گفتگوی ویژه

تشکیلات ما برای رسیدن به وظیفه است نه مقام

تبعیت از رهبری، پیگیری فرمایش‌های ایشان و پیاده کردن آن‌ها وظیفه مؤتلفه است که بدان عمل هم می‌کند. به نظر من، مؤتلفه بدون نظر رهبر معظم انقلاب قدم از قدم برنمی‌دارد.

12 دیماه 1362 بود که حاج اصغر رخ صفت با دیگر همرزمانش در موتلفه اسلامی، مرحومین عسکراولادی، حاج حیدری، سعید امانی و شفیق در اوج فشارهای دولت میرحسین خدمت امام رسیدند. امام در همان اوایل سخن فرمود« من که قریب هشتاد و پنج ساله هستم ... اگر بنا باشد کنار رویم من باید کنار روم. ولی همه وارد در میدانی شده ایم که اگر یک قدم عقب بنشینیم شکست می خوریم. البته اینطور نیست که کسی بتواند به شما و امثال شما توهین کند. اگر در روزنامه ای یا در مجلس به شما توهین شد نباید از میدان به در بروید. اصلاً برای خاطر از میدان در کردن عده ای متعهد، ناگواری هایی برایشان پیش می آورند، باید محکم در میدان بود. به اندازه ای که برای پیغمبر اکرم گرفتاری پیش آمد برای هیچ کس پیش نیامد، ولی ایشان تا آخر ایستادند و به تکلیف شان عمل کردند... شما در انقلاب سهم زیادی دارید ... پس پیه این مسائل را به خودتان بمالید. انسان که یک قدم اصلاحی و زندگی ساز بر می دارد نباید توقع داشته باشد که مورد پذیرش همه قرار گیرد، این نخواهد شد...»

او در لبیک به امام همچنان در صف اول است و با از ضرورت های مجمع یازدهم می گوید:

به عنوان یکی از اعضای هیئت نظارت، به نظر شما مسیری که مؤتلفه بعد از مجمع باید پیش بگیرد، چیست؟

آیین‌نامه‌ها و اساس‌نامه‌های موجود را به منصه ظهور و بروز بگذارند و پیگیری کنند. تبعیت از رهبری، پیگیری فرمایش‌های ایشان و پیاده کردن آن‌ها وظیفه مؤتلفه است که بدان عمل هم می‌کند. به نظر من، مؤتلفه بدون نظر رهبر معظم انقلاب قدم از قدم برنمی‌دارد.

برای توفیق بیشتر در این مسیر، چه باید کرد؟

تقوای جمعی و مراقبت و هوشیاری از جمله پیش فرض هایی است که هم برای تبعیت از مقام معظم رهبری لازم است و هم می تواند فضا برای ظهور حضرت حجت را فراهم آورد. فضایی که باید با تکیه بر پایداری ملت های مسلمان و تحقق اندیشه های ناب امامان شیعه ایجاد شود. تنها راه توجه به طرحهای دشمن و هوشیاری در برابر توطئه های آنها هم تبعیت کامل از ولی فقیه است؛ تبعیتی به معنای عام کلمه که تنها صرف شنیدن سخنان ایشان نباشد، بلکه با توجه و دقت تمام به فرمایشات ایشان عمل و در صدد اجرای فرامین و منویات مقام معظم رهبری باشیم.

با اینکه حزب همواره خیرخواه جامعه بوده و سهم خواهی نکرده است؛ همواره مورد هجوم برخی از گروه ها است. چرا برخی نسبت به مؤتلفه کم لطفی می کنند؟

متأسفانه این مسائل از قدیم بوده است و علیه تشکیلات خیلی کار می‌شود، ولی چون هدف اعضای اصلی و بنیان‌گزاران مؤتلفه خداست و در مسیر خدا هم قدم برمی‌دارند، همین امر از شدت این مقابله کم می‌کند.

به عنوان یکی از اعضای هیئت نظارت، انتظارتان از افرادی که در مجمع شرکت می‌کنند و نیز از نامزدهای شورای مرکزی چیست؟

باید هم فعال و هم پا به رکاب برای خدمت به نظام جمهوری اسلامی باشند، چون تشکیلات ما با هدف رئیس و وزیر شدن نیست، وظیفه ما خدایی است و وقتی وظیفه شرعی‌شان را تشخیص می‌دهند خوب آن را پیاده کنند.

شناخته شدن در عمل اتفاق می‌افتد و با کار، عمل و موضع‌گیری‌های مناسب‌شان می‌توانند خودشان را بشناسانند و رشد کنند که ان‌شاءالله همین‌طور هم خواهد بود.

مرحوم عسگراولادی تأکید می‌کردند، مؤتلفه پوسته‌شکنی کند و چه بسا به جوان‌گرایی روی بیاورد. به نظر شما این اتفاق افتاده است؟

به نظر من در زمان خود حاج‌آقا این کار انجام شد، البته نه این‌که به نتیجه کامل رسیده باشد، ولی الان خیلی کارها دست جوان‌هاست، نظر ما، مخصوصاً هیئت نظارت این است که باید جوان‌ها را به میدان آورد و کار را به دست‌شان داد. الان هم آن‌ها مشغول‌اند و این قضیه پیاده شده، ولی هنوز کامل انجام نشده است. باید جوان‌ها خودشان را هماهنگ کنند و به میدان بیایند. ان‌شاءالله کار درست می‌شود. امروز حزب مؤتلفه اسلامی شرایطی خوبی دارد که بسیار کار کرده‌اند. امروز مؤتلفه اسلامی جوانان بسیار خوب و توانمندی را تربیت کرده است که باید راه شهدا و بزرگان این حزب را دنبال کنند.

جوانان ما آماده‌اند؛ پیشکسوتان باید از آنها حمایت کنند و این امانت را به آنها بسپارند. باید امانت مؤتلفه اسلامی را به جوانان واگذار کنیم. حزب مؤتلفه اسلامی امانتی است که امام(ره) به دست ما داده و باید آن را تحویل جوانان داده و آن‌ها را در این مسیر هدایت کنیم. تقاضا دارم از پیشکسوتان که کنار نمانند و این امانت را به جوانان منتقل کنیم.


https://shoma-weekly.ir/ErGswn