گفتگوی ویژه

برای جهاد کبیر باید کادرسازی کنیم

امروز، جهاد اکبر به معنای حفظ هویت نظام جمهوری اسلامی و گفتن «نه» به استکبار است، و این همان غلبه بر هوای نفس است. بنابراین، ما باید برای این عرصه نیرو تربیت کنیم و در این راستا، همه وظیفه دارند؛ به‌ویژه تشکل‌های اسلامی و در رأس همه، روحانیت.
اشاره: یکی از نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) به آن اشاره فرمودند، موضوع کادرسازی و تربیت نیرو برای انقلاب بود؛ موضوعی که بعضا از آن به عنوان یکی از چالش های پیش روی انقلاب یاد می‌شود. نظر به اهمیت این موضوع، خبرنگار هفته‌نامه «شما» به گفتگو با حجت الاسلام محمّد خرسند؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نشسته است و به بررسی ضرورت‌های کادرسازی، ظرفیت‌هایی که در کشور برای کادرسازی وجود دارد و نمونه‌های موفقی از کادرسازی‌هایی که انقلاب انجام داده، پرداخته است. ماحصل این گفتگو را پیش رو دارید.

به نظر شما چه ضرورت‌هایی، کادرسازی و تربیت نیرو در کشور و مجموعه‌های انقلابی را ایجاب می‌کند؟

هر سیستم سیاسی برای اینکه استحکام داشته باشد تا بتواند اعتقادات خود را عینیت بخشد و به اهداف خود دست یابد، نیاز به نیروسازی دارد؛ انقلاب اسلامی هم از این قاعده مثتثنی نیست. ما هم برای اینکه بتوانیم انقلابمان را به اهداف و آرمان‌هایش برسانیم، باید در همه رده‌های مدیریتی نظام کادرسازی داشته باشیم؛ از رده‌های پایین گرفته تا رده‌های بالا. حضرت آقا این فرمایشات را در دانشگاه امام حسین ایراد داشتند که مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، و یکی از وظایف سپاه، حراست از انقلاب است. خب چه کسانی می‌توانند انقلاب را استمرار بخشند؟ کسانی که از عمق وجود به انقلاب پایبند باشند و اهداف و آرمان‌های آن را قبول داشته باشند. بنابراین، هم سپاه و سایر نیروهای مسلح و هم احزاب و دستگاه‌های فرهنگی مثل حوزه‌های علمیه، وظیفه دارند که اقدام به کادرسازی کنند. ما همواره در حال جهاد هستیم و همان‌طور که حضرت آقا فرمودند، جهاد فقط به معنای قتال و جنگ نظامی نیست، بلکه جهاد وسیع‌تری وجود دارد به نام جهاد کبیر؛ «فلاتطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا»؛ با دشمنان دین جهاد کبیر بکنید. این جهاد کبیر به معنای چیست؟ به معنای اطاعت‌نکردن از مشرکین است؛ امروز می‌خواهد ما را به اطاعت وا دارد و ما را از گذشته خودمان نادم کند تا اعلام ندامت و پشیمانی کنیم؛ خب چه کسانی ابراز ندامت می‌کنند؟ کسانی که اعتقاداتشان سطحی و روبنایی باشد؛ اما اگر ما نیروهایی بسازیم که از عمق وجود به مبانی نظام جمهوری اسلامی معتقد باشند، گذشت زمان آنها را پشیمان نمی‌کند و هویت خودشان را حفظ می‌کنند. امروز، جهاد اکبر به معنای حفظ هویت نظام جمهوری اسلامی و گفتن «نه» به استکبار است، و این همان غلبه بر هوای نفس است. بنابراین، ما باید برای این عرصه نیرو تربیت کنیم و در این راستا، همه وظیفه دارند؛ به‌ویژه تشکل‌های اسلامی و در رأس همه، روحانیت.

برای این کادرسازی چه ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد؟

ظرفیت‌ها فراوان است؛ اولا خود اسلام و مکتب اهلبیت، بالاترین ظرفیت را دارند، خود انقلاب اسلامی بالاترین ظرفیت را دارد؛ یکی از امتیازات انقلاب اسلامی، رویش‌ها و تربیت‌کردن انسان‌های شایسته‌ای است کهشما امروز نمونه آن را در لبنان، فلسطین، یمن، بحرین، سوریه، عراق و افغانستان شاهد هستید. اینهایی که امروز با این جریانات تکفیری مبارزه می‌کنند، تربیت‌یافتگان انقلاب اسلامی هستند. در خود کشور ما، این تحولات بزرگی که به‌وجود آمده، این خودکفایی که به‌وجود آمده و این اعتماد به نفسی که ایجاد شده، همگی ناشی از میدان‌دادن به بچه‌های انقلاب و کادرسازی که از آنها صورت گرفته بوده است. در مقابل، هر جا که بچه‌های انقلاب را باور نکردند، آنها را پس زدند و به غرب‌زده‌ها میدان داده شد، ما به مشکل بر خوردیم.

نمونه‌هایی از کادرسازی‌های موفق از ابتدای انقلاب تاکنون را می‌توانید ذکر بفرمایید؟

ما هر جا که کادر متناسب با روحیه انقلابی و آرمان‌های انقلاب ایجاد کردیم، موفق بوده‌ایم. هشت سال دفاع مقدس را چه کسانی اداره کردند؟ آیا فرماندهان جنگ‌دیده اداره کردند؟ جوان‌های بیست سی ساله بودند؛ امثال شهید همت و شهید باکری. سرداری مثل سردار سلیمانی، تربیت شده دوران دفاع مقدس است؛ زمانی که ایشان فرمانده لشکر ثارالله کرمان بودند، چند سال سن داشتند، کدام تجربه جنگی داشتند که امروز اسمش دشمن را به لرزه می‌اندازد، بنابراین انقلاب کادرسازی کرده است. انرژی هسته‌ای ما را چه کسانی به سر و سامان رساندند؟ چه کسانی این عزت و افتخار را به ارمغان آوردند؛ همین امثال شهید احمدی روشن و شهریاری بودند. خب ما در حوزه‌های دیگر هم این جوان‌ها را داریم و اگر آنها را باور کنیم و زمینه کار را برای آنها فراهم کنیم، کارهای بزرگی صورت می‌پذیرد.

https://shoma-weekly.ir/YOXatr