گفتگوی ویژه

تحزب برای ثمربخشی نیازمند تقویت است

الان همه به احزاب مقطعی، فصلی و بریده نگاه می‌کنند. زمانی احزاب احساس تشخص و هویت می‌کنند که بتوانند از نظر مالی و عملکردی تقویت شوند و به آنچه که می‌گویند عمل کنند و در این صورت قادرند کادرهایی را ارائه بدهند که باری از کشور بردارند و مثمر ثمر باشند
اشاره: حجت الاسلام علی بنایی، از جمله پژوهشگرانی است که از ابتدای انقلاب اسلامی، مطالعاتی درباره تحزب داشته و کتابی پیرامون تاریخچه مؤتلفه منتشر ساخته است. با او درباره شرایط امروز احزاب به گفتگو پرداخته ایم:

در علوم سیاسی انتخابات و حزب را لازم و ملزوم هم می دانند؛ اما در کشور ما نقش محوری انتخابات با احزاب نیست. به نظر شما چه زمانی وقت ایفای نقش پررنگ آنها می رسد؟

وقتی احزاب انگیزه لازم داشته باشند و از جمع‌های کوچک خارج شوند و احساس کنند در قبال کشور مسئولیت دارند، در انتخابات حضور چشمگیرتری خواهند داشت. نباید احزاب احساس فصلی داشته باشند. در کشور ما احزاب احساس فصلی دارند و در مقطعی کاری را انجام می‌دهند و می‌روند. از این‌رو هیچ وقت پا نمی‌گیرند و تداوم ندارند. اگر نگاه دائمی داشته باشند، در سایه برنامه‌ریزی و پشتکار می‌توانند در کشور اثرگذار باشند.

معمولاً قبل از انتخابات ائتلاف‌هایی تشکیل می‌شود و پس از انتخابات از بین می‌روند و هیچ تأثیری هم ندارند.

چون فصلی‌اند. رسیدن به انتخابات حزبی که البته عزم دستگاه‌های اجرایی و دولتی را می‌طلبد و مجلس و تشکل‌های مردمی می‌بایست کمک کنند تا به سطحی برسیم که احزاب در کشور اثرگذار باشند. همه عوامل، یعنی دولت، مجلس و قانون باید دست به دست هم بدهند تا عملکرد احزاب، منابع مالی‌شان و نوع نظارت بر آنها شفاف شوند، در این صورت می‌توان انتظارات در انتخابات احزاب به صورت جدی فعال شوند. الان همه به احزاب مقطعی، فصلی و بریده نگاه می‌کنند. زمانی احزاب احساس تشخص و هویت می‌کنند که بتوانند از نظر مالی و عملکردی تقویت شوند و به آنچه که می‌گویند عمل کنند و در این صورت قادرند کادرهایی را ارائه بدهند که باری از کشور بردارند و مثمر ثمر باشند.

https://shoma-weekly.ir/4bZuh7