گفتگوی ویژه

برای اقتصاد همه چیز داریم جز مدیریت جهادی

موفقیت این است که یک روز به فرمایش مقام معظم رهبری در چاه‌ها را ببندیم و دستمان را به زانویمان بگیریم و به کمک مردممان بتوانیم یک کار جهادی اقتصادی در تولید با حمایت و هدایت دولت و مسئولین راه بیندازیم
مقام معظم رهبری امسال را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیده‌اند. آیا از ابتدای انقلاب در بخش اقتصاد می‌توانستیم جهادی عمل کنیم که نکردیم و به همین دلیل آقا دارند مطرح می‌کنند؟ یا اینکه اصلاً نمی‌توانستیم این کار را انجام بدهیم.

این کار نشدنی نیست. از اول انقلاب هم شدنی بود، ولی متأسفانه مسئولین گرفتاری‌های دیگری دارند که به این نکته مهم، یعنی اقتصاد، مردم و معیشتشان کمتر توجه می‌کنند. آنچه که از اخبار شنیده‌ایم و به دست ما می‌رسد و آن‌ها را مرور می‌کنیم، حدود 80 درصد کار اقتصادی نظام و مملکت دست دولت است و اگر تا آخر دنیا هم کار همچنان دست دولت باشد، چون دولت تاجر خوبی نیست این مشکلات نه‌تنها حل نمی‌شوند که بیشتر هم می‌شوند.

باید کار اقتصادی دست مردم باشد و مردم سهیم باشند. بهترین کاری که می‌شود در بخش اقتصاد و رونقی در مملکت ایجاد کرد، همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند، قطع امید از نفت و رجوع به خودمان و کارهای مردمی‌مان است. متأسفانه این کار انجام نشده است. الان حدود 200 پایگاه اقتصادی وجود دارد که همگی دست دولت و دولتی‌ها است. به‌تازگی شنیده‌ام دولت سوددهی و مالیات این‌ها را هم معاف کرده است! همه این‌ها ضربه به اقتصاد مملکت است.

به نظر شما بخش خصوصی از اول انقلاب تاکنون پر و بال نگرفته است؟

اصلاً در این مملکت بخش خصوصی به حساب نمی‌آید. 20 درصد کارهای اقتصادی کل مملکت دست مردم و 80 درصد الباقی دست دولت است. همان‌طور که گفته‌‌ام و همه هم به این موضوع اذعان دارند، دولت تاجر خوبی نیست و مردم بهتر می‌توانند کسب و کار و تجارت کنند.

اگر بخش خصوصی دست مردم بود، یعنی دولت کشاورزی، صنعت، تولید، کسب و صادرات را حمایت می‌کرد، هیچ احتیاجی به آمریکا، اروپا، 1+5 و کشور یا دولت دیگری نداشتیم. می‌توانیم خودمان دستمان را به زانویمان بگیریم و بایستیم و به بهترین وجه هم می‌توانیم عمل کنیم.

اگر بخواهید فرهنگ جهادی و اقتصاد مقاومتی را به‌صورت کاربردی بیان کنید، چگونه معنا می‌کنید؟

هشت سال جنگ را دولت اداره کرد یا مردم؟ آن مدیریت جهادی بود دیگر. مردم با دست خالی، نداشتن بودجه، حمایت و کمک در شرایطی جنگیدند که همه دولت‌های استکباری مقابل ایران ایستاده بودند؛ در حالی که اسماً داشتیم با صدام می‌جنگیدیم. آن جنگ را مردم جمع کردند و به سامان رساندند و کار مردمی بود. اگر تولید، تجارت و کسب و کارمان دست مردم باشد و از یوغ دولتی‌بودن بیرون بیاید، بهترین کار را خواهیم داشت و جهادی‌ترین مدیریت همین است که کار را به دست مردم بدهند. متأسفانه این کارها را نمی‌کنند. اینکه چرا دولت‌ها در این زمینه اقدامی نمی‌کنند، واقعاً نمی‌توانم تشخیص بدهم.

موفقیت اقتصادی‌مان از اول انقلاب تا حالا در کدام بخش‌ها بوده است؟

موفقیت این است که یک روز به فرمایش مقام معظم رهبری در چاه‌ها را ببندیم و دستمان را به زانویمان بگیریم و به کمک مردممان بتوانیم یک کار جهادی اقتصادی در کشاورزی، دامداری، تولید و سایر عرصه‌های اقتصادی با همدیگر و با حمایت و هدایت دولت و مسئولین راه بیندازیم، والا اگر دولت همچنان خودش کارها را انجام بدهد و مالیات و سود هم ندهد و هیچ حساب و کتابی نداشته باشد که نمی‌شود. اقتصاد ما الان نالان و گریان جلو می‌رود.

https://shoma-weekly.ir/ApRnrB