گفتگوی ویژه

بی ثباتی مسئولین ارشد تنش زا است

مساله ای که در برکناری دکتر دستجردی شاهد آن بودیم؛ کسانی می خواستند دکتر لاریجانی را جابجا کنند و خانم دستجردی هم تمایلی به این جابجایی نداشت و وی را فردی کارآمد، متواضع و وزینی می دانست. کسی که مسئولین پزشکی کشور هم وی را قبول داشتند. اما به دلیل مخالفت خانم دستجردی با تغییر دکتر لاریجانی خودش برکنار شد، درست نیست که کسی وقتی نظر خود را مطرح کرد فوری برکنار شود. این اتفاقات حتما اثرات منفی برجای خواهد گذاشت.
سمیه عظیمی-در چند روز گذشته و در جریان مخالفت دکتر دستجردی با درخواست جابجایی باقر لاریجانی و استعفای وی، وزیر بهداشت از سمت خود برکنار و دکتر منفرد سرپرست وزارت بهداشت شد.
اقدامی که از چند هفته پیش زمزمه های آن شنیده می شد و هر کدام از مسئولین مرتبط حدسی می زدند و گمانی؛ معاون اول رئیس جمهور گفت که تا آقای احمدی نژاد در دولت باشد خانم دستجردی هم هست و الهام که به تازگی سخنگویی دوباره دولت را بر عهده گرفته خبر برکناری وزیر را تکذیب کرد.
اما بالاخره حدس و گمان ها به واقعیت مبدل و وزیر بهداشت در ساعات میانی روز پنج شنبه برکنار شد. بلافاصله بعد از انتشار این خبر، خبر استعفای دکتر باقر لاریجانی هم منتشر شد.
برکناری وزیر بهداشت درست چند هفته پس از برکناری وزیر ارتباطات به دلایلی نه چندان مهم و ضروری آنهم در ماه های پایانی دولت با واکنش برخی مسئولین و نمایندگان مواجه و اعتراض آن ها را در پی داشت.
عده ای این اقدامات را سیاسی کاری دولت و تلاش برای تاثیرگذاری در انتخابات آتی دانستند و برخی نیز همچون ابوالفضل توکلی بینا بی تدبیری مسئولین را عامل اصلی این گونه برخورد ها می داند.
متن گفتگوی روزنامه شما با توکلی بینا، مشاور اسبق رییس جمهور در دولت نهم و ابتدای دوره دهم را در زیر می خوانید:
 
کشور طی هفته های اخیر و به ویژه روز گذشته شاهد تغییر و تحول در سطح مدیران ارشد بود. نظرشما درباره این تغییر و تحولات و تاثیر آنها بر اوضاع داخلی کشور چیست؟
کشور ما در حال حاضر در شرایط خاص و ویژه ای قرار دارد، در وضعیتی که تمامی کشورهای منطقه با انقلاب مواجه شده اند و چشم همه این انقلاب ها به کشور ما دوخته شده درست نیست که دولت جمهوری اسلامی رفتاری این چنین داشته باشد.
مطمئنا عزل و نصب های مداوم و بی برنامه در کشور مسئولین نظام را دلسرد و بی انگیزه می کند؛ دولت دهم نزدیک به 5 ماه دیگر باید کشور را اداره کند، اینگونه تغییر و تحولات ضمن مایوس کردن وزرا و مدیران برای انجام فعالیت مثمر ثمر باعث از دست رفتن کارایی آنها هم می شود.ضمن اینکه بی ثباتی در دولت، باعث ایجاد اثرات منفی در داخل کابینه و کشور می شود.
توجه به این نکته ضروری است که ما در یک جنگ نرم غیر فیزیکی هستیم؛ در این شرایط کشور باید آرامشی نسبی و ثبات داشته باشد؛ دقیقا همان چیزی که مقام معظم رهبری مداوم بر آن توصیه داشته اند.
به هم ریختن آرامش کشور آنهم در حالی که ما در آستانه دو انتخابات بزرگ هستیم و باید تلاش کنیم وضعیت کشور را در حالتی قرار دهیم که مردم با آرامش و طمانینه بتوانند فرد توانمندی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند، برخلاف نظر و منویات رهبری است و ما اگر از فرامین رهبری عدول کنیم حتما دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد.
مسئولین باید به جای بحث و جدال بر سر مسائل ساده به فکر رفع مشکلات اساسی مردم باشند، بی ثباتی بازار ارز، کاهش فوق العاده ارزش پول ملی و تورم و گرانی از جمله مسائلی است که باید در کانون توجه مسئولین رده بالای نظام قرار داشته باشد.
ما شاهد هستیم هر گاه که یکی از این تغییر و تحولات در دولت صورت می گیرد یک جهش و سیر صعودی در قیمت ها ایجاد می شود؛ بی ثباتی در حضور مسئولین رده بالای کشور برای نظام تنش زا است و مشکلات متعددی را ایجاد می کند.
 
 مطمئنا رئیس دولت به خوبی این مسائل را می داند، پس به نظر شما دلیل آقای احمدی نژاد برای اینگونه عزل و نصب ها در کشور چیست؟
به نظرم دلیل این نوع برخوردها و عملکردها نوعی بی تدبیری در دولت است؛ مدیریت کشور وقتی دچار تزلزل می شود کل کشور را با تنش مواجه می کند. رئیس جمهور هم به خوبی از این مسائل آگاه است.
مساله ای که در برکناری دکتر دستجردی شاهد آن بودیم؛ کسانی می خواستند دکتر لاریجانی را جابجا کنند و خانم دستجردی هم تمایلی به این جابجایی نداشت و وی را فردی کارآمد، متواضع و وزینی می دانست. کسی که مسئولین پزشکی کشور هم وی را قبول داشتند.
اما به دلیل مخالفت خانم دستجردی با تغییر دکتر لاریجانی خودش برکنار شد، درست نیست که کسی وقتی نظر خود را مطرح کرد فوری برکنار شود. این اتفاقات حتما اثرات منفی برجای خواهد گذاشت.
 
ما در کشور مشکلات اساسی داریم که باید هم و غم مدیران ارشد کشور رفع این مشکلات باشد؛ باید به جای اینگونه برخوردها به مسائل کلیدی و اصلی نظام پرداخته شود؛ مسئولین باید این نکته را در نظر بگیرند که در حال حاضر چشم جهانیان و به ویژه مسلمانان به کشور ماست و ما به عنوان الگو برای کشورهای اسلامی مطرح هستیم. نباید به جای توجه به مسائل مختلف فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی دست به اقداماتی بزنیم که برای کشور و مردم آسیب زا باشد.

https://shoma-weekly.ir/iCspd9