گفتگوی ویژه

جریانات خارجی قصد تشدید دوقطبی های انتخاباتی را دارند

جریانات خارجی تمایل دارند با تحریک فضای هیجانی شدید دوقطبی، بتوانند منافع خود را در این باره بدست آورند. البته گاهی مواقع این موضوع با خواست برخی گروه‌های سیاسی داخلی هم همراه می‌شود که نظام باید برای آن برنامه داشته باشد.
امید قهرمانی - هنوزچند ماه به انتخابات باقی مانده است. فضای کشور در مسائل مختلف هنوز هم قدری دو قطبی است.حالا دیگرشاهد هستیم که اهالی فتنه هم برای انتخابات فعال شده اند و این می‌تواند موضوعات دو قطبی را در چند ماه باقی مانده تا روز انتخابات بیشتر کند. با مجتبی همدانی درباره فضای دوقطبی موجود و آسیب های آن تا انتخابات گفتگو کرده ایم.

***

شرایط فعلی دوقطبی های موجود در کشور را به مصلحت نظام می دانید؟

در هر انتخاباتی جریان‌های سیاسی و همچنین جریان‌های خارجی برای این که فضا را به نفع خود هدایت کنند، فعال می‌شوند. به علت اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی، کشورهایی هستند که تمایل دارند با دخالت در انتخابات و جهت دهی به جریانات، فضای کشور را به سمتی که دوست دارند، هدایت نمایند. این را در مقاطع مختلف انتخابات ایران و به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری که نسبت به دیگر انتخابات هیجانات سیاسی بیشتر بالا می‌رود، شاهد هستیم. اکنون نیز به نظر می‌رسد جریانات خارجی تمایل دارند با تحریک فضای هیجانی شدید دوقطبی، بتوانند منافع خود را در این باره بدست آورند. البته گاهی مواقع این موضوع با خواست برخی گروه‌های سیاسی داخلی هم همراه می‌شود که نظام باید برای آن برنامه داشته باشد.

طبق توضیحات حضرتعالی در حقیقتاین یک حیله است که از طرف غرب وارد کشور ما می‌شود. به نظر شمااین موضوع ربطی به دولت ها ندارد؟

البته در برخی از انتخابات به طور ناخودآگاه این فضای دوقطبی شکل می‌گیرد. برخی از دولت‌ها هم تلاش می‌کنند این فضا را ایجاد کنند زیرا خودشان یک طرف مهم در این دو قطبی شدن هستند.

می‌دانیم که این دو قطبی یک شکاف اجتماعی را در کشورمان ایجاد می‌کند. آیا دوقطبی داریم که برای انتخابات ما منفعتی هم داشته باشد؟

نباید همواره به دو قطبی بودن نگاه منفی داشت. آن دوقطبی ای خسارت بار است که یکی از دو قطب به گونه ای رفتار کند که نظام را به خطر بیندازد.

شرایط را برای ورود به انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قدری زود وارد فضای انتخابات ریاست جمهوری شدیم. یک دلیل مشخص آن این است که اما و اگرهایی در رابطه با استمرار دولت آقای روحانی در چهار سال دوم به وجود آمده است. نظر سنجی‌هایی انجام شده و عدم دست یابی دولت به اهدافی که در ابتدای تشکیل خود اعلام کرده بود افراد را تشویق کرده است که برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری فعال شوند و امید داشته باشند که با شرکت در انتخابات مانع از رای آوردن دوباره آقای روحانی شوند.

شاهد بودیم که دو چهره مطرح آمریکایی حمایت کرده و گفته بودند که اگر روحانی رای آورد به نفع ما است. به نظر شما این مسئله فضا را به نفع آقای روحانی تغییر خواهد داد و دو قطبی را تشدید می‌کند؟

البته همان طور که در ابتدا عرض کردم آمریکایی‌ها در کشورها روی یک جریان سیاسی سرمایه گذاری می‌کنند و تمایل دارند که آن جریان سیاسی خاص پیروز شود. این موضوع یا انتخاب بین بد و بدتر برای خودشان است یا خوب و خوب تر است. آمریکایی‌ها از این مدخل بیشتر وارد شدند که بین گزینه بد و بدتر، بد را حمایت کنند تا به زعم خود منافعشان کمتر به خطر بیفتد. این که می‌خواهند در انتخابات از یک گروه حمایت کنند، در همین چارچوب تفسیر می‌شود. مهم آن است که جناحی که مورد طمع آمریکایی‌ها قرار گرفته است با اتخاذ مواضع ضد آمریکایی و ضد دخالت بیگانه، با حمایت خارجی‌ها از خود مخالفت نماید تا به نحوی کشورهای خارجی را از رفتار خود پشیمان کند.

https://shoma-weekly.ir/5p3u38