گفتگوی ویژه

جای خالی سازماندهی سایبری احزاب در جهاد روشنگری

از شبهاتی که در فضای مجازی مطرح است، شبهات مربوط به نظام اسلامی و مسائل سیاسی است؛ احزاب هم در این خصوص، رسالتی بر عهده دارند؛ آنها باید بتوانند اولا با سازماندهی اعضای نخبه خود که قدرت پاسخگویی لازم به شبهات را داشته باشند و با آموزش‌های صحیح، آنها را برای حضور در این فضای مبارزه تجهیز کنند؛ که حقیقتا این فضا، فضای مبارزه بین جبهه حق و باطل است.
اشاره: رهبر معظم انقلاب در دیدار روحانیون استان تهران، به ضرورت حضور فعال روحانیون در فضای مجازی و پاسخ به شبهات تأکید فرمودند؛ هرچند مخاطب خاصِ این سخنان روحانیون بودند، اما می‌توان مخاطب عام هم برای آن در نظر گرفت. خبرنگار هفته‌نامه «شما»، برای بررسی نقش احزاب در ارتباط با دغدغه مطروحه از سوی رهبر انقلاب، به سراغ حجت الاسلام محمدحسن ذاکری؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته است و گفتگویی را با وی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

ابتدا بفرمایید که چه امری، ضرورت حضور پررنگ و مؤثر روحانیت در فضای مجازی را ایجاب کرده است؟

بحث فضای مجازی و عمق تأثیری که بر جامعه ما به‌ویژه نسل جوان ما دارد، یک مسئله بسیار مهمی است. حضور طیف وسیعی از اقشار مختلف جامعه اسلامی ما در شبکه‌های اجتماعی، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و وسایلی که به سهولت در اختیار همه قرار گرفته است، حاکی از یک نوع کانال‌کشی و شبکه‌سازی در بین آحاد جامعه، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف است که از این طریق می‌توانند به سهولت یک پیام را به افراد مختلف برسانند. دشمنان ما هم برای ضربه‌زدن به اسلام و انقلاب، در حال استفاده از این فضا هستند. در این بین، احزاب به عنوان تشکل‌هایی که به‌دنبال این هستند که از طریق کانال‌کشیِ تشکیلاتی در بین آحاد جامعه، پیام خود را به مردم برسانند و در فضای سیاسی کشور بتوانند تأثیرگذار باشند، نیز در این فضا حضور دارند و با شدت و ضعف در حال فعالیت هستند. در انتخابات‌های گذشته، تأثیر انتقال پیام و سرعت انتقال پیام و موجی که این فضا در دل جامعه می‌تواند ایجاد کند را دیدیم و احزاب هم به این نتیجه رسیدند که باید از این فضا استفاده کنند. سفارشی که مقام معظم رهبری به طلاب و روحانیون این بود که با توجه به هجمه‌های دشمنان علیه عقاید اسلامی در فضای مجازی، خودشان را برای حضور در این فضا، که نوعی جهاد نوین محسوب می‌شود مجهز کنند.

احزاب، به‌ویژه احزابی که در مسیر ولایت حرکت می‌کنند و به دنبال این هستند که آهنگ خودشان را با ولایت تنظیم کنند، باید خودشان را مخاطب این رهنمود رهبر انقلاب قرار دهند و خودشان را برای حضور در این عرصه تجهیز کنند. به هر حال یک دسته از شبهاتی که در فضای مجازی مطرح است، شبهات مربوط به نظام اسلامی و مسائل سیاسی است؛ احزاب هم در این خصوص، رسالتی بر عهده دارند؛ آنها باید بتوانند اولا با سازماندهی اعضای نخبه خود که قدرت پاسخگویی لازم به شبهات را داشته باشند و با آموزش‌های صحیح، آنها را برای حضور در این فضای مبارزه تجهیز کنند؛ که حقیقتا این فضا، فضای مبارزه بین جبهه حق و باطل است.

