گفتگوی ویژه

برای نتیجه در مذاکره غرب باید امتیاز دهد

حمید رضا ترقی با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و 5 + 1 درباره جزئیات منتشر شده از بسته تشویقی غرب، تاکید کرد: با پیشنهادات غیر قابل قبول آنها به نظر نمی رسد که مذاکره به نتیجه ای برسد


حمید رضا ترقی با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و 5 + 1 درباره جزئیات منتشر شده از بسته تشویقی غرب، تاکید کرد: با پیشنهادات غیر قابل قبول آنها به نظر نمی رسد که مذاکره به نتیجه ای برسد
رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با زندگی، خاطر نشان ساخت: اعتقاد ما بر این است که اگر غربی ها دست از تهدید بر ندارند، مذاکره هیچ فایده ای ندارد اما اگر مذاکره درباره مسایل غیر هسته ای همچون مسایل بحرین، سوریه و ... باشد؛ راه حل های آن نیز مشخص است.
ترقی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده غربی نقشی در حل و فصل مسایل منطقه ای همچون مسایل سوریه، بحرین و .. را ندارد، عنوان داشت: در شرایطی که با این تیم وارد مذاکره می شویم این پرسش مطرح است که آن ها به دنبال حل چه مسایلی هستند؟ از این رو تصور نمی کنم که مذاکره ثمره چندانی داشته باشد.
رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی همچنین درباره برخی زمزمه ها مبنی بر احتمال لغو مذاکرات هسته ای نیز عنوان داشت:  برای اینکه آن ها مطرح نکنند که ما اهل مذاکره نیستیم، ممکن است مذاکره در یک فرصتی انجام شود اما چندان به نتیجه آن امیدوار نیستیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سه مرحله ای کردن اقدامات سه گانه از سوی غرب و ارایه تشویق های جدید در ازای اجرای هر مرحله از سوی جمهوری اسلامی ایران، ضمن رد راهگشایی این پیشنهاد تصریح کرد:  مشکل اصلی آن است که آن ها  بر روی یک چهارچوب مشخصی در مذاکره پایبند نیستند.ترقی عنوان داشت: اینگونه نیست که روی سه موضوع مورد نظر غرب مذاکره کنیم و پس از حل این مسایل، موضوعات مورد نظر آن ها نیز خاتمه یابد بلکه در هر مرحله موضوع جدیدی را مطرح می کنند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی یادآور شد:  اینگونه نمی شود که غرب در هر دوره موضوع جدیدی را مطرح کرده و ما به دنبال تهیه پاسخ آن برویم و سپس در دور جدید مذاکرات موضوعات جدید دیگری را مطرح کنند.وی خاطر نشان ساخت: در این زمینه باید یک مدالیته و چارچوب مشخصی وجود داشته باشد و همچنین در قبال پاسخی که جمهوری اسلامی ارایه می کند، آن ها نیز یک قدم عقب نشینی کنند.
رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی عنوان داشت: هم اکنون هیچ علامتی از عقب نشینی مشاهده نمی شود و در سوی مقابل به دنبال تصویب تحریم های جدیدی نیز هستند.
ترقی در پایان با تاکید بر ضرورت امتیاز دهی غرب در مذاکرات، ابراز کرد: غرب باید در مذاکرات امتیاز دهد و هیچ دلیلی ندارد که ما با این روند مذاکره کنیم، از این رو مذاکره بدون امتیاز هیچ فایده ای ندارد.

https://shoma-weekly.ir/IN6gUv