گفتگوی ویژه

تفاوت این انتخابات رویکرد به گفتمانها به جای شعارها است

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی با بیان اینکه مردم می دانند که برای تحقق هر شعار انتخاباتی، به گفتمانی اثربخش نیاز است گفت: لذا مردم به دنبال گفتمانی هستند که مطالبات نظام و مردم در آن دیده شده باشد.
سمیه عظیمی- یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است 24 خرداد ماه امسال برگزار شود، فضایی برای رقابت گروه ها، طیف ها و احزاب مختلف سیاسی در کشور؛ فضایی که شرایط اعلام موضع، شعار و یا گفتمان و راهبرد اداره کشور را برای این گروه ها فراهم می کند.
اندک گشت و گذاری میان مواضع و سخنان کسانی که آمادگی خود را برای حضور در این عرصه اعلام کرده اند نشان می دهد که هرکس با چه هدفی وارد فضای انتخاباتی شده است و چه برنامه ای برای اداره کشور دارد.
برخی معتقدند که این مواضع همان گفتمان ویژه هر کدام نامزدهای احتمالی است و عده ای نیز باور دارند که مواضع، سخنان یا حتی شعارهای مطرح شده از سوی نامزدهای کنونی به معنای گفتمان نیست.
چراکه فی نفسه، گفتمان با شعار انتخاباتی تفاوت های اساسی دارد؛ به همین جهت با حجت الاسلام حسن ذاکری عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی گفتگو کردیم تا ارزیابی وی را از تفاوت گفتمان و  شعار انتخاباتی جویا شویم.
تبیین این موضوع قطعا کمک شایانی به قضاوتی بهتر درباره نگاه هر کدام از این فعالان سیاسی به انتخابات، اداره کشور، بحث ریاست جمهوری و احساس وظیفه در قبال مردم خواهد کرد.

• از نظر حضرتعالی، فرق گفتمان و شعار انتخاباتی در چیست؟
طبیعی است که بعد از گذشت چندین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و عرضه شدن گفتمان های مختلف از سوی جریان های مختلف حاضر در عرصه سیاسی کشور، به نقطه ای رسیدیم که مردمی که  ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامی را تجربه می کنند منتظر یک گفتمان جدید در این عرصه هستند.
گفتمانی که حاوی مطالبات رهبری و خواسته های مردم باشد؛ در تعریف گفتمان معمولا برخی شعار را به جای گفتمان قرار می دهند. یعنی یک شعار مشخص را انتخاب و به واسطه آن وارد عرصه انتخابات می شوند در حالی که تفاوت های بسیاری بین شعار انتخاباتی و گفتمان وجود دارد.
گفتمان برگرفته از مسیر، اهداف و برنامه هایی است که یک جریان می خواهد در مسیر اداره کشور آن ها را عملیاتی کند و حاوی برنامه و راهبردها یا اهدافی است که باید در تحقق این گفتمان موثر باشد؛ گفتمان تبیین یک جریان است که می خواهد مدیریت کشور را به عهده بگیرد.
لذا این مساله با شعار عدالت خواهی یا بازشدن فضای سیاسی یا رسیدگی به امور اقتصادی مردم متفاوت است؛ الان مردم به دنبال ارزیابی گفتمان جریان های سیاسی حاضر در صحنه هستند.

•  به فرموده مقام معظم رهبری، ما در شرایط حساسی قرار داریم و به تعبیر ایشان در حال گذر از یک پیچ تاریخی هستیم؛ برای طی این مسیر باسلامت، قطعا ساز و کار مناسبی لازم است که یکی از آنها گفتمان مناسب این شرایط خواهد بود. گفتمان مناسب شرایط کنونی را چه می دانید؟
گفتمانی که نظام و مقام معظم رهبری در شرایط کنونی به دنبال آن هستند، گفتمان پیشرفت، عدالت و توسعه در سایه ولایت و رهبری است که باید جریان ها خود را با این گفتمان اصلی نظام اسلامی در دهه چهارم انقلاب که به پیشرفت و توسعه همه جانبه و تاثیراتی که باید ایران در راستای سند چشم انداز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری در منطقه و جهان داشته باشد منطبق کنند.
بنابراین باید ببینیم که گفتمانی که جریان های مختلف موجود در کشور برای خود تدوین و تبیین می کنند چیست و آن گفتمان را با گفتمان اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی که همانا گفتمان رهبری معظم انقلاب است تطبیق بدهیم.
برخی گروه ها برای رسیدن به اهداف انتخاباتی خود و به دست گرفتن قدرت برخی شعارها را بیان می کنند؛ باید توجه داشت که وقتی شعار مطرح می شود ممکن است که امکان دستیابی به آن، وجود داشته یا نداشته باشد اما قطعا می تواند بهره وری لازم برای پیروزی یک جریان در انتخابات را داشته باشد.
الان تفاوت این دوره با دوران گذشته این است که مردم توجهی به شعارهای انتخاباتی نامزدها ندارند؛ بلکه آنها می دانند که برای تحقق شعار، به گفتمان ثمربخش احتیاج است لذا مردم به دنبال گفتمانی هستند که مطالبات نظام و مردم در آن دیده شده باشد.

https://shoma-weekly.ir/l5e3tI