پیشنهاد مشخصی در این زمینه دارید؟ طرح یا الگوی خاصی را می‌توانید پیشنهاد دهید؟

به نظر بنده، احزاب اسلامی که مدعی حرکت در مسیر ولایت هستند باید آستین بالا بزنند و در این عرصه، حوزه‌های سایبری تأسیس کنند؛ ما همانگونه که حوزه‌های حزبی داریم و اعضای یک حوزه حزبی، در طول هفته دور هم جمع می‌شوند، مسائل روز را بررسی می‌کنند و به تبادل نظر می‌پردازند، باید حوزه‌های سایبری نیز در احزاب تشکیل شود؛ به طور ویژه از حزب مؤتلفه اسلامی به‌عنوان یک حزب ریشه‌دار، اصیل و مورد تأیید روحانیت و ولایت، انتظار می‌رود که در این عرصه پیشقدم و پیشگام شود؛ به‌حمدلله جوانان خوش استعداد و فاضلی هم در حزب مؤتلفه دور هم گرد آمده‌اند که توانایی ورود در این عرصه را دارند و نیاز است که سازماندهی شوند و مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند. بنابراین، پیشنهاد مشخص بنده این است که حوزه‌های حزبی سایبری تشکیل بشود و وظیفه این حوزه‌ها این باشد که پیام حزب را که همان پیام انقلاب است، در فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی نشر دهند؛ با شبهات سیاسی که مطرح می‌شود، به خوبی مقابله کنند و نسبت به تنویر افکار عمومی و بصیرت‌افزایی؛ اولا در حوزه داخلی خودشان و ثانیا در جامعه اقدام کنند.

منظور شما از حوزه حزبی سایبری، ایجاد یک قسمت خاص در احزاب است که روحانیت در آن حضور داشته باشند و به پاسخگویی به شهبات در فضای مجازی بپردازند؟

بله، ببینید؛ یک قسمتی از آن ممکن است روحانیون باشند؛ چون ما طلاب و روحانیونی داریم که در احزاب عضو هستند و آنها هم می‌توانند حوزه سایبری داشته باشند. الان من به طور عام می‌گویم؛ می‌گویم هر حوزه حزبی در داخل حزب خودش، از جوانان خوش استعدادی که دارد، حوزه‌های حزبی سایبری ایجاد کند تا افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی به هم متصل شوند و اقدام به ایجاد کانال‌های اجتماعی و کانال‌های خبری کنند، عضوگیری داشته باشند و نیز فعالانه به شبهات پاسخ دهند. طبیعتا قسمتی از کار را هم طلاب می‌توانند عهده‌دار شوند؛ مثلا در هر حوزه سایبری، یک طلبه عضو باشد تا اگر نیاز به پاسخگویی به شبهات دینی بود، بتواند پاسخ بدهد.

به نظر شما، احزابی که در مسیر انقلاب و آرمان‌ها حرکت می‌کنند، تا چه میزان توانسته‌اند حضور مؤثری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و از این فضا به نفع انقلاب استفاده کنند؟

به نظرم احزاب هنوز از ظرفیت بسیار بالای فضای مجازی استفاده نکرده‌اند؛ اشخاص دارند استفاده می‌کنند، موج‌آفرینی می‌کنند؛ دیدیم که دشمنان ما در پی فتنه سال 88 از ابزار شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری، به بهترین شکل ممکن استفاده کردند و از طریق شبکه‌سازی به انتقال پیام‌های خود پرداختند. برخی از شخصیت‌های سیاسی، به طور انفرادی در این فضا فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند موج‌هایی را هم ایجاد کنند، اما احزاب به طور سیستماتیک و تشکیلاتی هنوز نتوانسته‌اند به طور شایسته وارد این فضا شوند؛ چاره کار همانطور که عرض کردم این است که ما حوزه‌های حزبی سایبری تشکیل دهیم. احزابی که در مسیر انقلاب و ولایت هستند هنوز نتوانسته‌اند به خوبی در این عرصه‌ها ورود پیدا کنند و بتوانند اعضاء و طرفداران خود را ساماندهی کنند؛ بیانات مقام معظم رهبری، از این جهت تکلیفی را هم برای احزاب اسلامی ایجاد کرد.

https://shoma-weekly.ir/6zyV7y