گفتگوی ویژه

جدا کردن مأموریت پلیس از اسلام یعنی سکولاریسم

یک پلیس اسلامی است که می تواند با ناامنی های روانی مبارزه کند. به معنای واقعی پلیس ما یک وظیفه ایی فراتر از پلیس های کشور های دیگر دارد . فقط در یک چهارچوب قانونی به دور از اعتقادات و عواطف مردم و با خشونت کامل.
امیر زینلی - حسن روحانی حالا دیگر سابقه دو ساله ریاست جمهوری دارد. یک رییس جمهور که دو سال از عمر ریاستش بر کشور می گذرد، حتما حواسش هست که چه می گوید. آن قدر که در جمع پلیس های کشور بگوید:« حکومت اسلامی، یعنی حکومت قانون که رهبر کبیر انقلاب بارها آن را تأکید کرده‌اند. در جمهوری اسلامی ایران شرع و قانون کنار هم است. پلیس موظف به اجرای اسلام نیست. بی‌خود به مخمصه فکری فرو نرویم. پلیس فقط باید قانون را اجرا کند. اگر می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم، باید قانون شفاف باشد و آن‌گاه پلیس وارد می‌شود تا قانون را اجرا کند. حالا خیلی ها در مقابل این حرف ها موضع گرفته اند از جمله عده ای از مراجع عظام. با حجت الاسلام والمسلمین خرسند عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کرده ایم.

***

این که پلیس موظف به اجرای اسلام نیست و پلیس تنها باید قانون را اجرا کند.این سؤال را به وجود می آورد که آیا قانون جمهوری اسلامی غیر از قوانین اسلامی است که پلیس موظف به اجرای قانون باشد نه اجرای اسلام؟

به این صحبت رئیس جمهور از جهات مختلفی خدشه وارد است. همانطور که برخی از مراجع بزرگوار موضع گیری کرده اند. در جمهوری اسلامی همه ی ارگان ها ، نهاد ها و قوای نظامی ، انتظامی و مسئولین، مشروعیتشان در تعبدشان و تمسکشان به اسلام است. بنابراین ما نباید، بین قانون و اسلام تفاوت قائل شویم مانند جوامعی که دین را از سیاست جدا می دانند. در کشوری که همه ی قوانینش منطبق بر اسلام باید باشد ، اینطور موضع گیری از یک مقام مسئول دور از انتظار است و طبق آیه ی شریفه ی "الذین ان مکناهم فی الارض اقامو الصلاه و اتو الزکاه و امرو بالمعروف و نهو عن المنکر " می فرماید مومنین وقتی صاحب قدرت و مکنت می شوند ، نماز را اقامه می کنند زکات را پرداخت می کنند امر به معروف و نهی از منکر می کنند. پلیس هم در کشور ما نیروی نظامی و رسمی است و از این قانون مستثنی نشده و هیچ کس دیگه هم مستثنی نیست. امر به معروف و نهی از منکر یک اصل همگانی است. در جامعه ی اسلامی همه نسبت به مسائل جامعه و اجرای احکام اسلام ، مبارزه با منکرات و اشائه ی معروف مسئول هستند.

بناباین هیچ کس از این قانون مستثنی نیست چه نیروی نظامی چه انتظامی و چه ادارات و وزارت خانه ها. ما می گوییم امر به معروف مثلا وظیفه ی دستگاه خاصی است.

به نظر می آید که این صحبت با نظر امام خمینی هم متفاوت باشد.

هم با نظر امام هم با نظر مقام معظم رهبری هم روح قاون اساسی ما خلاف این را می گوید و به همین علت هم بود که مراجع عظام هم موضع گرفتند . البته ما امیدواریم که این یک اشتباه در بیان مطلب از رئیس جمهور بوده باشد. رئیس جمهور هم که یک روحانی تحصیل کرده در حوزه های علمیه است، بهتر از بقیه به این امور واقف هستند و این صحبت ایشان به نظر من نه با روح قانون اساسی ما نه با فلسفه ی انقلاب اسلامی ما و نه با سیره ی امام و رهبری هم خوانی ندارد.

