گفتگوی ویژه

برای اجرایی شدن شعار سال 91 چه وظایفی داریم؟

مجلس می‌تواند با وضع قوانین، تسهیل‌کننده حمایت از تولیدات داخلی باشد.
*حجت الاسلام و المسلمین محسن کازرونی- نجات، تعالی و اقتدار، استحکام قدرت ملی کشور و بسیاری از مسائل به چند موضوعی که رهبر معظم انقلاب در شعار سال مطرح کردند، ارتباط دارد. نکته مهم در این نامگذاری‌ها آن است که اینها فتح بابی هستند و کارشناسان، سیاسیون و افراد مختلف باید تلاش کنند که راه‌های عملی شدن این راهکارها و موانعی را که بر سر راه تحقق آنها وجود دارند شناسایی کنند تا ان‌شاءالله صِرف نامگذاری نباشد، بلکه به اهدافی که ایشان بر اساس آنها این نامگذاری‌ها را انجام می‌دهند، برسیم. نکاتی که در این زمینه در موردشان فکر کرده‌ام این است که همه باید تلاش و کوشش کنیم تا بتوانیم به تولید ملی رونق بدهیم، موانع شناسایی بشوند و به عنوان یک اصل کلی مورد توجه قرار بگیرد.
تفکر غلط حاکم بر ایرانی ها
نکته اول این است که تفکر غلطی بر ما ایرانی‌ها حاکم بود که این هم به ریشه‌های استعماری دول استعماری برمی‌گردد که معمولاً می‌آیند و این تفکرات را بر ملت‌ها غالب می‌کنند و آن تفکرات این است که تولیدات خارجی را بر تولیدات داخلی ترجیح می‌دهند. این شاید در پس‌زمینه ذهن بسیاری از ما ایرانی‌ها هست. البته وضع خیلی فرق کرده، ولی باز هم ریشه‌های آن هست و اگر انسان به بازار و حتی منازل هم سری بزند، شاید کمتر منزلی پیدا شود که جنس خارجی در آن نباشد و این نشان می‌دهد که یک جای کار اشکال دارد و شاید اصلاح فکری و فرهنگی قضیه خیلی مهم باشد که ما به این نتیجه برسیم که این‌طور نیست که جنس خارجی در هر زمان و شرایطی بهتر از جنس داخلی است. این واقعاً یکی از فرهنگ‌هایی است که آنها غالب کرده‌اند و سودش را هم خودشان دارند می‌برند. این را هم می‌دانیم که آنها کالاها و اجناسشان را بر اساس فرهنگ خودشان تنظیم و تنسیق و روانه بازار می‌کنند که هم بتوانند هجوم مادی داشته باشند و هم هجوم فرهنگی و معنوی. این مثال را در خطبه‌هایم هم گفته‌ام. مثلاً فرض بفرمایید در کالاهای اسباب‌بازی که برای بچه‌ها مطرح است، عروسک باربی با فرهنگ و پس‌زمینه‌هایی که ما به عنوان یک ایرانی مسلمان برایمان مطرح است، چه تناسبی دارد؟ واقعاً هیچ تناسبی ندارد، اما غالب شده و در بازار آمده است و یا مثلاً بازی‌های رایانه‌ای هیچ تناسبی با فرهنگ ما ندارد. مردم باید توجه کنند که سوای مسائل مادی قضیه که خیلی مهم است، بارهای فرهنگی آن بارهای عجیبی است و اگر انسان، خوب مراقبت نکند، خدای ناکرده در کنار استفاده از این اجناس، به فرهنگ اینها آلوده می‌شویم و خطرات زیادی پیش می‌آیند. اولین مسئله‌این است که ما باید تلاش کنیم تا این فرهنگ را جا بیندازیم که در این فرآیند، صدا و سیما و روزنامه‌ها خیلی نقش دارند. در صحبت‌های مقام معظم رهبری هم به این نکته اشاره شد.
ضرورت رفع نقائص در تولیدات داخلی
نکته دوم که شاید زمینه فکر قبلی است، این است که ما در تولیداتمان نقایصی چه از نظر ظاهری و چه از نظر استحکام داریم. من دیده‌ام با برخی از افراد که صحبت می‌کنید و می‌پرسید: «چرا جنس خارجی می‌خرید؟» جواب می‌دهند: «جنس خارجی که می‌خرم، چند سال استفاده می‌کنم، درحالی که جنس ایرانی که می‌خرم، بعد از 6 ماه باید دو باره بخرم». من نمی‌خواهم بگویم کلیت این حرف درست است، واقعاً در همه موارد این‌طور نیست، ولی در برخی جاها این نقص هست. ضرورت دارد که به تولیدات داخلی‌مان استحکام و ظرافت ببخشیم و نقص‌ها و عیب‌ها را برطرف کنیم و نگذاریم این استدلال برای عده‌ای مطرح باشد که به این دلیل جنس خارجی مصرف می‌کنند که استحکام و ظرافت آن بیشتر است. این می‌تواند دلیلی باشد برای این‌که عده‌ای از آن فکر جدا نشوند.
نقش دولت و مجلس در تولید ملی
