گفتگوی ویژه

تنش آفرینی آمریکا میان دو کره برای مهار چین است

تحریم های شدید امریکا علیه کره شمالی، شبیه سلاح کشتار جمعی است؛ از زمانی که مذاکرات شش جانبه غرب با کره شمالی به خاطر روش هایی که امریکایی ها و غربی ها در این مذاکرات دنبال می کردند مثل آنچه که در مورد ایران رخ می دهد یعنی فشار و مذاکره، و همچنین زیاده خواهی های امریکا متوقف شد، تحریم های متعددی از سوی شورای امنیت علیه کره شمالی در طی سالهای گذشته به دلیل غنی سازی اورانیوم و سلاح هسته ای اعمال شد.

سمیه عظیمی -
تهدید امریکا توسط کره شمالی از جمله مهمترین مسائل حوزه بین الملل از اوایل سال جاری بود؛ مساله ای که هنوز ادامه داشته و به تعطیلی برخی سفارتخانه ها در کره شمالی نیز انجامیده است.
اینکه این مساله چرا وچگونه رخ داده و دلیل مقابله کره شمالی با امریکا در این برهه از زمان چیست را با حمیدرضا ترقی بررسی کردیم.

•کره شمالی از ابتدای فروردین، اقدام به تهدید امریکا کرده؛ اقدامی که با واکنش برخی کشورها نیز روبرو بوده است.
تحریم های شدید امریکا علیه کره شمالی، شبیه سلاح کشتار جمعی است؛ از زمانی که مذاکرات شش جانبه غرب با کره شمالی به خاطر روش هایی که امریکایی ها و غربی ها در این مذاکرات دنبال می کردند مثل آنچه که در مورد ایران رخ می دهد یعنی فشار و مذاکره، و همچنین زیاده خواهی های امریکا متوقف شد، تحریم های متعددی از سوی شورای امنیت علیه کره شمالی در طی سالهای گذشته به دلیل غنی سازی اورانیوم و سلاح هسته ای اعمال شد.
 به دنبال آن مانورهای مشترک نظامی بین امریکا و کره جنوبی، امریکا و فیلیپین و ژاپن به صورت تحریک آمیزی علیه کره شمالی صورت گرفت و به همین جهت شرایط در آسیای جنوب شرقی در واقع به سمت تغییر رفت.
رهبر کره شمالی در آغاز سال جاری میلادی در یک اقدام نادر در پیام سال نو خواستار اتحاد دو کره شد و رهبر کره جنوبی هم پاسخ مثبتی به آن داد.
و کره هم بر همین اساس سال 2013 را سال خلاقیت و تغییرات بزرگ اعلام کرد ولی به دنبال فرستادن ماهواره به فضا توسط کره شمالی آن هم به وسیله موشک خودساخته کره، بار دیگر یک جبهه گیری علیه امریکا و غرب علیه کره آغاز شد و این اقدام علمی و فنی را تلقی به اقدام نظامی کردند.
در هشتم فروردین امسال امریکا دو فروند هواپیمای رادار گریز از نوع ب 2 را با قابلیت حمل بمب اتمی بر فراز خاک کره جنوبی به پرواز درآورد که از حد نمایش قدرت مقداری فراتر رفت و نشان داد که امریکا برای آغاز یک جنگ  هسته ای خودش را آماده می کند.
بر همین اساس شاهد افزایش تنش بین هم دو کره بودیم و هم بین امریکا و کره شمالی؛ امریکا بر اساس رویکرد سیاست خارجی جدید خود در منطقه آسیای جنوب شرقی پایگاه های مختلفی را ایجاد کرده که در آنجا نیروهای نظامی خود را مستقر کرده برای اینکه بتواند سیاست مهار چین و کشورهای اقماری چین را دنبال کند.
یکی از این جزایر، جزیره ای 5 هزار نفری است در حاشیه کره جنوبی که از جمله مواردی است که کره شمالی به عنوان پایگاه امریکا آن را تهدید کرده است.
در نهایت کره شمالی به خاطر این تحریکات و تحریم های شدیدی که علیه این کشور اعمال شده و این کشور را از توسعه، رشد و رفاه و امنیت محروم کرده اعلام کرد که برای خروج از این شرایط با توجه به اینکه مجامع بین المللی نیز توجهی به خواسته های کره ندارند حالت جنگی اعلام و اتش بس میان خود و کره جنوبی را لغو می کند.
در همین حال موشک های خود را به سمت امریکا و پایگاه های آن در منطقه نشانه رفت و اعلام کرد که مناطقی در امریکا را خواهد زد.
این تهدید موجب شد که امریکا که قصد داشت یک مانور موشکی را در پنتاگون انجام دهد فعلا متوقف کند تا مقداری از تحریکاتی که باعث این اتفاقات شده کاهش پیدا کند ولی از طرف دیگر تلاش امریکا این است که با تحقیر کره و اعلام اینکه موشک های کره حتی نمی تواند بیش از 3 هزار کیلومتر را بزند و توانایی نظامی لازم را برای این اقدام ندارد به دنبال تحریک کره به واکنش است.
این تحریکات به نظر می رسد که با یک هدف دراز مدت و برنامه ریزی جدید امریکا صورت می گیرد تا بتواند در بحرانی کردن منطقه آسیای جنوب شرقی و ورود جدی تر امریکا و ناوگان دریایی آن به این منطقه بهانه ای داشته باشد.
طبیعتا آثار و تبعات این اقدامات تا به الان هم برای کره جنوبی زیاد بوده و خسارت های مالی بسیاری را برای این کشور به لحاظ روابط تجاری به دنبال داشته، ضمن اینکه منطقه آسیای جنوب شرقی را ناامن کرده است.
ولی به نظر می رسد که اگر کره اقدام به حمله نماید و این حمله به پایگاه های امریکا صورت بگیرد توجه جهان را از دیگر مناطق جهان به منطقه آسیای جنوب شرقی جلب می کند و طبیعتا یک خونریزی وسیع و بسیار گسترده ای را در کره جنوبی و کشورهای اطراف خواهد داشت.
همچنین تاثیراتی در اقتصاد بین المللی که ژاپن در آن نقش دارد داشته و طبیعتا کره جنوبی هم از جمله کشورهایی است که به دلیل وابستگی شدید اقتصادش به امریکا دچار خسارت هایی می شود.
اما این مساله برای کره شمالی خیلی اثر گذار نیست چراکه این کره چیزی برای از دست دادن ندارد و مردم آن هم به ریاضت و صرفه جویی عادت کرده اند اما برای کشورهای دیگری که امنیت اقتصادی را مهم می دانند می تواند آثار نامطلوبی به همراه کشتار میلیونی مردم مناطقی که در حال حاضر مورد تهدید قرار گرفته اند داشته باشد.

