گفتگوی ویژه

تقابل گفتمان مقاومت در برابر گفتمان سازش

انتخابات آینده هم در همین مسیر خواهد بود، یعنی مردم می خواهند کسی اداره امور را به دست بگیرد که همین مسیر گفتمانی را ادامه دهد
دوم مهرماه سال 87 بود که مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، در سخنانی دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت خواندند و تأکید کردند که همه برنامه ریزی ها و تلاشها باید با این جهتگیری انجام شود.

حضرت آیت الله خامنه ای حفظ و تقویت روحیه کار و تلاش، اولویت دادن به طرح ها و کارهای نیمه تمام و شکوفا شدن نتایج این طرحها در زندگی مردم را مهم دانستند و یادآور شدند که دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت است و برنامهریزی ها و تلاشهای همه مسئولان باید در جهت ایجاد جهشی بزرگ در روند پیشرفت کشور و عدالتگستری وسیع، صورت گیرد.

توجه به مسئله گفتمان و گفتمان سازی در کشور از جمله مسائلی است که همواره در صدر توجهات و سخنان مسئولین ارشد، احزاب و گروه های سیاسی قرار دارد و هرکس با توجه به نقطه نظرات خود دراین خصوص نکاتی را یادآوری یا متذکر می شود.

اما اینکه این گفتمان سازی، چه سازوکاری دارد و یا اصلاً مبانی و اصولی برای این مهم، در کشور در نظر گرفته شده، مسئله ای است که با محمدکاظم انبارلوئی مطرح کردیم.

 مسئله گفتمان سازی در کشور را چطور ارزیابی می کنید؟ یعنی در واقع اصول و مبانی گفتمان در کشور ما طی سه دهه گذشته را چه مسائلی تشکیل  دادهاند؟

مقام معظم رهبری دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت، عدالت و خدمت دانسته اند و اصولگرایان طی یک دهه گذشته درهمین مسیر گفتمانی حرکت کرده اند لذا کسانی می توانند این گفتمان را به جلو ببرند که به اصول انقلاب، آرمان ها، اهداف امام خمینی رحمت الله علیه و قانون اساسی پایبند باشند، یعنی التزام عملی به اسلام، خط امام(ره) به عنوان خط صحیح انقلاب، قانون اساسی و جایگاه ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب داشته باشند تا بتوانند این پیشرفت را عملیاتی کنند یا در مسیر گفتمان پیشرفت قرار بگیرند.

 قطعاً در مسیر تحقق اهداف این گفتمان، موانعی نیز وجود داشته است. این مسئله با توجه به اتفاقات کشور یا جریانات حاکم بر اوضاع داخلی قابل مشاهده است.

بله؛ در مقابل این گفتمان، گفتمانی وجود دارد به نام گفتمان سازش و تسلیم که توسط آمریکا و غرب در ایران نمایندگی می شود؛ آنها معتقدند که ایران نباید پیشرفتهای محیرالعقول داشته باشد و باید به دوران سیاه گذشته برگردد و به غرب وابسته باشد.

آنها همچنین می خواهند که حکومت دیکتاتوری در ایران حکومت کند که این دیکتاتوری نمایندگی استیلای غرب در ایران را به عهده داشته باشد. پس ما در واقع دو گفتمان را در برابر هم داریم؛ گفتمان سازش و گفتمان مقاومت، یا گفتمان عقب ماندگی و گفتمان پیشرفت.

 لذا مردم در این دهه اخیر متوجه شدند که عده ای از اصولگرایان مکلف این امر گفتمانی هستند و به همین جهت آنها را برای اداره کشور انتخاب کرده اند.

در انتخابات آتی نیز همین .مسئله پیگیری خواهد شد؟ یعنی گفتمان مقاومت در برابر گفتمان سازش؟
انتخابات آینده هم در همین مسیر خواهد بود، یعنی مردم می خواهند کسی اداره امور را به دست بگیرد که همین مسیر گفتمانی را ادامه دهد
ما در حال حاضر بر سر یک پیچ تاریخی مهم قرار داریم که اگر با همین گفتمان پیشرفت به سلامت از این پیچ عبور کنیم شاهد جهش های بزرگ در

زمینه های علم و فناوری، اقتصادی، فرهنگی و ورود ایران به جایگاه اول قدرت منطقه و همچنین در سطح جهان خواهیم بود.

https://shoma-weekly.ir/xNSDH2