گفتگوی ویژه

تبلیغات زودرس انتخاباتی به وسیله مشاهیر خلاف قانون است

با توجه به اینکه هنوز تا زمان فرارسیدن انتخابات 9 ماه باقی مانده، اگر تبلیغات زودرس شروع شود و استفاده ابزاری از چهره های شاخص و خوش صورت گیرد این موضوع خلاف قانون انتخابات خواهد بود.
سمیه عظیمی -این روزها که هنوز مدت زیادی به زمان فرارسیدن انتخابات مانده حضور سیاسیون و جناح های مختلف رنگ بیشتری یافته وهرکدام نظری می دهند و برنامه ای مطرح می کنند.استفاده ابزاری از برخی چهره ها، تاکتیک های جناح ها و جناح بندی برخی افراد از جمله مسائل این روزهای کشور است؛ هرچند حضور رئیس جمهور در آمریکا نیز نقل هر محفل و گفتگویی است. با جواد آرین منش عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به بررسی این مسائل در کشور پرداختیم.

* در برخی اخبار گمانه زنی هایی برای استفاده بعضی گروه های سیاسی در رابطه با استفاده از خوش نامی چهره های شاخص همچون ورزشکاران مطرح شده است. برخی این سوء استفاده را به عدم به کارگیری آنها از سوی مسئولان ذیربط مرتبط می دانند؛ نظر شما چیست؟

استفاده از مشاهیر همچون قهرمانان المپیک، المپیادی یا هرنوع دیگر برای تبلیغات انتخاباتی اعم از شوراها یا ریاست جمهوری به لحاظ قانونی در زمان مقرر هیچ اشکالی ندارد، البته اگر در زمانی که تبلیغات انتخابات فرا برسد از وسایل و ابزاری که قانونگذار اشخاص را مجاز به استفاده از آنها کرده است.
اما با توجه به اینکه هنوز تا زمان فرارسیدن انتخابات 9 ماه باقی مانده، اگر تبلیغات زودرس شروع شود و استفاده ابزاری از چهره های شاخص و خوش صورت گیرد این موضوع خلاف قانون انتخابات خواهد بود.

 * طی هفته های اخیر حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات ظهور بیشتری پیدا کرده ؛ این حضور پررنگ چرا و با چه هدفی صورت می گیرد؟ تاکتیک اصلی آنها برای حضور در انتخابات به نظر شما چیست؟
آنچه که مشخص است این که یکی از عواملی که باعث تقویت و بروز و ظهور جریان اصلاح طلب در زمان انتخابات می شود انشقاق میان اصولگرایان است.
هرچقدر این اختلاف سلیقه ها ظهور پیدا کند و بارز شود که تعدد کاندیداها را در پی داشته باشد فرصت و زمینه برای رشد جریان اصلاحات مهیا خواهد شد.
اگر اصلا ح طلبان در صحنه حاضر شوند به احتمال زیاد بر سر یک کاندیدا توافق کرده و این توافق در برابر کاندیداهای جریان اصولگرایی فرصت بیشتر وبهتری برای موفقیت جریان اصلاحات را فراهم می کند.
نکته قابل توجه در این برهه از زمان و 9 ماه باقی مانده عملکرد دولت و مجلس در کشور است که می تواند برروی دیدگاه و تصمیم مردم تاثیرگذار باشد.
چراکه از نظر مردم طیف غالب قوای سه گانه در کشور عناصر جریان اصولگرا هستند بنابراین میزان عملکرد مثبت آنها به ویژه در عرصه اقتصادی می تواند در نتیجه انتخابات موثر واقع شود.
اگر دولت این ماه های باقیمانده را با موفقیت سپری کند و چالش های موجود همچون نرخ تورم، بیکاری و مساله ارز را کنترل نماید و در عرصه سیاست خارجی موفق عمل کند شانس کاندیدای مورد نظر خود را بیشتر خواهد کرد.
ولی اگر عملکرد قابل قبولی در این زمینه صورت نگیرد گرایش مردم به سمت کاندیدای وابسته به این طیف کمتر خواهد شد.

* در روزهای آینده رئیس جمهور برای حضور در سازمان ملل به آمریکا خواهد رفت. به نظر شما محورهای مورد بحث رئیس جمهور چه باید باشد؟

یک سری اصولی هست که هر رئیس جمهوری در مجامع بین المللی حضور پیداکند باید روی آنها تاکید داشته باشد از جمله حق مسلم ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای.
اما می شود ضمن مطالبه حقوق ملت ایران با یک دیپلماسی قوی و تحرک بیشتر فشارهای سیاسی، اقتصادی بر روی کشور را مدیریت و کاهش داد که هم دستیابی به حقوق انجام شود هم بی دلیل چالشی در عرصه جهانی ایجاد نشده و از تحریک بی فایده آنها پرهیز شود.

https://shoma-weekly.ir/01Cyvx