گفتگوی ویژه

ثبات قدم و ظلم ستیزی بهترین جاذبه های شهید امانی است/ برخورد برخی نسبت به شهدای مدافع حرم دردناک است

شهید امانی ویژگی‌های زیادی داشت که انسان را به خود جذب کند اما مهم‌ترین آن تابت قدم بودنشان درراه آرمان‌هایشان و ایستادگی در برابر ظلم بود. آنچه من از این شخصیت یافتم این بود که شهید امانی با اعتقاد کامل قلبی راه و هدف خود را انتخاب کرده بود و هیچ‌گونه هیجان و شعارزدگی در کار نبود.
علی رام نورایی را با بازی در فیلمهای اکشن میشناسند و وقتی عکس و نامش را بر روی پرده سینما و یا آغاز تیتراژ یک سریال ببینید، بیشک منتظر یک اثر پر جنبوجوش خواهید بود. نورایی که با فیلم قلادههای طلا در سینمای ایران یک فضای متفاوت را تجربه کرده است، دراینباره میگوید: «فکر نمیکردم تا این اندازه بیرحمانه با این نقش برخورد شود.» به دلیل ایفای نقش شهید حاج صادق امانی در سریال معمای شاه با او همکلام شدیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آقای نورایی تا قبل از انتخاب شما بهعنوان بازیگر نقش شهید حاج صادق امانی تا چه حد با این شخصیت آشنایی داشتید؟

متأسفانه تا قبل از ارائه این پیشنهاد و انتخابم برای بازی در نقش این شهید بزرگوار، آشنایی چندانی باشخصیت و جایگاه او نداشتم. تنها در این حد میدانستم که ایشان از شهدای پیروزی انقلاب است که در مؤتلفه اسلامی فعالیت داشته است.

اولین بار در چه زمانی با این شهید بیشتر آشنا شدید؟

در اولین جلسهای که با کارگردان سریال داشتم، آقای ورزی اطلاعات اولیه از کاراکتری که قرار بود من ایفاگر آن باشم را به من دادند، فیلمنامه را خواندم و تا حدودی شناختی نسبت به شخصیت شهید برایم ایجاد شد و سپس هم نوار صوتی دفاعیات شهید بزرگوار در دادگاه رژیم پهلوی را برای من فرستادند که قرار بود سکانس اصلی این بخش باشد. وقتی به این نوار گوش دادم، دفاعیات را بسیار اثرگذار و گیرا یافتم، آنهم در دادگاهی که حکم نهایی آن شهادت ایشان و همرزمانشان شد.

به نظر شما چرا حتی شخصیتهای نخبهجامعه هم کمتر نسبت به این شهدای عزیز اطلاعات دارند؟

من خودم را نخبه نمیدانم و تنها به دلیل حیطه کاریام، مقداری ما را نسبت به دیگران بیشتر در دید عموم مردم قرارداده و متمایز کرده است، اما اعتقاددارم که این کماطلاعی امثال ماها ناشی از کمکاری و کملطفی در حق شهیدان ماست که از سوی دستاندرکاران این امر رخداده است. شهدای ماکسانی هستند که از همهچیز خود گذشتند برای رسیدن به آرمانها و اهدافشان و اینکه امروز ما در این کشور بااقتدار و سربلندی زندگی میکنیم، ناشی از فداکاریهایی است که امثال شهید امانیها انجام دادهاند. امروز که آشوب اطراف ما را گرفته است، با همین ازخودگذشتگیها تمامیت ارضی ما حفظشده و خللی به امنیت کشور ما وارد نیست. علیرغم تمام زیانهایی که طی این سالها دیدیم از کوتاهیهایمان نسبت به شهدا، باز شاهد رفتارهای نادرست با مدافعین حرم هستیم که این واقعاً دردناک است. باید شرایطی مهیا شود که همگان قدردان خون این شهدا باشند که اگر نبودند این کشور امروز در اوج اقتدار نبود و یکپارچگی خود را نداشت.

ضروری است همه بکوشیم در حد توانمان تا نام این عزیزان در جایجای این مرزوبوم زنده بماند و راه آنها هم ادامه پیدا کند.