نظر صریح امام خمینی را در این زمینه چه بود؟ ایشان معتقد بودند حتی تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی هم گناه است و گناه است یعنی آن که آن قانون، اسلامی است.

اصلا در جمهوری اسلامی مشروعیت همه ی فعالیت های ما ، ارگان های ما و وزارت خانه ی ما در جمهوری اسلامی است، در تمسکشان به اسلام است.

تمام قوانینی که در کشور ما تصویب می شود بعد از مصوبه ی مجلس باید مورد تاییذ شش فقیه عادل قرار بگیرد که هیچ مغایرتی با اسلام نداشته باشد. لذا فتوای امام ، مقام معظم رهبری و بسیاری از مراجع ما این است که خلاف مقررات جمهوری اسلامی جایز نیست. یعنی هرکاری که خلاف مقررات جمهوری اسلامی باشد جایز نیست و این نشان دهنده ی این است که قوانین ما در یک کشور و دولت اسلامی منطبق بر اسلام است حالا درست است که در برخی موارد به خوبی اجرا نمی شود و مجریان آن را درست اجرا نمی کنند اما بر قانون ما ایرادی وارد نیست.

وظایفی هم به عهده ی نیروی انتظامی گذاشته شده است.مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشاتشان در سال های گذشته فرمودند که نیروی انتظامی وظیفه دارد امنیت اسلامی را فراهم کند.

امنیت اسلامی به چه معنا است؟ امنیت اسلامی یعنی امنیت و آرامش روانی که در جامعه بر اساس قوانین اسلامی برقرار شود .

حالا ما نمی توانیم بگوییم که نیروی انتظامی کاری به قوانین اسلامی ندارد،قانون اسلام چه می خواهد؟ آیا اسلام برای امنیت و رفاه مردم قانونی ندارد؟ یعنی یک نوع امتیاز دادن خواسته یا ناخواسته به کسانی که متاسفانه سازمان یافته در جامعه ی ما به دنبال ترویج گناه و بی بند و باری و فحشاء و منکرات و ابتذال هستند و آن ها را در انجام این کارشان دلیر می کند. بنابراین ما از آقای رئیس جمهور انتظار داریم فرمایش و صحبت هایشان را اصلاح کنند نه تنها به عنوان رئیس جمهور بلکه به عنوان یک کارشناس اسلامی و دینی لازم است این صحبت شان را اصلاح کنند که افراد مقرض و مساله دار از این صحبت ایشان استفاده ایی برای بهره برداری های نا مشروع خودشان نداشته باشند.

یک ایرادی که این طور صحبت کردن دارد این است که مردم و مسئولین به یک دین حداقلی راضی می شوند و شاید حتی به ورود سکولاریسم به مجموعه ی مسئولین دولت هم راضی شوند.

این صحبت ها در جوامعی تبلیغ می شود که سکولار هستند. و نظام شان بر اساس جدایی دین از سیاست است و عدم ورود دین یه مسائل سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی است.اما کشوری که سیاست را عین دیانت می داند و قانون اساسی و اساس نظامش براساس دین است . و مشروعیت مسئولیت های آن مسئولین و مقامات و قوانین آن کشور براساس پایبندی اش به دین است . این طور صحبت ها هیچ وجه قانونی و شرعی ندارد. در همان جوامع مدنی غربی این صحبت ها باید گفته شود و در یک جامعه ی اسلامی ولایی این صحبت ها هیچ جایگاهی ندارد.

وظایف پلیس که با اسلام سروکار دارد کدامند؟ آیا این وظایف قابل جداسازی است؟

آن چیزی که مردم از پلیس توقع دارند و در قانون هم تصویب شده است. پلیس وظیفه اش برقراری امنیت ، چه امنیت روانی چه امنیت در ابعاد گوناگون برای عموم شهروندان است.این را می گویند یک پلیس اسلامی.

