گفتگوی ویژه

تغییر دولت در مذاکرات موثر نخواهد بود

تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی به عهده رهبری معظم انقلاب است و حتی مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیز علیرغم اینکه رئیس جمهور در راس این شورا قرار دارد زمانی اعتبار قانونی و اجرایی پیدا می کند که مقام معظم رهبری آن را تایید کرده باشند. لذا اگر این مصوبات تاییدیه معظم له را نداشته باشند امکان اجرایی شدن نخواهند داشت.

سمیه عظیمی -
مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 برای دومین بار در آلماتی قزاقستان از سر گرفته شده و درحال برگزاری است؛ در این دور از مذاکرات هیات ایرانی و گروه های 6 کشور مذاکره کننده به صورت دوجانبه با یکدیگر گفتگو می کنند.
در همین راستا باقری معاون جلیلی و نمایندگان چین و روسیه دیدار و تبادل نظر کرده و قرار است با هیات فرانسوی نیز گفتگو کند.
مذاکره دو جانبه سعید جلیلی و اشتون هم در همین زمینه انجام شده است. به همین جهت با مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم تا ارزیابی وی را درباره این دور از مذاکرات بدانیم.
 
• مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی درحال برگزاری است؛ نکته قابل توجه دیدارهای دوجانبه هیات ایرانی و کشورهای مختلف است؛ این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟
به نظر می رسد که در این مساله باید منتظر نتیجه مذاکرات گروه ایرانی با 1+5 باشیم؛ اما در عین حال مذاکرات دو جانبه هیات ایرانی و کشورهای مختلف می تواند در نزدیکی مواضع طرفین موثر باشد.
نباید اظهار نظر عجولانه صورت بگیرد چراکه هر گونه پیش داوری غیرکارشناسی، عجولانه و زودهنگام به مصلحت نخواهد بود.
 
• بسیاری از رسانه ها یا حتی مسئولین ارشد کشورهای غربی، مذاکرات هسته ای ایران را تا انتخابات ریاست جمهوری بی نتیجه ارزیابی کرده اند. این اظهار نظرها نشانه بی اطلاعی آنها از اوضاع سیاسی ایران است یا دلیل دیگری دارد؟
رئیس جمهور در کشور ما پس از مقام معظم رهبری عالی ترین مقام رسمی و اجرایی کشور است، چراکه ریاست قوه مجریه است را بر عهده دارد.
اما برخی حوزه ها و تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی به عهده رهبری معظم انقلاب است و حتی مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیز علیرغم اینکه رئیس جمهور در راس این شورا قرار دارد زمانی اعتبار قانونی و اجرایی پیدا می کند که مقام معظم رهبری آن را تایید کرده باشند. لذا اگر این مصوبات تاییدیه معظم له را نداشته باشند امکان اجرایی شدن نخواهند داشت.
اما در برخی کشورها همچون ایالات متحده امریکا یا فرانسه یا کشورهای دیگر، چون رئیس جمهور شخص اول کشور و تعیین کننده همه سیاست های آن کشورها است طبیعی است که انتخابات ریاست جمهوری در همه مسائل تعیین کننده و موثر باشد.
این مساله در جمهوری اسلامی که اصول سیاست های کلی نظام توسط رهبری معظم انقلاب تعیین و مصوب می شود متفاوت است به همین دلیل تغییر دولت باعث تغییرات کلی در سیاست های کشور نخواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/gH9HWm