گفتگوی ویژه

برداشتن گام دوم بلندتر از گام اول

ابوترابی: در لیست جبهه متحد چهره های کارآمد مشاهده می شود. لذا انتظار می‌رود مردم در این دور دقت عمل بیشتری به خرج داده و به چهره‌های کارآمد رای دهند

اشاره: بسیاری از قرار نگرفتن نام ابوترابی به عنوان چهره ای که یکی از درخشان ترین کارنامه ها را در مجلس هشتم داشت، در فهرست دوم اصولگرایان متعجب بودند و گمان نمی کردند با قرار گرفتن در تنها یک فهرست بتواند از نامزدهای مشترک دو فهرست پیشی بگیرد. اما بسیاری از رابطه مردم مدار این روحانی اخلاق گرا غافل بودند؛ اینک او به عنوان نامزد مورد اعتماد قرار گرفته تهرانیان در گفتگو با هفته نامه شما کسانی که به وی اعتماد کرده اند را به رای کامل به فهرست اصولگرایان دعوت می کند.
گفت و گو: امیر مشکات

* در مرحله اول انتخابات تهران به علت تقسیم آرای اصولگرایان میان دو فهرست؛ شاهد انتخاب تنها 5 نفر در مرحله نخست بودیم که حضرتعالی یکی از آنها بودید. ارزیابی شما از مرحله اول انتخابات چیست؟
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از فضای متفاوتی نسبت به انتخاباتهای گذشته برخوردار بود و بعد از شکست تلاش دشمن در یک انقلاب مخملین دستاوردی قابل تقدیر به نمایش گذاشته شد. یکی از عوامل اصلی چنین دستاوردی حضور علمای بزرگ تراز اول در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران با محوریت آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی در این دوره بود که نقشه راه مطلوبی برای دفاع از عرصه‌های کلیدی نظام و مشارکت مردم ارائه کردند. این حضور خالصانه خوشبختانه دستاوردهای ارزشمندی در دور اول داشت و با تشکیل جبهه متحد در راستای جذب مشارکت مردم تاثیر بسزایی داشتند.
امیدواریم مردم همچون دور اول انتخابات در دور دوم نیز حضور پررنگی داشته باشند و چهره‌های کارآمد،‌شاخص و توانمند را به مجلس نهم معرفی کنند. خوشبختانه در لیست جبهه متحد اصولگرایان چهره های کارآمد و شاخصی مشاهده می شوند. لذا انتظار می‌رود مردم در این دور دقت عمل بیشتری به خرج داده و به چهره‌های شاخص و کارآمد رای دهند و گام دوم را بلندتر از گام اول برداشته و حماسه خود را کامل کنند که در این صورت نیروهای صالح و توانا در مجلس حضور خواهند یافت و حضور این افراد در مجلس موجب کارآیی و ارتقاء آن خواهد شد.
 لیست جبهه متحد در دور دوم انتخابات از چهره‌های با تجربه و وفادار به ارزشها که امتحان خود را پس داده اند شکل گرفته است که بار دیگر مورد حمایت دو تشکل مورد وثوق روحانی کشور قرار گرفته اند. امیدوارم این چهره های دارای کارنامه پاک توسط تلاش ارزشمند مردم بزرگوار بتوانند در صحنه قانون گزاری کشور کمک کنند.

 * حضرتعالی به عنوان یکی از چهره های حاضر در کمیته داوری اصولگرایان قرار داشتید و طبیعتا به طور کامل شاهد مباحث درون گفتمانی میان اصولگرایان در این دوره از انتخابات بوده اید؛ ارزیابی شما از آینده این رقابت و فراکسیونهای آینده مجلس چیست؟
منشور اصولگرایی که بیانگر اقتضائات اصولگرا بودن است توسط جامعتین تدوین شد و امروز مورد اتفاق نظر میان سلایق گوناگون حاضر در این گفتمان است. ما اگر به این اصول متعهد باشیم همه در زیر یک چتر قرار می‌گیریم ولو اینکه سلایق متفاوتی داشته باشیم. گمان می کنم شاهد تفاوت معناداری با مجلس حاضر نخواهیم بود و مجلس نهم نیز فراکسیونهایی مشابه مجلس هشتم خواهد داشت. معتقدم با یک مدیریت صحیح امکان تداوم فراکسیون اصولگرایان که چتری فراگیر برای همه سلیقه ها باشد وجود خواهد داشت و البته احتمالا شاخه‌های فرعی متشکل تر از این مجلس خواهد بود.
البته اگر از این تفاهم در عمل خارج شویم طبیعتا نتیجه آن آسیب دیدن وحدت و ایجاد یکسری شکاف در میان اصولگرایان خواهد بود.

