گفتگوی ویژه

تهدیدهای آمریکا را با مقاومت به فرصت تبدیل خواهیم کرد

درگیر شدن نظامی با ایران عواقب نامعینی برای آمریکا و هم‌پیمانانش دارد بنابراین ترامپ مایل است از آن اجتناب کند؛ اما کوتاه آمدن در مقابل ایران برای ترامپ کسر شأن محسوب می‌شود و نمی‌خواهد شاهد فروریختن آبروی آمریکا به عنوان ابر قدرت باشد در نتیجه موضع‌گیری‌هایی دوگانه‌ از خود نشان می‌دهد.
در حال حاضر تنش بین روابط ایران و آمریکا در جوامع سیاسی و بین‌المللی مطرح است و می‌توان گفت اکثر به اتفاق نظر تحلیلگران منجر شده است. در یک ماه اخیر شاهد موضع‌گیری‌های بسیار متفاوت آمریکا بوده ایم یک روز بحث مذاکره بدون شرط با ایران را مطرح می‌کند، روز دیگر تهدید به افزایش تحریم‌های ایران را سر می‌دهد.

بسیاری معتقدند دونالد ترامپ با توجه به این که هیچ سابقه سیاسی در کارنامه فعالیت‌هایش نداشته، نمی‌تواند در این مباحث رویکرد مناسب و دقیقی داشته باشد و همین موضوع یک بام و دو هوا بودن مقامات آمریکایی را نشان می‌دهد. همچنین مقامات آمریکایی مدعی شدند که ایران به دنبال جنگ نظامی است .در همین راستا چندی پیش برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران مدعی شد: «در اواخر ماه آوریل و اوایل ماه می گزارش‌های موثقی دریافت کردیم که ایران در حال برنامه‌ریزی برای حملاتی قریب‌الوقوع علیه منافع ایالات متحده در چند میدان است. به همین جهت، ما با رویکردی دفاعی موضع نظامی خود را تقویت کردیم، تا در صورتی که مورد حمله قرار گرفتیم، بتوانیم از خود محافظت کنیم. همین، تا همین جا پیش رفته‌ایم، نه بیشتر.» این نوع سخن گفتن مقامات آمریکایی تنها برای فرافکنی و نوعی فرار رو به جلو است تا بتوانند از اتهامات خود فرار کنند.

سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که علت «یک بام و دو هوایی بودن آمریکا را در چه می‌دانید، به «رسالت» گفت: آمریکا می‌داند هرگونه مداخله نظامی در ایران هزینه بسیاری برایش خواهد داشت و از بر پا کردن آتش جنگ نظامی پرهیز می‌کند. هرچند برخی تندروها در دولت آمریکا بر طبل جنگ می‌کوبند اما ترامپ یقین دارد که درگیر شدن با ایران با توجه به آثار زیانبار جنگ، به ضرر او به‌ویژه در انتخابات آتی خواهد بود؛ در نتیجه در جست‌وجوی راه‌حل سیاسی یعنی مذاکره‌اند حتی مذاکره بدون قید و شرط را مطرح می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه تغییر مواضع ترامپ به جهت ترس و واهمه‌اش نسبت به قدرت نظامی ایران هست، اظهار داشت: درگیر شدن نظامی با ایران عواقب نامعینی برای آمریکا و هم‌پیمانانش دارد بنابراین ترامپ مایل است از آن اجتناب کند؛ اما کوتاه آمدن در مقابل ایران برای ترامپ کسر شأن محسوب می‌شود و نمی‌خواهد شاهد فروریختن آبروی آمریکا به عنوان ابر قدرت باشد در نتیجه موضع‌گیری‌هایی دوگانه‌ از خود نشان می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت همچنین با اشاره به سخنان اخیر «هوک» درباره تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه تصریح کرد: آمریکا در مناطق مختلف جهان حضور نظامی و شبه نظامی دارد و اخیرا هم سعی کرده حضور نظامی علنی خود را در خلیج فارس کاهش دهد تا حالت تحریک‌کننده نداشته باشد اما تبلیغات مختلفی که گویای حضور تقویت‌شده نظامی است بر پا می‌کند تا نوعی جنگ روانی راه بیندازد.

میرسلیم درباره ادامه روند مقاومت ایران در مقابل فشارهای آمریکا گفت: فشارهای آمریکا جنبه اقتصادی دارد و تا آنجا که بتواند آنها را تشدید خواهد کرد تا به خیال خود، دولت و مردم را به زانو درآورد. الحمدلله و به کوری چشم دشمنان ، در مورد نیازهای اصلی، کشور ما خود کفاست واگر نحوه مصرف را مدیریت کنیم و مانع سوء‌استفاده کسانی شویم که با بی‌انصافی می‌خواهند از این شرایط برای خود منافعی به جیب بزنند، از این مشکلات عبور خواهیم کرد و حتی با مقاومت تهدیدهای آمریکا را به فرصت تبدیل خواهیم کرد.

https://shoma-weekly.ir/xdUpCB