وقتی پلیسی اسلامی می شود و امنیت اسلامی و امنیت روانی را می خواهد به وجود بیاورد اینجاست که بحث پایبندی پلیس به مذاهب دینی و آموزش های دینی و بحث احیاء امر به معروف و نهی از منکر مطرح می شود.مقام معظم رهبری در همین دیدار اخیرشان با نیروی انتظامی بر بحث امنیت روانی بسیار تاکیید می کنند. اقداماتی که امنیت روانی مردم را متزلزل می کند مثلا ناامنی هایی که برخی جوانان سرمست از ثروت با ماشین های گران قیمت در خیابان ها جولان می دهند. این تقریبا امنیت روانی جامعه را متزلزل می کند و پلیس وظیفه دارد با این ناامنی ها برخورد کند نه ناامنی هایی که کسی سرقت مسلحانه می کند ،دزدی میکند، به ناموس مردم تعرض می کند، نه این ناامنی های روانی شاید آن حرکت های خشن نیست اما زمینه و بستر را فراهم می کند برای آن جرم های خشن.

یک پلیس اسلامی است که می تواند با ناامنی های روانی مبارزه کند. به معنای واقعی پلیس ما یک وظیفه ایی فراتر از پلیس های کشور های دیگر دارد . فقط در یک چهارچوب قانونی به دور از اعتقادات و عواطف مردم و با خشونت کامل.

شما الان ببینید در آمریکا چقدر خشونت صورت میگیرد نسبت به سیاه پوست ها و نسبت یه سرخ پوست ها. برخی کشورهای اروپایی نسبت به مذاهب و ادیان دیگر خشونت هایی به کار می گیرند.

چون آن ها پلیس را براساس یک متد و روش خاصی تربیت می کنند. اما پلیس اسلامی متفاوت است. البته نمی خواهم بگویم پلیس ما امروز به آن درجه ی مطلوب رسیده. ما خودمان هم نسبت به برخی از عملکردهای پلیس، برخی خوشونت ها برخی بداخلاقی ها برخی ماموران پلیس هم اعتراض هایی داشتیم و داریم و نقد هایی هم وارد است اما یک پلیس اسلامی باید مراقب اجرای احکام اسلام در جامعه باشد. چون احکام اسلام برای ایجاد امنیت برای مردم است برای امنیت روانی.

به طور مثال اگر ما می گوییم بدحجابی نباشد برای این است که بدحجابی امنیت روانی جامعه را تخریب می کند اینکه یک خانم با هرنوع پوششی و هر نوع آرایشی به خیابان بیاید امنیت روانی مردم به ویژه جوانان را تخریب میکند.اینکه یک جوانی سوار ماشین آخرین مدل شود و در خیابان ها ویراژ دهد امنیت روانی مردم را تهدید می کند.در جامعه ایی که برخی حداقل ها را ندارد و برای معیشت زندگی شان مشکل دارند کسی با ماشین چند میلیاردی در خیابان ها ویراژ بدهد، اینها امنیت روانی را تهدید میکند. اینکه اراذل و اوباش ما دست به کارهایی بزنند که در جامعه وحشت ایجاد شود این امنیت روانی جامعه را تهدید می کند و پلیس وظیفه دارد هم به عنوان وظیفه ی پلیس بودنش و هم به عنوان اینکه باید امر به معروف و نهی از منکر کند. ما که از آن طرف می گوییم مردم حق ندارند امر به معروف کنند و باید دستگاه ها این کار را بکنند دستگاه ها هم که پلیس است و اگر پلیس با اسلام کاری نداشته باشد پس چه کسی باید اینکار راانجام دهد؟ و این باعث دلسردی پلیس در انجام وظایفش می شود وهم با روح قانون اساسی ما و با تعلیمات امام و مقام معظم رهبری هم در تضاد است.

توصیه ی شما به آقای رئیس جمهور چیست؟

امیدواریم که این فرمایش آقای رئیس جمهور خطای لفظی بوده باشد و این را جبران کنند و با توجه به اینکه مراجع هم تذکر دادند اگر این تفکر بخواهد به دولت رسوخ کند زمینه را برای ورود دشمن و جریانات منحرف به دستگاه های دولتی فراهم میکند و سوء استفاده هایی که دشمن از این جریان می کند زیاد است.

https://shoma-weekly.ir/qQLWTo