گفتگوی ویژه

تعهدات ما در پسابرجام نباید به نقطه ضعف تبدیل شود

کاش دو نفر از حقوقدانان را هم به‌عنوان حقوق بین‌الملل اضافه می‌کردند که ما در نوع توافق‌هایی که می‌نوشتیم در بند بند آن توافقنامه کلاه سرمان نگذارند و بعد خدشه‌ای وارد نشود که بعدها براساس آنچه که تعهد کردیم بخواهند از ما نقطه ضعف بگیرند.
زین‌العابدین امیری - هفته گذشته نامه‌ای که مقام معظم رهبری در پاسخ به آقای رئیس‌جمهور نوشتند منتشر شد که حاوی نکات مهمی بود. ایشان ابتدا خرسندی خود را ابراز کردند از اینکه بالاخره ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و با تلاش دانشمندان هسته‌ای موفق شدند دشمنان را به عقب‌نشینی وادار کنند و آنهایی که به دشمنی با ملت ایران شهره هستند عقب‌نشینی کردند و برخی از تحریم‌های زورگویانه خود را رفع نمودند و پس از آن به 5 نکته مهم در مورد اجرای برجام اشاره فرمودند. با دکتر محمد کرمی راد عضو هیئت امنای دانشگاه رازی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این رابطه گفتگو کرده‌ایم.

***

یکی از این نکاتی که در این نامه آمده این بود که در برابر آنچه که در این معامله به دست آمده هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. این هزینه‌های سنگین را می‌شود برای مردم تبیین کرد؟

این برای آمریکا خیلی گران تمام شد که ما در اوج تحریم‌های هرساله آنها که هرسال شدیدتر اعمال می‌کردند توانستیم در فناوری هسته‌ای به قله نهایی برسیم. با وجودی که اعلام کرده بودیم ما هیچ‌گاه به دنبال بمب اتم نیستیم، در همین رابطه هزینه‌های گزافی هم پرداخت شد. کشورهای مختلفی را هم وادار کردند و علیه ما جبهه گرفتند. کشورهایی که منافعشان در راستای اهداف اسرائیل گره خورده است و طبیعتا اسرائیل جزئی از مسائل اقتصادی و مالی و سیستم اقتصادی آن کشورها به حساب می‌آید. یعنی لابی‌های صهیونیست و سرمایه‌گذاری که شرکت‌های بزرگ آمریکا و اروپا دارند این توان را در اختیار دارند تا هرگاه بخواهند لطمه‌ای به آنها وارد کنند.

رسما دانشمندان عزیز هسته‌ای ما را به شهادت رساندند و اسنادی وجود دارد که رژیم صهیونیستی تروریست‌ها و کسانی را که توانستند آن عزیزان را به درجه رفیع شهادت برسانند، تعلیم داده‌اند. آنها سرمایه‌های هنگفت و سنگینی به شمار می‌آمدند. به همین خاطر ما با توجه به اینکه تحریم بودیم. اورانیوم %20 برای قریب یک میلیون بیماری که نیازشان را در رادیودرمان تهران یعنی در نیروگاه تهران برطرف می‌کردند، آن هم به ما ندادند و ما مجبور شدیم خودمان بسازیم. این موضوع خشم آنها را بیشتر کرد و ما در بند هفت قرار گرفتیم و پرونده ما به سازمان ملل رفت. توجه برخی از کشورهای اروپایی و کشورهای دنیا به تحریم نفت معطوف شد و ما مجبور شدیم نفت را به گونه‌ای به چین و هندوستان بفروشیم که در مقابلش از هندوستان نمی‌توانستیم ارز و پول واقعی خودمان را به موقع بگیریم و در قبال آن کالاهای بونجلی را تحویل می‌گرفتیم.

