گفتگوی ویژه

بزک‌کنندگان آمریکا یا دلبسته‌اند یا وابسته

اینها کسانی هستند که یا دلبسته به آمریکا هستند یا وابسته به آن. یعنی یا دلشان همراه با آمریکا است و نتوانسته‌اند واقعیت را بفهمند و اگر واقعیت را فهمیده‌اند، نتوانسته‌اند دلبستگی خودشان را کم کنند یا اینکه وابسته‌اند و به نحوی، مورد حمایت‌های مادی و معنوی آنها قرار می‌گیرند و به خاطر این وابستگی مجبور هستند به تعهدات پشت پرده‌ای که داده‌اند عمل کنند.
اشاره: تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر دوری جستن از آمریکا به عنوان رأس دنیای استکبار، روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. ایشان در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات، بار دیگر به این موضوع پرداختند و فرمودند: «ایجاد خط فاصل با رأس جریان استکبار یعنی آمریکا از مهم‌ترین مبانی قطعیِ امام بزرگوار ما است و این مسئله جای هیچ‌گونه مسامحه و سهل‌انگاری ندارد». تأکید رهبر انقلاب بر پرهیز از سهل‌انگاری در ایجاد خط فاصل با آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که در داخل کشور، خط پررنگی از بزک‌کنندگان آمریکا در برخی مراکز فرهنگی و سیاسی کشور به خوبی مشاهده می‌شود. خبرنگار هفته‌نامه «شما» در همین زمینه گفتگویی را با سرکار خانم لاله افتخاری؛ نماینده سابق مردم تهران در مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

رهبر معظم انقلاب، در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات ضرورت ایجاد خط فاصل با آمریکا به عنوان رأس جریان استکبار را مورد تأکید قرار دادند. به نظر شما، تأکیدات ایشان در این مقطع زمانی در خصوص ضرورت دشمنی و فاصله‌گرفتن با آمریکا به چه منظور است؟

همانطور که در گذشته بارها گفته‌ایم، فرمایشات مقام معظم رهبری مبنای قرآنی دارد و اینگونه نیست که از سر نفسانیات مطرح بشوند. مطالب قرآن هم مختص به زمان خاصی نیست و برای تمام زمان‌ها کاربرد دارد. قرآن کریم در رابطه با دشمنی با دشمنان دین می‌فرماید: «لَن تَرضى عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم»؛ یعنی اینکه دشمنان از شما راضی نمی‌شوند مگر اینکه از دین خود دست بردارید. تأکیدات مکرر رهبر انقلاب در خصوص ضرورت دشمنی با آمریکا، بدین مقصود است که این نکته مهم را برسانند که اگر در گذشته اجازه داده شد که مذاکراتی صورت گیرد، مربوط به موارد محدودی بوده است و دیگر نباید مذاکره‌ای با دشمن صورت بگیرد. در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز رهبر انقلاب بارها فرمودند که به این مذاکرات خوشبین نیستم و به جایی نمی‌رسد، منتها این یک تجربه است. البته در کنار اجازه به انجام مذاکره، الزامات و چارچوب‌های آن را هم مطرح فرمودند. رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود در جمع اقشار مردم هم تأکید فرمودند که آمریکایی‌ها به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده‌اند. برخلاف اینکه مسئولین می‌گویند برجام باعث شد که سایه جنگ از سر ما برداشته شود، حضرت آقا از همان ابتدا می‌فرمودند که آنها بحث هسته‌ای را به‌عنوان بهانه مطرح می‌کنند. ما مذاکره کردیم تا بهانه را از آنها بگیریم و تحریم‌ها هم رفع شوند، اما نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشد؛ بلکه با جسارت بیشتر با ما برخورد کرده و مطالب جدیدی را مطرح می‌کنند. این موضوع نشان داد که یک بار آزمودن آمریکا کفایت می‌کند و ثابت شد که آنها به عهد خود پایبند نیستند و براساس تأکیدات حضرت امام، گذاشتن خط فاصل با آمریکا از ضروریات و از خطوط قرمز به شمار می‌آید. مسئولین ما هم باید به این مسئله مهم توجه داشته باشند؛ مخصوصا اینکه اکنون بدعهدی آمریکا هم برای مردم و هم برای نخبگان جامعه ثابت شده است. بنابراین با توجه به نگرشی که آمریکا نسبت به ایران دارد و عهدشکنی‌های آنان، هیچ راهی بین ما و آمریکا باقی نمانده است؛ جز پیگیری تحقق قول‌هایی که بر اساس برجام باید عملی می‌کردند و نکرده‌اند.

علی رغم این همه بدعهدی و دشمنی آمریکا با ملت ایران، چرا همواره عده‌ای- مخصوصا در مطبوعات- به بزک آمریکا می‌پردازند؟

اینها کسانی هستند که یا دلبسته به آمریکا هستند یا وابسته به آن. یعنی یا دلشان همراه با آمریکا است و نتوانسته‌اند واقعیت را بفهمند و اگر واقعیت را فهمیده‌اند، نتوانسته‌اند دلبستگی خودشان را کم کنند یا اینکه وابسته‌اند و به نحوی، مورد حمایت‌های مادی و معنوی آنها قرار می‌گیرند و به خاطر این وابستگی مجبور هستند به تعهدات پشت پرده‌ای که داده‌اند عمل کنند. انتظار می‌رود که این افراد متوجه باشند که در داخل این نظام با چارچوب‌های مشخص خود قرار دارند و مخاطب آنها، مردمی هستند که با هر سلیقه‌ای، پای نظام ایستاده‌اند و این مردم تحت امر رهبری قرار دارند که بر گذاشتن خط فاصل با دشمن و در رأس آنها آمریکا تأکید می‌کنند.

https://shoma-weekly.ir/HLcU5J