 * اخیرا برخی مطرح می کنند که مجلس هفتم کارآمدتر از مجلس هشتم بود. نظر شما در این خصوص چیست؟
برای بررسی تطبیقی نیاز به کار علمی و مقایسه مبتنی بر آمار و ارقام دقیق است و انجام این نوع مقایسه ها در یک برداشت کلی کار دشواری است. اما در خصوص مجلس هشتم معتقدم که در برابر فرصتها و مشکلاتی که داشت و با در نظر گرفتن شرایط کارنامه قابل دفاعی را برجای گذاشت. به عنوان نمونه مواضع این مجلس در عرصه سیاست خارجی و در برابر استکبار و نظام سلطه جریانهای همسو با دشمنان قابل تقدیر است ؛ آنچنان که رهبر معظم انقلاب نیز از این مواضع تقدیر کردند. در مسائل کلان داخلی هم مجلس خوب ظاهر شد. به عنوان مثال بر خلاف برخی بهانه جویی ها؛ گمان می کنم عملکرد مجلس در دوره حوادث بعد از انتخابات سال 88 و در مقطع فتنه «بسیار خوب و قابل دفاع» بود و  یک انسجام بین عموم نمایندگان در دفاع از کیان نظام و ولایت فقیه به نمایش گذاشته شد که در این رویکرد شاهد مواضع خوبی فارغ از تعلق نمایندگان به فراکسیون اکثریت و اقلیت بودیم که نمادی از وحدت کلمه و یکپارچگی ملت ایران با گرایشات سیاسی متفاوت در دفاع از نظام، ارزشهای انقلاب و رهبری بود.
در مجلس هشتم هم تلاش ما بر ارتقا تعامل با دولت به نسبت مجلس هفتم بود؛ یکی از انتقاداتی که این روزها به مجلس هشتم وارد می کنند این است که چندان با دولت مدارا نکرد در حالی که در مسائل مربوط به رأی اعتماد و استیضاحها در بالاترین سطح ممکن و با رعایت مصالح نظام، تلاش شد این مسائل حل شود. مطمئن باشید اگر اراده هیأت رئیسه مجلس هشتم برهمکاری با دولت نبود و با توجه به موارد مختلفی که پیش آمد ما شاهد تنشهای متعدد بودیم و با مشکل مواجه می شدیم. نمونه آن در استیضاح وزیر اقتصاد به صورت واضح قابل لمس است.

 *  البته در مواردی همچون بودجه، برنامه پنجم و هدفمندی یارانه ها هم شاهد تنشهایی بودیم تا جایی که وزیر در استیضاح حاضر نشد یا دولت در مقطعی تصمیم به استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها گرفت یا رئیس جمهور نامه گلایه آمیز به مجلس نوشت. در این موارد فکر میکنید حق با دولت بود یا مجلس؟
البته همیشه باید به فکر استعلا بود و همیشه میتوان بهتر عمل کرد. واضح است که ما همیشه با بهترینها فاصله داریم. هر دو سوی این ماجراها می توانستند بهترعمل کنند. ما هیچوقت نباید گمان کنیم که بهترین تصمیم را گرفتیم و عملکردمان بی نظیر بود. حتماً دولت هم در این موارد میتوانست بهتر عمل کند تا کاهش تنشها و افزایش همگرایی دولت و مجلس کمک کند. دولت نباید خود را از نظرات مجلس بی نیاز بداند. انتظار مردم و رهبری هم تعامل دولت و مجلس برای پیشرفت کشور است. قانون مداری و اخلاق گرایی دو راهکار کلیدی برای تعامل شایسته قوا و نهادینه گردیدن همکاری نزدیک و گره گشایی دولت و مجلس است. ارتقاء کارایی نظام وابسته به این دو رکن اساسی است. اخلاق اسلامی هم اقتضاء می کند که به قانون حداکثر احترام را قائل شویم و بهبود عملکرد ما در این دو موضوع برای مجلس نهم می تواند به کمال بیشتر مجلس نهم منتهی شود.

 

https://shoma-weekly.ir/GYBJVS