با این حساب فکر می‌کنم آنچه که مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه دکتر روحانی بیان فرمودند حق مطلب را کاملا ادا فرمودند و جایی برای خلا آنچه که در حقیقت هست و در واقعیت مبارزه سنگین ما با آمریکا و اروپا به‌خصوص در موضوع هسته‌ای انجام‌شده، تردیدی وجود ندارد و از بی‌اعتمادی آمریکا نسبت به تعهداتش و با توجه به اینکه سابقه این کار را در جاهای دیگر داشته و قراردادهای دیگری بسته‌اند و به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، مقام معظم رهبری هم با هوشیاری کامل تمام این مسائل را رصد می‌کنند و به‌عنوان رهبر عزیز انقلاب و به‌عنوان کسی که جامع‌الاطراف همه اخبار را در اختیار دارند و رصدکرده‌اند طبیعی است که نکاتی را به آقای دکتر روحانی گوشزد نماید که همواره مدنظرشان باشد.

رهبری در تذکرات خود فرمودند بار دیگر تأکید می‌کنم از خدعه و نقض عهد دولت‌های مستکبر به‌ویژه آمریکا در این مسئله و دیگر مسائل غفلت نشود. ما در این مدت شاهد بودیم که در ایام مذاکرات به وزارت خارجه کشور ما تلفن زده می‌شود که کشتی کمک‌ها و مواد غذایی و دارویی کشور ما به یمن برگردد و دیگر به آنجا نرود یا در همین بحث اخیر که قایق‌های آمریکایی به حریم ما تجاوز کرده بودند دوباره شاهدیم که به آقای ظریف تلفن زده می‌شود و با ایشان مکالمه می‌کنند و از این دست رایزنی‌ها که شاید خیلی هم به مذاکرات ربطی ندارد. این ترس و نگرانی ما را نشان می‌دهد از اینکه برجام زیر سؤال برود. آیا شما این سیاست وزارت خارجه را درست می‌دانید؟

دستگاه دیپلماسی ما کاملا باید مراقب باشد. هم منویات مقام معظم رهبری و تذکراتشان به‌خصوص در پاسخ به نامه آقای رئیس‌جمهور فرمودند و هم در پاسخ به اقدام و عملکرد مجلس شورای اسلامی در 9 بند که اقدام متناسب را در رابطه با برجام تصویب نمودند و ترفندی را که شورای عالی امنیت ملی تدوین کردند. اینها را دستگاه دیپلماسی ما متناسب با عزت و حکمت و مصلحت همیشه و همواره مدنظر داشته باشند و خدای نخواسته در پاره‌ای از موارد جزئی در ارتباط با موضوع برجام و مذاکرات گاف ندهند و مشکلاتی درست نشود. الان در موضوع کمک به یمن طبیعی است که آمریکا متحد آل سعود است و هیچ‌وقت طرف آنها را رها نخواهد کرد و ممکن است فشارهایی هم بگذارند یا در رابطه با کشورهای دیگر مثل سوریه و عراق و لبنان دخالت کنند و مسائلی را مطرح کنند. باید دستگاه دیپلماسی ما اجازه ورود به چنین مسائل و مباحثی را ندهند؛ چراکه خط قرمز مشخص شده است و براساس آن و در چارچوب آن حرکت خود را ادامه دهند. گرچه اعتقاد بنده این است که همان‌طور که دکتر صالحی را به تیم مذاکره‌کننده اضافه کردند برای اینکه خلا فنی مسئله را پر کنند و کاش دو نفر از حقوقدانان را هم به‌عنوان حقوق بین‌الملل اضافه می‌کردند که ما در نوع توافق‌هایی که می‌نوشتیم در بند بند آن توافقنامه کلاه سرمان نگذارند و بعد خدشه‌ای وارد نشود که بعدها براساس آنچه که تعهد کردیم بخواهند از ما نقطه ضعف بگیرند.

بنابراین الان لازم است که دستگاه دیپلماسی با دقت و مراقبت بیشتر برای اجرایی‌کردن برجام پافشاری نماید و تحریم‌های جدید را هم نپذیرد و با قاطعیت همچنان که ملت بزرگ ما با اقتدار در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا و استکبار ایستاده، اینها هم بتوانند از موضع قوی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

https://shoma-weekly.ir/n7xVre