گفتگوی ویژه

بیداری اسلامی ما حاصل صدور انقلاب است

من خودم از سید حسن نصرالله شنیدم که ایشان می‌گفت ما مبارزه با اسرائیل را از حسین فهمیده‌ها یاد گرفتیم. این‌که ملت با دست‌خالی هشت سال با صدام جنایتکار که ابرقدرت‌های شرق و غرب همه‌جوره از او حمایت می‌کردند، ایستاد، خود بهترین عامل برای صدور انقلاب به سایر نقاط بود. سایر ملت‌ها هم فهمیدند که می‌شود با وحدت و ازخودگذشتگی در برابر دشمنان ایستاد و به پیروزی رسید.
مرحوم استاد عسگراولادی در خاطراتش از امام راحل می‌گوید، امام دریکی از دیدارهای ما با ایشان در سال‌های ابتدائی مبارزه فرمودند «شما بدانید که مبارزه ما سه مرحله دارد؛ نخست: اسلامی کردن ایران، دوم: اسلامی کردن کشورهای اسلامی، سوم: اسلامی کردن جهان. آن روز است که به مولایم مهدی (عج) عرض می‌کنم: جهان منتظر قدوم مبارک توست». بابیان همین خاطره می‌توان دریافت که امام راحل از ابتدای حرکت به دنبال صدور انقلاب به سایر نقاط جهان بود. برای تبیین بهتر مفهوم صدور انقلاب با دکتر محمد کرمی راد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه بدان اشاره می‌شود.

* مفهوم صدور انقلاب ازجمله مفاهیمی است که در خصوص آن اختلافات بسیاری وجود دارد، برخی آن را مصداق کشورگشائی می‌دانند و برخی آن را لازمه انقلاب، گروهی آن را مربوط به سال‌های ابتدائی انقلاب می‌خوانند و گروهی بر استمرار آن اصرار دارند، با این مقدمه صدور انقلاب را برای ما تعریف کنید؟

- صدور انقلاب اسلامی با آنچه در سایر انقلاب‌ها می‌بینیم تفاوت دارد. صدور انقلاب از نگاه امام راحل به معنای دخالت در یک کشور و یا لشکرکشی نیست، بلکه امام (ره) به دنبال صدور تفکر و گفتمان انقلابی در جهان اسلام بودند. اینکه خود ملت‌های مسلمان بدانند که می‌شود برای مبارزه با استبداد داخلی و استکبار جهانی از مفاهیم اسلام مدد گرفت، به همین جهت شما اگر دقت کنید خواهید فهیمد که همواره مخاطب امام، امت‌ها و ملت‌های مسلمان و مستضعف هستند. امام در این پیام‌ها به دنبال معرفی شیوه نوین حکومت‌داری در جهان به‌عنوان یک الگو بودند. شما امروز این پیام را در مبارزه‌طلبی ملت‌های مسلمان علیه حکومت‌های دست‌نشانده غرب می‌بینید. آنچه امروز از آن به‌عنوان بیداری اسلامی یاد می‌شود، ماحصل همان صدور انقلاب و یا به عبارت بهتر صدور گفتمان انقلاب است. میزان نفوذ گفتمان و تفکر انقلابی را دشمنان از همان آغاز پیروزی انقلاب دریافتند، به همین جهت است که توطئه‌های بی‌شماری را برای براندازی انقلاب طراحی و اجرا کردند. جنگ تحمیلی به همین علت بود که گفتمان انقلاب صادر نشود، موج ایران هراسی که از همان ابتدا راه افتاد و همچنان نیز با شدت ادامه دارد، برای جلوگیری از صدور فکر انقلابی است. دشمنان می‌دانستند تفکر امام راحل که بر اساس آن انقلاب را رهبری کردند و به پیروزی رساندند، تنها رژیم پهلوی را ساقط نمی‌کند، بلکه در آینده منافع آن‌ها را به خطر خواهد انداخت و پایه‌های حکومت‌های دست‌نشانده آن‌ها را متزلزل خواهد کرد و دست آن‌ها را نیز از جهان اسلام خواهد برید. اساساً گسترش اسلام آمریکائی برای مقابله و مبارزه با اسلام نابی بود که امام راحل آن را به جهان و به‌ویژه امت اسلامی معرفی کردند.

