گفتگوی ویژه

تحزب تشکیلاتی را سامان بدهیم

در حال حاضر ائتلاف‌های گاه و بی‌گاهی اتفاق می‌افتند و بعد از انتخابات هم از بین می‌روند. این خوب نیست. اینها صدمه می‌زند. باید تحزب تشکیلاتی را سامان بدهیم.
امیررضا واعظی آشتیانی چهره جنجالی عرصه ورزش و عضو اسبق شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، از دیگر مهمانان افتتاحیه بود. او در گفتگو با «شما» درباره نسبت احزاب در کشور ما با انتخابات گفته است:

پیش بینی شما نسبت به چگونگی حضور احزاب در انتخابات پیش رو چیست؟

تحزب یک واقعیت انکارناپذیر در تمام جوامع است. احزاب می‌توانند برای خودشان مخاطب جذب کنند و در عین حال وقتی مخاطب جذب می‌کنند، به تبع آن مخاطبین‌شان را دعوت می‌کنند که حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند و وقتی احزابی در چهارچوب نظام شکل گرفته باشند و مردم به حزب مورد نظر علاقمند هستند طبیعتاً به حزب‌شان و در انتخابات به کاندیداهای‌شان اعتماد دارند. امیدوارم احزابی که در ایران هستند، از جمله حزب مؤتلفه اسلامی که یک حزب ریشه‌دار و تشکیلاتی است و به جرئت می‌گویم تشکیلاتی‌ترین حزبی است که امروز وجود و در سراسر ایران شعبه دارد، بتوانند نقش بسیار خوبی را برای هدایت هم طرفداران‌شان و هم آحاد مردم به انتخابات ایفا کنند تا مردم حضور جدی در انتخابات داشته باشند و فرمایش مقام معظم رهبری در باره حضور حداکثری مردم اتفاق بیفتد. در انتخابات انتخاب کاندیداها با مردم است که بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند و باید به رأی‌شان احترام گذاشت.

روش انتخاب حزبی را به شیوه فعلی ترجیح می‌دهید؟

الان ائتلاف‌های گاه و بی‌گاهی اتفاق می‌افتند و بعد از انتخابات هم از بین می‌روند. این خوب نیست. اینها صدمه می‌زند. باید تحزب تشکیلاتی را سامان بدهیم. دنیا هم این تجربه را دارد. ما کشوری در حال توسعه، ولی در عین حال دین‌مدار و ولایت‌مدار هستیم و باید به این سمت و سو برویم که تشکیلات به‌گونه‌ای عمل کند که مردم با یک نگاه مبتنی بر انتخاب کارشناسانه وارد انتخابات شوند. احساسی عمل نکنند، چون آسیب‌زاست. در ادوار گذشته دیدیم برخی از مردم احساسی با انتخابات برخورد کردند، ولی وقتی نگاه سازمان‌مند و هدفمند شود و مردم به سمت و سویی بروند که بهترین‌ها را انتخاب کنند و طبعاً بهترین‌ها را احزاب و گروه‌ها معرفی می‌کنند، نتایج انتخابات به مراتب بهتر خواهد بود. مردم هم در این باره نقش‌آفرین‌اند و نقش اول را بازی می‌کنند، ولی احزاب می‌توانند راه را برای بهتر انتخاب شدن فرد نشان بدهند.

https://shoma-weekly.ir/sZg1RY