گفتگوی ویژه

ترویج فرهنگ مقاومت یکی از راهکارهای رسیدن به تمدن اسلامی است

ایران اسلامی امروزه به عنوان الگوی مبارزه با استکبار جهانی و مقابله با سلطه گران توانسته است در صف اول این مبارزه، فرهنگ مقاومت را ترویج نماید.
چندی است که از سوی رهبر معظم انقلاب مسئله تمدن نوین اسلامی مطرح شده است. به طور طبیعی این تمدن دارای ویژگی هایی است که جامعه اسلامی ایران باید یا آنها را ایجاد نماید و یا در جهت تشکیل آن همت گمارد. از طرفی راهکارهای این تمدن بایستی مورد موشکافی قرار گیرد تا بهتر به سوی آن حرکت کرد.

با توجه به این موضوع با آقای محمد کرمی راد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم کلام شدیم که از نظر شما خوانندگان گرامی می گذرد.

به نظر شما تمدن نوین اسلامی که در سخنان مقام معظم رهبری در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) به آن اشاره شد ،چیست؟
وقوع انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده ی منحصر به فرد در زمانی واقع شد که شرایط حاکم بر دنیا نظام دو قطبی بود و هر انقلابی به اجبار می بایست یا به بلوک غرب یا به بلوک شرق وابستگی داشته باشد اما جمهوری اسلامی با شعار "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی" منافع هر دو ابر قدرت را در منطقه و جهان مورد تهدید قرار داد. پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و بروز تک قطبی در نظام بین الملل ،ایالات متحده ی آمریکا شعار نظم نوین جهانی و دهکده ی جهانی را مطرح کرد.
در این بین تقابل دو تمدن غربی و اسلامی در طی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همچنین وقوع بیداری اسلامی که متاثر از انقلاب ایران اسلامی بود ، به وجود آمد.
در طول این مدت و در آستانه ی شکل گیری محور مقاومت و مبارزه با سیاست های استکباری در منطقه و تجاوزهای روز افزون بر علیه مسلمانان در سطح منطقه، به ویژه کشورهایی که پاشنه آشیل رژیم جعلی صهیونیستی را به خطر انداخته و یا کشورهایی که سردمداران آن وابستگی شدید به آمریکا دارند ، موجب گردید تا حوادث بسیار مهمی رقم بخورد و نمونه ی بارز آن جنگ 33 روزه مقاومت لبنان با اسرائیل و جنگ 22 روزه غزه و...
ظرفیت و پتانسیل کشورهای اسلامی به عنوان یک نیروی بالقوه می تواند منجر به یک نیروی بالفعل توانا برای ایجاد یک تمدن قوی در جهان باشد بنابراین مقام معظم رهبری در روز میلاد پیامبر اعظم در دیدار با مسئولان نظام و میهمانان خارجی به نکات بسیار مهم و کلیدی اشاره و توصیه فرمودند: "کشورهای اسلامی باید با یک دیگر در علم، ثروت، امنیت و قدرت سیاسی در جهت دستیابی به تمدن نوین اسلامی هم افزایی و تلاش کنند که جمهوری اسلامی نیز همین نقطه یعنی رسیدن به تمدن اسلامی را هدف نهایی خود قرار داده است.".
صد البته در صورت وقوع چنین اتفاق شایسته ای می تواند بارقه ی امیدی در دل مسلمانان جهان ایجاد شود.


تمدن نوین اسلامی دارای چه خصوصیاتی است؟
با توصیفی که در ابتدا عرض کردم ، بدیهی است که یکی از ویژگی های مهم تمدن اسلامی ابتدا ایجاد وحدت امت اسلامی است که در این زمینه حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره بر این مهم تاکید داشتند و پس از آن هم مقام معظم رهبری همواره در این مورد اهتمام ویژه ای دارند.
خصوصیت بارز دیگر ، وحدت رویه و وحدت نظر در مقابله با طرح های استعماری و ظالمانه ی آمریکا و رژیم صهیونیستی است که می تواند در عرصه های مختلف این ظرفیت به منصه ظهور برسد اما با کمال تاسف باید گفت که برخی از کشورهای اسلامی نه تنها در این صف نمی توانند باشند بلکه در جهت منافع دشمن حرکت می کنند.

راهکارهای رسیدن به این تمدن توسط ایران اسلامی و جهان اسلام چیست؟

ایران اسلامی امروزه به عنوان الگوی مبارزه با استکبار جهانی و مقابله با سلطه گران توانسته است در صف اول این مبارزه، فرهنگ مقاومت را ترویج نماید.
یکی از موضوعاتی که جهان اسلام می تواند از آن به خوبی در بعد سیاسی استفاده نماید ، فرصت تشکیل اجلاس سران کشورهای اسلامی و کمیسیونهای مشترک می باشد و یا در سازمان ملل یک اتحادیه ای تشکیل دهند تا در مقابل تمامیت خواهی قدرت هایی که حق وتو دارند ، در مقابل اتحادیه ی کشورهای اسلامی نیز حق وتو داشته باشند.

در بعد اقتصادی نیز بخش عمده ای از گروه نم یا کشورهای عضو غیر متعهد ها می توانند در تحریم کالاهای شرکت های صهیونیستی و آمریکایی اقدام نمایند .
در بعد فرهنگی هم تبادل استاد و دانشجو در کشورهای اسلامی و تشکیل دانشگاه های بین المللی اسلامی جهت ترویج فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی و دستیابی به زمینه های فرهنگ تمدن اسلامی و بروز و ظهور آن در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام فراهم گردد.
استفاده از فرصت استثنائی مجمع جهانی اهل بیت و یا مجمع تقریب مذاهب و رایزنیهای بسیار موثر در بین رهبران و سران احزاب و جریانات سیاسی کشورهای اسلامی نیز می تواند در همگرایی و همسویی آنها در جهان اسلام نقش آفرینی کنند.
فرصت بسیار عالی راه پیمایی روز جهانی قدس و استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی، پارلمانی و... از دیگر ابزار ها برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

https://shoma-weekly.ir/JqdGf1