*با نگاهی به سال‌های گذشته از عمر انقلاب اسلامی می‌بینیم که بار صدور انقلاب همواره بر دوش ولایت‌فقیه بوده، مادامی‌که امام راحل زنده بودند، خود ایشان این کار را صورت می‌دادند و پس از ارتحال بنیان‌گذار انقلاب، مقام معظم رهبری در جهت صدور انقلاب تلاش دارند. این کم‌کاری سایر بخش‌های انقلاب و به‌ویژه دستگاه دیپلماسی تعمدی است و یا نه واقعاً از ناحیه آن‌ها کوتاهی صورت گرفته است؟

- برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید عرض کنم که پیامبر گرامی اسلام (ص) زمانی که مبعوث شدند، رسالت خود را محدود به عربستان و حجاز نکردند، بلکه تلاش کردند اسلام را به تمام دنیا معرفی کنند و این امر را انجام دادند. با این نگاه این وظیفه رهبران دینی است که برای گسترش مفاهیم الهی تلاش کنند و بکوشند تا آن را به همه مردم ارائه نمایند. در همین راستا امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری تلاش خود را معطوف به گسترش تفکر انقلاب اسلامی کردند. این دو بزرگوار در فرصت‌های مختلف اقدام به این امر کرده‌اند. پیام امام و مقام معظم رهبری به کنگره حج بر همین دید و نگاه استوار است، پیام‌های مقام معظم رهبری به جوانان اروپائی هم در همین نگاه تعریف می‌شوند. البته این‌که ولی‌فقیه صدور انقلاب را وظیفه خود می‌داند نافی از مسئولیت سایر بخش‌های جمهوری اسلامی نیست. امام عظیم الشان در صحیفه نور به‌کرات از دستگاه دیپلماسی خواسته‌اند که به گونه ایی برنامه‌ریزی کنند تا پیام انقلاب در وهله اول به گوش امت‌ها و سپس به دولت‌ها برسد هرچند در این مورد وزارت خارجه نتوانسته وظیفه انقلابی خود را اجرا کند.

* انقلاب اسلامی در کنار گسترش تفکرش در جهان اسلام، در برخی کشورها توانسته رهبرانی را آماده کند که پرچم‌دار مبارزه با استعمار باشند، در لبنان حزب‌الله و در رأس آن سید حسن نصرالله، در نیجریه شیخ زکزاکی، در یمن انصارلله و در بحرین ما شیخ عیسی قاسم و شیخ سلمان را می‌بینیم اما به نظر می‌رسد در سایر کشورها فقدان این عنصر مشهود است، این مسئله از کوتاهی ما سرچشمه می‌گیرد یا اینکه در آنجا آمادگی وجود نداشته است؟

- این کشورهایی که شما فرمودید به استثنایی نیجریه، در بقیه موارد جمعیت شیعی زیادی در آن‌ها زندگی می‌کنند، خوب این‌یک امتیاز مثبت در پی داشت که آن‌ها با تبعیت از امام راحل و مقام معظم رهبری به مبارزه خودسامان دادند لکن در سایر کشورهای اسلامی ما این عنصر را در اختیار نداریم. در اینجا نقش مجمع تقریب مذاهب اسلامی و سازمان ارتباطات اسلامی پررنگ می‌شود که آن‌ها با ارتباط با رهبران دینی سایر ملل اسلامی آن‌ها را برای مبارزه واقعی با استکبار آماده کنند که البته دراین‌باره موفقیت‌هایی هم حاصل‌شده است.

* نقش مردم را درزمینهٔ صدور انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- مردم ما دراین‌باره نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کرده‌اند. من خودم از سید حسن نصرالله شنیدم که ایشان می‌گفت ما مبارزه با اسرائیل را از حسین فهمیده‌ها یاد گرفتیم. این‌که ملت با دست‌خالی هشت سال با صدام جنایتکار که ابرقدرت‌های شرق و غرب همه‌جوره از او حمایت می‌کردند، ایستاد، خود بهترین عامل برای صدور انقلاب به سایر نقاط بود. سایر ملت‌ها هم فهمیدند که می‌شود با وحدت و ازخودگذشتگی در برابر دشمنان ایستاد و به پیروزی رسید. حشد الشعبی در عراق و بسیج مردمی در سوریه نتیجه باور به همین تفکر است.

https://shoma-weekly.ir/t2Un7p