گفتگوی ویژه

بصیرت و توکل زمینه ساز کسب رزق لایحتسب برای انقلاب است

دقیقاً همین طور است. امام راحل وقتی حرکت را شروع کرد و تا آخر، ذره ای از تمام قدرتهای بزرگ دنیا نترسید و امید و توکلش تنها به خداوند متعال بود. ملت هم باید بداند که تنها راه استمرار انقلاب همین است، از دشمن نباید ترسید و گول لفاظی آنها را نخورد.
مقام معظم رهبری درسخنانشان در 19 دی در جمع کارکنان نیروی هوایی، اشاره به نکته اشاره کردند که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و سخن به میان آمده است. ایشان در بیانات خود به این نکته تاکید کردند که بیعت همافران با امام راحل در شرایطی رخ داد که کسی گمان آن را نمی برد و این واقعه را مصداق « رزق من حیث لا یحتسب» نامیدند. این موهبت الهی که در سوره طلاق از آن نام برده شده و در شرایطی رخ می دهد که مومنان تقوا پیشه کنند و به جای توکل بر اغیار به خدای متعال اعتماد کنند که اگر اینگونه شود آنگاه خداوند راه نجاتى براى آن ها فراهم مى‏کند و آن ها را از جایى که گمان ندارد روزى مى‏دهد. برای تبیین بهتر این مسئله با جواد مقصودی عضو هیئت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی و یکی از مبارزان قدیمی با رژیم پهلوی گفتگو کردیم که در ادامه به آن اشاره می شود.

آقای مقصودی مقام معظم رهبری برخی اتفاقات در انقلاب چون بیعت همافران را مصداق « رزق من حیث لایحتسب » می خوانند، چه می شود که خداوند متعال در مسیر مبارزه مردم ایران، اینچنین لطف و موهبت خود را بر آنان جاری می سازد؟

اینکه چرا خداوند متعال ملت ایران را لایق چنین لطفی می داند، به دلیل قدمهایی است که مردم در مسیر اجرای فرامین الهی بر می دارند. ببیند پیش از آن که انقلاب اسلامی به عنوان معجزه سالهای اخیر رخ بدهد، استکبار جهانی تمام قوای خود را جمع کرده بود تا ریشه اسلام و دین را در تمامی کره خاکی بزند. در ایران این توطئه با شدت بیشتری دنبال می شد اما از آن جایی که اگر «وَ مَنْ ُشَاقِّ اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ، هر کس به دشمنى با خدا بر خیزد خداوند مجازاتش مىکند زیرا خدا شدید العقاب است» خداوند متعال نیز آنها را مجازات کرد. قرار بود محمد رضا پهلوی به عنوان نوکر آمریکا و انگلیس در منطقه ریشه دین را بزند و از مردمی که عاشق اسلام و اهل بیت (ع) بودند، جامعه ای لائیک بسازد که از دین اثری در آن نباشد، در این مسیر هم اقدامات گسترده ائی صورت داد، فساد اخلاقی و اجتماعی را در کشور گسترش داد و فرهنگ منحط غربی را به جای فرهنگ اصیلایرانی اسلامی مردم، در تمام ارکان کشور بسط داد، جشن های 2500 شاهنشاهی برگزار کرد، تاریخ رسمی کشور را از هجری شمسی به شاهنشاهی تغییر داد، دست بهائیت را در کشور باز گذاشت و با مظاهر دینی به مبارزه پرداخت، به عبارتی هرکاری که از دستش بر می آمد انجام داد.

