گفتگوی ویژه

ترقی: سیلی جنبش غیرمتعهدها به غرب، صورت کانادا را سرخ کرده است

معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه مواضع کانادا نژادپرستانه است، گفت: موضع کانادا در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه مواضع کانادا نژادپرستانه است، گفت: موضع کانادا در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی برگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره قطع روابط کانادا با ایران گفت: سفارت کانادا از چهار ماه گذشته به حالت نیمه تعطیل درآمده و از دادن روادید به شهروندان ایرانی خودداری می‌کرد و این قطع رابطه موضوع جدیدی نیست.

وی ادامه داد: همچنین پس از شروع جنبش وال‌استریت در غرب و آمریکا،‌ دولت کانادا بیش از 20 سفارت خود را در سطح دنیا تعطیل کرد و این اتفاق به دلیل یک مشکل اساسی در داخل کانادا مبنی بر وجود مشکلات اقتصادی و ناتوانی این دولت در تامین هزینه‌های خود در خارج از کشور است؛ بر همین اساس اصل این اقدام دولت کانادا ناشی از مشکلات اقتصادی داخلی این کشور بوده و بیان این قطع رابطه به عنوان مخالفت با مواضع جمهوری اسلامی ایران یک بهره‌برداری سیاسی از مشکل داخلی این کشور است.

ترقی با بیان اینکه لابی‌های صهیونیستی تاثیر بسیاری برسیاست خارجی کانادا دارند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران و دولت کانادا تقریبا از سال‌های گذشته رابطه‌ای با یکدیگر نداشته و اختلاف نظرها میان دو کشور با گذشت زمان رو به افزایش بود. همچنین تحویل ندادن خاوری یکی از متهمان اختلاس در ایران و اقدامات علیه شهروندان ایرانی و حمایت‌های دولت کانادا از جریان فتنه روابط را تیره‌تر کرده و نشان دهنده مواضع خصمانه این دولت در جهت پیروی از آمریکا و اسرائیل است.

وی با بیان اینکه قطع رابطه میان ایران و کانادا موضوع جدیدی نیست، گفت: در واقع میان دو کشور ارتباطی وجود نداشت که بخواهیم اقدام اخیر کانادا را به عنوان قطع رابطه تلقی کنیم. همچنین اگر دولت کانادا اعلام می‌کند که به خاطر مواضع جمهوری اسلامی این اقدام را انجام داده است این به نفع ایران است؛ زیرا این موضع نشان می‌دهد یک اجماع جهانی در حمایت از ایران در مسائل صهیونیسم و تروریسم وجود دارد.

معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس بین‌المللی غیرمتعهدها در تهران و استقبال میهمانان از این اجلاس، افزود: سیلی جنبش غیرمتعهدها به آمریکا و اسرائیل صورت کانادا را نیز سرخ کرده است و این اقدام کانادا به دلیل دستاوردهای عظیم جنبش بوده است.

ترقی درباره ادعای کانادا مبنی بر حمایت ایران از تروریسم،‌ گفت: این یک حماقت سیاسی است؛ زیرا اکنون اجماع جهانی برای تروریسم بودن صهیونیست‌ها و آمریکا وجود دارد. در واقع آنها مفهوم تروریسم را متوجه نمی‌شوند وهر کشوری را که در جهت مخالف با مواضع و مصالح آمریکا باشد به عنوان تروریست معرفی می‌کنند و قطعا چنین اتهاماتی موجب انزوای سیاسی کانادا خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/KuuL9l