجای دنیا یک رهبری اینطور محبوب پیدا می شود؟ آنقدر هزینه می کنند که چند نفر را برای سخنرانی هایشان جمع کنند. امام ایمان محکمی داشتند و جز خدا چیزی برای ایشان مطرح نبود.

یعنی فکر می کنید اینکه رهبری معظم انقلاب محبوبیت دارند و امام محبوبیت داشتند علتش مبارزه با استکبار بوده است؟

قطعا علتش مبارزه با استکبار است. اینها تمام ذخایر کشورهای ضعیف را می بلعند. ایران یک ذخایر عظیمی دارد که اینها دل نمی کنند. کشورهای دیگر هم همینطور است. در آفریقا دیدید چه کردند؟ حدود 1000 نفر را کشتند و اصلاً ککشان هم نمی گزد. بخاطر چه؟ بخاطرمسئله مادی که خود را ناکام دیدند. علت اینکه 36 سال است که رهبرعزیزمان مستحکم ایستاده اند آن پاکی و تقوا و زهدی است که ایشان از نخستین روزها داشته اند و انتخاب درستی بوده است.

نکته دیگر بحث اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی است و مقام معظم رهبری از اسلام آمریکایی به نام اسلام درباری، اسلام داعشی و اسلام بی تفاوت صحبت کردند. شاید امروز حتی در کشورمان هم نیاز داریم به این نکته توجه زیادی بشود. حتی در میان مسئولین کشور هم افرادی هستند که این نوع اسلام را قبول دارند. وجود اسلام آمریکایی در کشور تا به حال چه مضراتی داشته است؟

عده ای همچون بازرگان، رییس جمهور دولت موقت جمهوری اسلامی، معتقد بودند که تا ما به یک قدرت بزرگ وابسته نباشیم نمی توانیم ادامه بدهیم و الان 36 سال از انقلاب می گذرد و ما در خاورمیانه مستحکم حرف اول را می زنیم و قدرت اول خاورمیانه هستیم. در دنیا محلی از اعراب پیدا کرده ایم که بخاطر آن حق گویی و مقابله با استکبار و زورگویی های جهان است و آنها اشتباه می کنند که خیال می کنند اگر وابسته به آمریکا شدند دیگر همه چیزشان اصلاح می شود. اینطور نیست. این خداوند است که بر ما حاکم است و ما باید همین جهتی که رهبر عزیزمان دارند داشته باشیم و ایشان همواره هشدار می دهند که مواظب باشید اینها رسوخ نکنند و به عناوین مختلف مجدداً بخواهند به یک طریقی در ایران خود را مطرح کنند.

نگاه امام درباره عدالت اجتماعی چه بود؟

اعتقاد امام این بود که این کوخ نشین ها بودند که انقلاب ما را حمایت کردند و در همه حوادثی هم که پیش می آمد جهت امام جهت محرومین و حفظ محرومین بود. حتی کمیته امداد یا کمیته مسکن انقلاب اسلامی را هم که تشکیل دادند در جهت حفظ آنها بود. این ها همه حکایت از این می کرد که این محرومین و این پابرهنگان هستند که ما را به پیروزی رساندند. این ها هستند که در هر حال انقلاب را حمایت کردند. شما در دوران جنگ تحمیلی می بینید آنهایی که جبهه ها را پر کردند چه کسانی بودند، بیشتر خانواده های طبقه پایین بودند. بچه های طبقه مرفه و پولدار که به جبهه نمی رفتند. اکثر خانواده های محروم و دسته پایین جبهه ها را پر کرده بودند. بخاطرآن حق طلبی و خدا محوری امام بود که رسوخ کرده و قلب ها را متوجه خود کرده بود.

امام فرموده بودند که ما باید انقلابمان را صادر کنیم. این مفهوم از مباحث همیشه چالشی بوده است. خواست امام چه بود؟

امام فرمودند که سه خواسته دارند، یکی جمهوری اسلامی، یکی اسلامی شدن کشورمان و دیگری هم اسلامی شدن جهانی است. شما الان به بیشتر کشورهای دنیا که بروید حتی کمونیست ها در میان بخشی از حق طلبان عکس امام را دارند و می گویند ایشان طرفدار محرومین بوده است. امام آن اعتقاد و ایمان پاکمان که خدا داد و این انقلاب را صادر کردند. اخیراً گزارشی داشتم که یک تعداد از جوانان آلمانی که مسیحی هم هستند؛ معارف اسلامی می خوانند، جذب شده اند و این علاقه به کلمه حق حاصل نظریه پردازی های حضرت امام بود.

خود شما فکر می کنید آرمان اصلی امام برای انقلاب ما چه بوده است؟

حاکمیت اسلام. ریشه تشیع از زمان غصب حکومت امیرالمؤمنین و از رحلت پیامبرآغاز شد. وقتی زمان اموی ها و عباسی ها را ورق می زنیم خیلی ها که تأیید ائمه را هم داشتند برای حکومت اسلامی قیام کردند. حاکمیت اینها، حاکمیت خدا که نیست. الان ما ولی فقیه عادل می خواهیم که حکم خدا را می گوید و این است که از نخستین روزها این بود که حاکمیت اسلام و زمینه ظهور آقا امام زمان را فراهم کنند. زمینه می خواهد همین طوری که نمی شود. بنابراین اعتقاد امام این بود که حاکمیت خدا را برقرار نماییم لذا تنها کسی که ایستاد و مقاومت کرد تا کلمه حق و جمهوری اسلامی را جاری کرد امام رضوان الله علیه بود. حاصل چهارده قرن مبارزه تشیع در امام خلاصه شده است.

امروز می توانیم بگوییم که به آرمان های امام پایبند هستیم؟

شکی نیست. اگر مردم این طور در صحنه نبودند ما اینطور در سراسر جهان محبوبیت پیدا نمی کردیم و به دلیل همان کلمه حق است که امام آمد و این انقلاب را به پیروزی رساند و مردم را در صحنه نگه داشت. مردم ما هم به خاطر اعتقادشان به اسلام است که در صحنه هستند وگرنه در کجا چنین مردمی پیدا می کنید که با این همه فشار اقتصادی و این همه محرومیت ایستادگی کنند؟ روز 22 بهمن را ببینید یا روزهای دیگر را که در تاریخ انقلاب داریم. زمانی که امام پیامی می دهد همه در صحنه می آیند که بخاطر اعتقاد به اسلام است که امام این روح اعتقاد به اسلام را در مردم دمیدند.

https://shoma-weekly.ir/srX2fa