گفتگوی ویژه

برخورد قاطع و به‌موقع قوه قضائیه اثر پیشگیرانه دارد

بگویم اگر قوه قضائیه در همان لحظه، به‌موقع و همان زمان با تخلفات برخورد می‌کرد امروز شاهد این ولنگاری و ناهنجاری در قضیه انتخابات نبودیم. متأسفانه در انتخابات‌های گذشته اتفاقاتی افتاد.
ضرورت حمایت قوه قضائیه از حقوق مردم در انتخابات‌ها و تخلفات آنها نمود و اهمیت بیشتری می‌یابد. هر تخلف انتخاباتی که امروز شاهدش هستیم ناشی از عدم توجه و اقدام جدی قوه قضائیه در سال‌های قبل است. در ادامه گفتگوی خبرنگار هفته‌نامه شما با دکتر محمد کرمی‌راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی را در این خصوص می‌خوانید.

تخلفات انتخاباتی امروز به رسیدگی نکردن قانون‌شکنی‌های انتخاباتی سال‌های گذشته برمی‌گردد. نظر شما در این باره چیست؟

یکی از دغدغه‌های مهم و همیشگی مقام معظم رهبری فتنه 88 بود که در هر مناسبت و سخنرانی معظم‌له بدان اشاره کردند و فرمودند در آینده بسیاری از تاریخ‌نویسان راجع به عمق فتنه 88 خواهند نوشت. در بحث فتنه دو موضوع داشتیم یکی ادعای تقلب که دروغ بود و دیگری فتنه‌گری بعد از انتخابات. در برخی انتخابات دیگر هم چنین اتفاقاتی افتاد و چنانچه بخواهیم ریشه‌یابی و به هم مرتبط کنیم درس عبرت‌آموزی برای انتخابات 1396 به دست می‌آید. با این مقدمه خواستم بگویم اگر قوه قضائیه در همان لحظه، به‌موقع و همان زمان با تخلفات برخورد می‌کرد امروز شاهد این ولنگاری و ناهنجاری در قضیه انتخابات نبودیم. متأسفانه در انتخابات‌های گذشته اتفاقاتی افتاد.

زمانی که نماینده مجلس بودید، در این زمینه چه اقدامی کردید؟

در یکی دو تا از نطق‌هایم اشاره به خرید و فروش رأی، تخلف و تقلب کردم که همان موقع مسئول شورای نگهبان وقت از دستم ناراحت شد. کار به جایی رسید که آیت‌الله جنتی، رئیس شورای نگهبان خودشان اعتراف، اذعان و تصریح کردند در انتخابات‌ها تقلب، تخلف و خرید و فروش آرا صورت می‌گیرد.

آیا تاکنون قوه قضائیه با آن برخورد کرده است؟ به مصادیقی چند از تخلفات اشاره کنید.

ندیده‌ام تا حالا قوه قضائیه با این پدیده بد و زشت برخوردی کند. مثلاً کسی را داشتیم که با ساک پر از شناسنامه آکبند و پول به افراد شناسنامه و پول می‌داد و طرف می‌رفت رأی مورد نظر آن فرد را به صندوق می‌انداخت. یا مثلاً موادی داشتند که مُهر را پاک می‌کردند و طرف دو باره می‌رفت رأی می‌داد. همین‌طور خیلی تخلفات دیگر.

معمولاً در چه انتخابات‌هایی این تخلفات صورت می‌گرفت؟

شورای اسلامی شهر و مجلس شورای اسلامی. لااقل در استان کرمانشاه در حیطه خبرگان و ریاست جمهوری سابقه این‌گونه تخلفات را نداشتیم، اما امسال متأسفانه همان‌طور که سخنگوی قوه قضائیه و دیگر مسئولین دارند بیان می‌کنند از دهیار و بخشدار گرفته تا فرماندار و استاندار تخلفاتی دارند. اگر دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم با هماهنگی و همسویی با شورای محترم نگهبان ـ که همه چیز برایش محرز می‌شد ـ برخورد قاطعی با این پدیده می‌کرد امروز شاهد چنین مشکلاتی نبودیم. قاعدتاً قوه قضائیه می‌تواند بر اساس وظایف ذاتیش از حقوق شهروندی دفاع کند. اصلاً در قوه قضائیه معاونتی به نام حقوق شهروندی وجود دارد.