بعد از دیدن فیلمنامه و اطلاعات اولیهای که آقای ورزی دادند برای شناخت بیشتر شهید امانی اقدام خاص دیگری هم انجام دادید؟

امروزه اینترنت کارها را بسیار آسان کرده است. به همین جهت برای شناخت بیشتر شهید به جستوجو در اینترنت پرداختم و از طریق اطلاعاتی که درباره ایشان و مؤتلفه اسلامی به دست آوردم، به شناخت خوبی رسیدم، عکسهایی از ایشان و همرزمانش در دادگاه و جاهای دیگر دیدم که آنها هم کمک خوبی به من کرد و مجموعه این اطلاعات بهعلاوه صحبتهایی که با آقای ورزی داشتیم، شناخت نسبتاً خوبی پیدا کردم. البته میزان پرداختن به این واقعه در سریال چندان زیاد نبود، روی همین اصل زیاد لازم نشد که به ریز جزئیات در خصوص این شهید و پیچیدگیهای شخصیتی او وارد شویم، فیلمنامه همدست و پای من را بسته بود و زیاد اجازه مانور نداشتم، لذا در همین میزان به نظرم کافی بود؛ اما اگر شرایطی مهیا شود که فیلم و یا سریالی مختص به همین ماجرا و یا در خصوص فعالیت مؤتلفه اسلامی ساخته شود آنگاه قطعاً برای رسیدن به شخصیتها لازم است که کنکاش و پژوهش زیادی صورت بگیرد که امیدوارم این اتفاق صورت دهد تا نسلهای بعدی بیشتر با این شهدا و کارهایی که صورت دادهاند، آشنا شوند.

با اطلاعاتی که از اینشهید کسب کردید، کدام ویژگی ایشان برای شما جذاب بود؟

شهید امانی ویژگیهای زیادی داشت که انسان را به خود جذب کند اما مهمترین آن تابت قدم بودنشان درراه آرمانهایشان و ایستادگی در برابر ظلم بود. آنچه من از این شخصیت یافتم این بود که شهید امانی با اعتقاد کامل قلبی راه و هدف خود را انتخاب کرده بود و هیچگونه هیجان و شعارزدگی در کار نبود.

مردم علی رام نورایی را بهعنوان یک بازیگر اکشن میشناسند که در آثارش بسیار پرچنب و جوش است، فعالیت ورزشی شما در رشته پارکور هم به راین فعال بودن افزوده، چطور توانستید با این سابقه ذهنی، شخصیت مردی آرام را ایفا کنید که فارغ از همه جنجالهای پیرامونش در پی تحقق آرمانهایش میباشد؟

در وهله اول فیلمنامه برای رسیدن به این شخصیت به من کمک خوبی کرد. بعدازآن به سراغ منابع موجود رفتم و بهترین منبع برای آنکه به آن آرامش درونی شهید برسم، صدای ایشان در بی دادگاهی بود که رژیم پهلوی برای محاکمه ایشان و سایر همرزمانش ترتیب داده بود. من بالای 200 تا 300 بار این نوار دفاعیات را با هدست گوش دادم و این مسئله کمک شایانی به من کرد. من از همان صدا، این آرامش را استخراج کردم و به شخصیت شهید نزدیک شدم. آرامش شهید مثالزدنی بود و کمتر کسی را میتوان یافت که با چنین متانتی دست به چنین کار بزرگی بزند. نقش آقای ورزی هم برای رسیدن من به این نقش پررنگ بود و خیلی به من کمک کرد.

پس از ایفای نقش، بازخورد مخاطبان چگونه بود، خانواده شهید امانی هم در این خصوص اظهارنظری داشتند؟

من فرصتی که برای ایفای نقش این شهید بزرگوار برایم مهیا شد را یک افتخار میدانم و از این بابت خدا را شکر میکنم، هرچند به ابعاد عظیم شخصیتی این شهید عزیز در این سریال به هر دلیلی پرداخته نشد اما بهطورکلی باید بگویم که خوشحالم. در مورد واکنشها هم باید بگویم عوامل فیلم راضی بودند، در دیداری هم که با اعضای حزب و برادر شهید داشتم، آنها نیز احساس رضایت داشتند.

https://shoma-weekly.ir/zo1JbB