گفتگوی ویژه

تابع نظر آیت الله مهدوی کنی هستیم

ما عادت نداریم قبل از روحانیت صحبت کنیم؛ به همین جهت تابع نظر آیت الله مهدوی یا سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هستیم.
قائم مقام رییس شورای مرکزی حزب موتلفه در گفتگو با روزنامه الکترونیکی  شما از ساز کار انتخاب نامزد ریاست جمهوری و همچنین ویژگی ها لازم برای تایید نامزد در قانون اساسی ذکر شده است ، سخن گفت.

• یت الله مهدوی کنی اخیرا گفته اند که مکانیسم جامعه روحانیت به زودی اعلام می شود؛ با توجه به اینکه مکانیسم مطرح شده از سوی ائتلاف اکثریت اصولگرایان تابع نظرسنجی و میزان مقبولیت بود آیا در این مکانیسم تغییری ایجاد شده است؟
ما معمولا عادت نداریم قبل از روحانیت صحبت کنیم؛ به همین جهت تابع نظر آیت الله مهدوی یا سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هستیم.
 
• اما هر کدام از اعضای ائتلاف در این خصوص اظهارنظر کرده اند.
شاید هم به همین دلیل است که تا کنون، تعیین نامزد نهایی به جایی نرسیده است.

•  به هرحال اصولی باید برای تعیین نامزد نهایی یا اعلام کاندیداتوری در انتخابات وجود داشته باشد.
برای کاندیدا شدن شاخصه هایی وجود دارد که البته این شاخصه ها 2 مبنای کلی نیز دارد؛ اول قانون اساسی و دوم رهنمودهای رهبری.
اصل 115 قانون اساسی شاخصه های رئیس جمهور را مشخص کرده است که بارزترین آنها، رجل سیاسی و مذهبی بودن و داشتن حسن شهرت، سوابق مناسب، تقوا و کارآمدی است. علاوه بر آن خصوصیاتی مثل مدیر و مدبر بودن آنهم در حد اداره نظام هم در این اصل آورده شده است.
البته مدیر و مدبر بودنی که قانون مطرح کرده با مدیریت یک خانواده ، بنگاه یا اداره و حتی وزارتخانه فرق می کند؛ مدیریت قوه مجریه کشور است و دارای اهمیت بسیار.
بنابراین اگر کسی می خواهد پا به عرصه سیاسی کشور بگذارد باید شاخصه های قانون اساسی که به صراحت در اصل 115 بیان و در اصل 121 مستفاد شده را دارا باشد، شاخصه هایی مثل امانتداری، پاسداری از حقوق ملت و همچنین پاسخگویی در برابر رهبری، ملت و مجلس.
اگر کسی هست که سیاستمدار است و رجل سیاسی به حساب می آید اما رجل مذهبی نست نباید در این حوزه وارد شود؛ از طرفی اگر کسی در لباس روحانیت قرار دارد اما سیاستمدار نیست نیست نباید اعلام کاندیداتوری نماید.
چون ممکن است کسی متدین باشد و در آگاهی نسبت به مسائل دینی فرد مسلط و برجسته ای هم باشد اما از سیاست آگاهی لازم را نداشته باشد؛ همانند ابوذر که پیامبر به او فرمودند که حتی سرپرستی یک خانواده فقیر را هم به دست نگیرد چون ضعیف است. اما در واقع ابوذر شخصیت بزرگ عرفانی و ایمانی داشت.

نامزدها باید چنین محاسباتی را انجام دهند و بعد از آن تصمیم به ثبت نام در انتخابات بگیرند.
بخش دوم هم مربوط می شود به سیاست های کلان و رهنمودهای مقام معظم رهبری؛ ایشان فرموده اند که امسال سال حماسه سیاسی و اقتصادی است. رئیس جمهور باید در این سال بتواند در این خصوص انجام  وظیفه کند، نه اینکه در سیاست و اقتصاد اصلاحات ایجاد کند بلکه طوری حرکت کند که حماسه پدید بیاید.
اگر کسی قادر به انجام چنین کاری نیست نباید ثبت نام کند، اگر کسی اقتصاد بلد باشد یا سیاسی نباشد نمی تواند حماسه آفرین باشد، ممکن است فردی فرهنگی باشد اما زرنگ و سیاستمدار نباشد و از معادلات و محاسبات پیچیده بین المللی به خوبی اطلاع نداشته باشد.
این افراد نمی توانند بر اساس اصول قانون اساسی و رهنمودهای رهبری حرکت کنند؛ افراد شایسته زیاد هستند اما آنها که تشخیص می دهند فرد بهتر و شایسته تر دیگری وجود دارد نباید در انتخابات ثبت نام کنند.
البته شورای نگهبان به وظایف فقهی خود عمل می کند و شاخصه های خود را دارد که بر اساس آنها نسبت به تایید یا رد صلاحیت کاندیداها اقدام می کند.

•   آقای عسگراولادی جایی گفته بودند که در پی ایجاد یک ائتلاف 10 نفره هستند.
ما امیدورایم که اصولگرایان به نتیجه برسند، به نظر می رسد که اعضای ائتلاف 3 نفره می خواهند در انتخابات ثبت نام کنند؛ به هر حال کوشش می کنیم که وحدت حداکثری میان اصولگرایان شکل بگیرد؛ تلاش ما این است که در زیر چتر روحانیت به وحدت برسیم.

https://shoma-weekly.ir/MvFzLU