دلیل عدم برخورد قوه قضائیه با تخلفات انتخاباتی سال‌های قبل چه می‌توانست باشد؟

ساختار و سازمان قوه قضائیه بر مبنای اهداف و مأموریت‌هایش شکل می‌گیرد. بنابراین خود قوه قضائیه باید با این تخلفات برخورد می‌کرد. مثلاً سال 1387 گفتند درست است پول داده، ولی مردم را تشویق کرده است که بیشتر پای صندوق‌های اخذ رأی بیایند. قانوناً دلیلی نداریم که بخواهیم برخوردی کنیم. در حالی که می‌توانستند بعضی از حوزه‌ها و صندوق‌ها را باطل اعلام کنند.

مشکلی متوجه خود قانون انتخابات نیست؟

قانون انتخابات باید تجمیع شود و طرحی برای این امر از مجلس هفتم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و گیر کرده است. هر سال گوشه‌ای از آن را درست می‌کنند بلکه کاملاً اصلاح شود که نمی‌شود.

اگر دستگاه قضائی بخواهد با تساهل و تسامح با این پدیده برخورد کند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و برای آینده مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت.

اشاره‌ای به نمونه‌هایی از تخلفات انتخاباتی شورای شهر کنید.

در گذشته در انتخابات خبرگان و ریاست جمهوری کمتر تخلف، تقلب، خرید رأی و امثال اینها دیده می‌شد، اما در مجلس و شورای شهر اتفاق می‌افتاد. در انتخابات اخیر در شورای شهر کرمانشاه بازنگری کردند و عده‌ای از افراد جا به جا شدند. در دور قبل شورای شهر کرمانشاه هم 76 هزار رأی جا به جا شد. الان فرماندار ما زیر سئوال است. موقع تجمیع راه‌هایی در شمارش رأی دارند و تخلفاتی می‌کنند. نمونه دیگر اینکه به دهیارها قول می‌دادند مشروط به اینکه نتیجه شمارش صندوق شما رأی به فلانی باشد، به هر دهیار 10 میلیون تومان برای کمک به روستا می‌دهیم. این از پدیده‌های خطرناک، شوم و ناصوابی است که متأسفانه در خیلی جاها اتفاق افتاد.

در مورد مجلس شورای اسلامی چطور؟

در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب 30 نفر نماینده تهران، فرضاً منی که شهروند تهرانی بودم تعدادی را از لیست اصلاح‌طلب‌ها انتخاب می‌کنم و عده‌ای را از لیست اصولگراها، اما متأسفانه در شمارش آرا به محض اینکه سرلیست اول، دوم و سوم از اصلاح‌طلب‌ها، امید و... در می‌آمد، تا آخر 30 نفر آن لیست را علامت می‌زدند.

حتی کسانی که رأی نیاورده‌اند!

چه بسا از افراد دیگری در ردیف‌های هشتم، دهم، پانزدهم، بیستم و سی‌ام رأی آورند که جزو لیست امید و اصلاح‌طلب‌ها نباشند. به این قضیه دقت نکردند. همین که دیدند سرلیست عارف، مطهری و دو سه نفر اول را خواندند، برای صرفه‌جویی در وقت شمارش را کنار گذاشتند و 30 نفر آنها را نوشتند. این بزرگ‌ترین تقلب است. از این قبیل مصادیق زیاد است و نمی‌خواهم واردشان شوم.

به بخشی از ثمره عملکرد قوه قضائیه در انتخابات اشاره کنید.

برخورد قاطع دستگاه قضائی می‌تواند به انتخابات پرشور کمک بدهد. ما سرمایه بزرگی یعنی مردم و حضورشان پای صندوق‌ها را داریم که در سال 1388، 40 میلیون نفر و امسال قریب 42، 43 میلیون در انتخابات شرکت کردند. کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند به اندازه جمهوری اسلامی چنین حضور پرشوری در انتخابات نداشته‌اند. رأی حداکثری خواسته مراجع و به‌خصوص مقام معظم رهبری است. سفارش‌ها و توصیه‌های ایشان باعث می‌شود همه با هر سلیقه‌ای پای صندوق بیایند. حیف است وزن انتخابات‌های بزرگ را با تخلفات‌ این‌چنینی خراب و در آینده کشور را دچار فتنه و آسیب کنیم.

https://shoma-weekly.ir/zpvKyg