اما واقعیت جامعه ایران متفاوت از نگاه آنان بود. ملت ایران دل در گرو اهل بیت داشت، ایران کشور امام زمان (عج) بود و عشق به اسلام و قرآن در نهان اکثر زنان و مردان این کشور وجود داشت، لذا مخالفت با اقدامات شاه در باطن جامعه بود و برای به عرصه آمدن آن نیاز به یک پیشوا و رهبر مقتدر و الهی بود که خداوند متعال پرچم این مبارزه را در دست امام راحل قرار دادند و ایشان نیز با هدایت پیامبر گونه خود، مردم را به صحنه مبارزه با رژیم پهلوی به عنوان استبداد داخلی و همچنین آمریکا و انگلیس و اسرائیل به عنوان مظاهر استکبار جهانی آوردند. از آنجایی هم که مردم در این مسیر پا به عرصه مبارزه گذاشتند و در کنار امام ایستادند و مخلصانه برای خدا و دین اسلام تلاش کردند، خداوند نیز پاسخ آنها را داد و نظام انقلاب اسلامی به عنوان حکومتی که گمان نمیکنم تا صدها سال دیگر مگر با ظهور آقا امام زمان (عج) نمونه آن ایجاد شود، بوجود آمد. این لطف محض خداوند به ملت ایران اسلامی بود.

زمانی که وارد عرصه مبارزه می شدید، گمان میکردید که روزی حرکت شما و سایرین منتج به انقلاب اسلامی شود؟

در آن سالها در باور کسی نمی آمد که بتوانیم مائی که هیچ سلاحی در دست نداریم، رژیم پهلوی که تمام قدرتهای بزرگ دنیای آن روز چون آمریکا و شوروی از او حمایت می کردند و حتی کشورهای منطقه هم حامی او بودند، را ساقط کنیم، سقف آرزوهای امثال ما آن موقع این بود که بتوانیم در سایه این مبارزات یک نماینده متدین در مجلس داشته باشیم تا حرف ما را به گوش ملت برساند، برای ما سقوط شاه غیر قابل باور بود چه برسد این که یک نظام الهی بر کشور حاکم شود. اما هنگامی که ملت در کنار هم ایستادند و به فرمان امام بودند و به خدای متعال توکل کردند، آن وقت شاهد بودیم که نصرت الهی هم بر مردم جاری شد و جای جای این مملکت پر شد از معجزات الهی که به روند پیروزی انقلاب را سرعت می بخشید. یک نمونه کوچک آن را من برایتان از دوستی که خود شاهد ماجرا بود، نقل می کنم، آن سالها یک ساواکی در حمام عمومی به امام توهین کرده بود و کسی هم جرأت نداشته که به او چیزی بگوید، از حمام که بیرون می آید در نزدیکی حمام جایی داشتهاند، سقف خانه را قیر گونی می کرده اند که همان موقع از آن بالا بشکه قیر می افتد روی این ساواکی، دوستم نقل می کرد موقعی که این آقا را با فرغون به بیمارستان می بردند به شاه فحش می داد و می گفت نمی فهمه که این بلاها از کجا نشأت می گیره، به عبارتی در آن سالها هر اتفاقی ولو کوچک رخ می داد خداوند متعال شرایطی را فراهم می ساخت تا به نفع انقلاب و امام راحل و علیه رژیم شاه شود. در سایه توکل مردم به خد؛ این روزی از جائی که گمانش را نمی بردیم، نصیب مردم ایران اسلامی شد، یعنی همان چیزی که مقام معظم رهبری بدان اشاره کردند.

با توجه به گفته های شما، نتیجه می گیریم که برای استمرار انقلاب اسلامی نیز باید همین مسیر را طی کرد؟

دقیقاً همین طور است. امام راحل وقتی حرکت را شروع کرد و تا آخر، ذره ای از تمام قدرتهای بزرگ دنیا نترسید و امید و توکلش تنها به خداوند متعال بود. ملت هم باید بداند که تنها راه استمرار انقلاب همین است، از دشمن نباید ترسید و گول لفاظی آنها را نخورد. این که امام توصیه موکد دارند بر این که انقلاب نباید دست نا اهلان بیفتد، ناظر بر همین مسئله است، نا اهلان به جای خداوند متعال در برابر دشمن تعظیم می کنند، شناسایی نا اهلان هم کار سختی نیست. با تطبیق دادن گفتار و اعمال این افراد می شود فهمید که چه می کنند، به عبارتی اگر مردم مانند گذشته به خداوند توکل کند و از سویی دیگر فهم و درک سیاسی خود را برای شناخت دشمن و نفوذی ها بالا ببرنند، قطعا ً دشمنان نمی توانند در برابر استمرار این انقلاب مانعی ایجاد کنند.

https://shoma-weekly.ir/AgSwNr