نکته سوم حمایت دولت و مجلس است. مجلس می‌تواند با وضع قوانین، تسهیل‌کننده حمایت از تولیدات داخلی باشد. مطمئناً دولت به عنوان مجری خیلی نقش دارد، مخصوصاً الان با مسئله هدفمند کردن یارانه‌ها خیلی نقش دارد، چون بسیاری از تولیدات ما دچار مشکلات عجیبی شده‌اند. یکی از دوستان نقل می‌کرد کارخانه‌داری که 100 نفر کارگر داشت، به خاطر وام‌هایی که از بخش دولتی و بانک‌های خصوصی گرفته بود و نتوانست پرداخت کند، مجبور شد منزلش را بفروشد و به قیمت کمی فروخت، ولی آن واسطه در عرض دو ماه آن خانه را به دو برابر فروخت. ایشان نتوانست کارگرانش را تأمین کند و سرانجام هم کارخانه‌اش را تعطیل کرد. واقعاً اگر این ساختار اصلاح نشود، فکر نمی‌کنم فرزند این آقا یا هر کسی که این قضایا را می‌شنود، دیگر رغبتی به تأسیس کارخانه و اشتغال‌زایی داشته باشد و به سمت واسطه‌گری می‌رود و در عرض دو ماه سودش را هم می‌برد. این نقص بسیار بزرگی است. مطمئناً این نقایص باید دیده شوند که بخشی از آنها مشهودند و شاید دقت آن‌چنانی هم نخواهد. یک وقتی همراه با استاندار رفتیم و سری به برخی تولیدی‌ها زدیم و اکثراً مشکل داشتند و ناراحت بودند. سر سوختشان، سر مسائل دیگر، بیشتر با بانک‌ها مشکل داشتند که نتوانسته بودند پرداخت کنند و کار به جاهای رسیده بود که واقعاً ناراحت‌کننده بود. البته این را هم قبول دارم که عده‌ای می‌خواهند سودجویی و منفعت‌طلبی کنند، وام‌هایی را می‌گیرند و بخشی را در صنعت و کارخانه‌شان می‌برند و بخش دیگری را هم به کارهای دیگر می‌زنند. اینها باید شناسایی و با آنها برخورد بشود. اینها قابل امهال و اغماض نیستند، اما کسانی هم در همین استان البرز خودمان هستند‌و من مواردی را می‌شناسم که با آن‌که پولی را کلاً در بخش تولیدی خود آورده‌اند، واقعاً مشکل دارند و الان سرمایه‌شان به مراتب بیشتر از پولی است که از بانک گرفته‌اند، اما در پرداخت درمانده‌اند. باید به اینها کمک بشود و اقدامات لازم برای تقویت اشتغال، هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس و هم آحاد مردم شود و مورد حمایت قرار بگیرند.
ضربه قاچاق کالا به تولیدات داخلی
نکته چهارم جلوگیری از قاچاق کالاست که ضربه محکمی بر تولیدات داخل می‌زند. البته الان چون قیمت ارز بالا رفته، به تبع آن قاچاق هم کم شده و دیگر صرف نمی‌کند. شاید از این به بعد، بالا رفتن قیمت ارز خوب باشد که آن راه بسته شد، ولی اگر این مسیر دو باره بخواهد جای خود را باز کند، یقیناً به ضرر تولید داخل خواهد بود، چون جنس قاچاق مالیات نمی‌دهد و برای خود مصرف‌کننده هم مناسب نیست و اگر کالا عیب و نقصی داشته باشد، نمی‌تواند از کسی بازخواست کند. البته این وظیفه، گذشته از عوامل اجرایی به قوه قضاییه هم برمی‌گردد که باید برخوردهای خوبی بکند و واقعاً جلوی قاچاق را بگیرد.
ضرورت تدوین برنامه‌های بلندمدت برای تولید ملی
و آخرین نکته این‌که تدوین برنامه‌های بلندمدت برای تولید ملی است، خصوصاً وقتی که دشمنان ما در مسائل وارداتی، اعم از بنزین و سایر موارد سرمایه‌گذاری و حلقه‌های فشار را تنگ‌تر می‌کنند و می‌خواهند ضربه بزنند، این نشان می‌دهد که ما باید در این زمینه تلاش بیشتری کنیم و تدوین بلندمدتی داشته باشیم تا بتوانیم از این حلقه‌ها عبور کنیم. به عنوان مثال آن مقدار بنزین که تولید می‌کردیم کفاف مصرف ما را نمی‌داد و همین باعث شده بود که از خارج وارد کنیم و همین زمینه‌ای شد که حلقه‌های محاصره را بر ما تنگ کنند و زمزمه بود که می‌خواهند ما را در زمینه بنزین تحریم کنند و بحث هدفمندی یارانه‌ها که مطرح شد و بُعد مثبتی که محقق شد و واقعاً هم جای تشکر دارد، چه از مجلس، چه از دولت که بالاخره این طرح را پیاده کردند، حالا البته حرف و حدیث و ایراد و نقص هست، ولی از این جهت به نظر من کار بسیار موفقی بود که توانست مسئله بنزین را تنظیم کند. الان ما به اندازه مصرفمان تولید می‌کنیم، یعنی این‌طور تنظیم کرده‌ایم که نیاز به واردات نداشته باشیم. اولاً تولیدمان را بالا بردیم، مصرف را کم کردیم. اینها مهم هستند. یک موقع اهمیت خود مسئله دیده می‌شود و یک موقع فشاری که دشمن می‌خواهد از آن کانال علیه ما اعمال کند. اگر از هر دو جهت به مسئله نگاه کنیم، به نظرم ضرورت دارد که امسال تلاش و کوشش بیشتری برای تحقق شعار تولید ملی بشود.
*امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان البرز


https://shoma-weekly.ir/EPxzUI