 
•امریکا با علم همه این مسائل باز هم دست به تحریک کره می زند!
امریکا از وحدت دو کره که از جمله سیاست های رهبر کره بوده نگران است؛ اگر دو کره به وحدت برسندو تنش بین انها از بین برود طبیعتا توجیهی برای حضور امریکا در منطقه وجود ندارد، لذا امریکایی ها برای اینکه در منطقه بمانند و پایگاه های خود را در جهت سیاست های دراز مدت و مهار چین و کره شمالی حفظ کنند باید به این اختلافات دامن بزنند ونگذارند که این وحدت صورت بگیرد.
درواقع به نظر می رسد که امریکایی ها به دنبال حفظ پایگاه خود در منطقه هستند و بر همین اساس سعی می کنند که کره شمالی را تحریک کنند علاوه بر اینکه با این تحریکات می خواهند بدانند که توانایی موشکی کره در چه حدی است.

• این اتفاقات می تواند روی روند مذاکرات غرب با جمهوری اسلامی ایران هم تاثیری داشته باشد؟
البته استراتژی ای که غرب در مذاکرات هسته ای با ایران و کره دنبال کرده تقریبا یک استراتژی یکنواختی بوده است؛ یعنی غرب همان روندی را در مذاکرات با جمهوری اسلامی پی گرفته که با کره شمالی داشته است.
به همین جهت استراتژی آنها با کره به بن بست رسید؛ طولانی شدن بی دلیل، بهانه تراشی در هر جلسه و به دنبال حل مساله نبودن از جمله برنامه هایی بود که در مذاکرات شش جانبه با کره شمالی و مذاکرات 1+5 با جمهوری  اسلامی.
لذا به نظر می رسد که تاثیر آنچنانی در مذاکرات نداشته باشد چراکه شیوه ادامه مذاکرات همان شیوه قبل است.

https://shoma-weekly.ir/U0TnXZ