گفتگوی ویژه

تسهیل ازدواج جوانان از اولویت‌های دولت در فرصت باقیمانده است

دولت قسمتی از قوانین و مصوبات مرتبط با مسائل فرهنگی را که به عهده اوست پیگیری و اجرا کند که مهم‌ترینش تسهیل ازدواج جوانان است.
لاله افتخاری، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره اولویتهای دولت در عرصه فرهنگ به خبرنگار نمانیوز گفت: دولت قسمتی از قوانین و مصوبات مرتبط با مسائل فرهنگی را که به عهده اوست پیگیری و اجرا کند که مهمترینش تسهیل ازدواج جوانان است. احیای امر به معروف و نهی از منکر، توسعه فرهنگ قرآنی و بسیاری موارد دیگر هستند که دولت باید به آنها توجه داشته باشد و قوانین آنها را اجرا کند.

دولت باید بار مالی این موضوع مهم را بپذیرد

وی در ادامه تأکید کرد: فراهم آوردن بستر افزایش فرزندآوری خانوادهها و زوجهای جوان از وظایف دولت است. دولت باید بار مالی این موضوع مهم را بپذیرد و بپردازد. مجلس هم در باره این مهم قانون چابکی را تصویب کند و دولت هم موظف است آن را اجرا کند.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص فرزندآوری تصریح کرد: بخشی از فراهم کردن بستر این کار به دولت و بخشی از آن به مجلس برمیگردد.

وی در ادامه گفت: طرحی که مجلس قبلاً پیرامون تشویق خانوادهها و زوجهای جوان به فرزندآوری تهیه کرده بود طرح سنگینی بود و هیچ دولتی نمیتوانست بار مالی آن را بپردازد.

افتخاری خاطرنشان ساخت: سبک و چابک کردن طرح مربوط به فرزندآوری از سوی مجلس و همراهی دولت با مجلس در دادن لایحه در این باره که بار مالی نداشته باشد و اینکه اگر دولت و مجلس همه کارشان را کنار بگذارند و این مهم را به سرانجام برسانند شاید 20، 30 سال آینده جواب بدهد.

فرهنگ فدای اقتصاد میشود

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت تا الان در خصوص مواردی که گفتید اقدامی نکرده است و مشکل کار کجاست، گفت: اغلب فرهنگ جزء آخرین مسائل کشور در نظر گرفته میشود. غالباً فرهنگ فدای اقتصاد میشود و مسئولین نگاه فرهنگی ندارند.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد: تا وقتی فرهنگ کشور درست نشود اقتصاد آن درست نمیشود.

وی با ابراز تأسف از اینکه مطالبه مردم هم پیگیری مسائل فرهنگی نیست، مطرح کرد: دغدغه مردم فرهنگ و مسائل فرهنگی نیست. ممکن است به صورت موردی شکایتی کنند، اما در رأی دادن به نماینده مجلس، رئیسجمهور یا نماینده شورای شهر به این مهم توجهی ندارند و با انتخاب نمایندگان مجلس یا شورای شهر یا رئیسجمهوری که توجهی به مسائل فرهنگی ندارند موجب بروز مشکلاتی میشوند که شاهدش هستیم.

* نبود مطالبه از طرف مردم

افتخاری ضعف در مدیریت فرهنگی و فقدان نگاه فرهنگی در مسئولین را عامل مؤثری در قرار گرفتن فرهنگ و مسائل فرهنگی در مراتب آخر مسائل کشور از سوی مسئولین دانست و تصریح کرد: نبود مطالبه این مهم از طرف مردم هم حائز اهمیت است. در جامعه اسلامی مردم مسئولین را هدایت میکنند و مسئولین مردم را و این امر متقابل است. وقتی مطالبات مردم فقط معیشتی و مادی شود مسئولین هم صرفاً به همان میپردازند.

وی اشاره کرد: اگر مشکلات فرهنگی کشور حل شوند مشکلات معیشتی کشور هم حل خواهند شد. وقتی مشکلات فرهنگی ما حل شوند مردم برای اشتغالزایی و تولید سرمایهگذاری میکنند. پرداخت خمس و زکات اهمیت پیدا میکند و به تبع آن خیلی از مسائل جامعه حل میشود.

افتخاری در پایان تأکید کرد: با تقویت فرهنگ اسلامی در جامعه کار ارزش میشود. درد دیگران درد من و درد من درد دیگران میشود. وقتی کسی مشکل ازدواج، مسکن، اشتغال، فرزندآوری و معیشتی داشته باشد همه برای حل مشکل او کمر همت میبندند.


https://shoma-weekly.ir/2SorR8