گفتگوی ویژه

بداخلاقی های انتخاباتی منحصر به قبل از انتخابات نبود

به غیر از بداخلاقی های که پیش از برگزاری انتخابات رخ داد در حین برگزاری هم شاهد برخی بد اخلاقی ها بودیم. شاید برخی بگویند این موارد شامل بداخلاقی نیست و در نهایت یک تخلف است اما من معتقدم که این ها عین بداخلاقی است.
انتخابات که محلی برای ارایه دیدگاههای مختلف به مردم است، متاسفانه در کشور از سوی برخی جریان های دنباله روی غرب و به مثابه همان ها در حال تبدیل شدن محلی برای تخریب رقبا برای بدست آوردن قدرت است، این روند غلط که با موازین شرعی، مفاهیم اخلاقی و هنجارهای عرفی ایران اسلامی، مطابقت ندارد در حالی رشد پیدا کرده که عاملان آن مدعی احترام به مخالف هستند و شعار زنده باد مخالف من سر می دهند، این که اتخاذ چنین سیاست نادرستی چه صدمه ایی به آینده کشور می زند موضوعی شد که در گفت و گو با جواد مقصودی آن را واکاوی کردیم.

* چرا مراجعه به آرای مردمی در کشور مهم محسوب می شود؟

- باید گفت که ستون اصلی و نگهدارنده یک حکومت، مردم هستند و ملت ها ضامن بقای نظام های مستقر در کشورهایشان می باشند، اگر به هر دلیلی نظامی این پشتوانه را از دست بدهد در معرض خطر سقوط قرار خواهد گرفت و هیچ قدرتی نخواهد توانست برای بقای آن نظام کاری بکند، مثال های متعددی را می توان برای این واقعیت در جهان معاصر برشمرد. در نقطه مقابل هم هر ملتی ناگزیر از انتخاب یک سیستم نظام مند برای اداره امور خودش می باشد، نمی شود ملت بود اما برای اداره کشور نظامی سیاسی تعریف نکرد و رهبر و مسئولانی برای آن در نظر نگرفت. هرج و مرج، بی قانونی و بی ثباتی اولین نتایج نبود یک نظام واحد مقتدر در یک کشور است. نظام های سیاسی نیز در هر کشور بر اساس ایدئولوژی و جهان بینی مردم آن کشور شکل می گیرد. برخی کشورها بر اساس ایدئولوژی مادی گرایی شکل می گیرند و برخی دیگر بر اساس ایدئولوژی توحیدی که خوشبختانه انقلاب اسلامی نظام توحیدی را در ایران مستقر کرد. بر این اساس مسئولان کشورهای مختلف بر اساس تفکرات حاکم بر آن کشور رفتار کرده و نظام خود را اداره می کنند و هر کس بر خلاف این دیدگاهها اقدام کند، قطعا ً با او برخورد خواهد شد.

* منتخب مردم در حکومت الهی باید چه شاخصه هایی داشته باشد؟

- ایران اسلامی به فرموده امام راحل بر اساس جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر شکل گرفته و مبتنی بر جهان بینی توحیدی است. به همین جهت اولین هدف مسئولان در این کشور به تعبیر قرآن کریم پیاده کردن موازین اسلام و اقامه نماز است. به تعبیر دیگر حاکمان الهی باید از دین خدا محافظت و حراست کنند و بالاتر از آن برای گسترش آن تلاش مضاعف کند.

بر اساس آموزه های الهی در چنین حکومتی هیچ مسئولی نمی تواند بگوید من با دین مردم کاری ندارم و یا مسئول بهشت و یا جهنم رفتن مردم نخواهم بود. مخلص کلام اینکه مسئولان حکومت اسلامی به مانند رسول گرامی اسلام(ص) و حضرت علی (ع) باید دغدغه دین داشته باشند تا مشخص شود که از چنین الگوی عظیمی تبعیت و پیروی می کنند. امام راحل نیز با تعبیر ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است چنین برداشتی را تقویت می کنند. در نقطه مقابل افرادی که بدون در نظر گرفتن چنین مواردی، با دشمنان دین خدا مذاکره کرده، دست دوستی می دهند و اسنادی را مخفیانه و محرمانه امضاء می کنند که مشخص نیست چه برای آینده کشور در نظر دارند، مسئولان خوبی نمی توانند باشند. این افراد به جای آن که همت خود را معطوف به این امر کنند تا مردم نسبت به دین خدا از ایمان و اعتقاد بیشتری برخوردار باشند، با بی توجهی به آن به کمرنگ کردن باورهای دینی در جامعه اقدام می کنند. این گونه رفتارها برای جامعه متدینین بسیار سخت است.

* در انتخابات اخیر به نظر شما چه بداخلاقی هایی صورت گرفت ؟

- موارد بسیار است اما برخی از آن ها بیشتر نمود پیدا کرده است. به غیر از بداخلاقی های که پیش از برگزاری انتخابات رخ داد در حین برگزاری هم شاهد برخی بد اخلاقی ها بودیم. شاید برخی بگویند این موارد شامل بداخلاقی نیست و در نهایت یک تخلف است اما من معتقدم که این ها عین بداخلاقی است. کمبود تعرفه در شعب رأی گیری عین بداخلاقی است. در حالی که مجریان باید از قبل به اندازه کافی تعرفه مورد نیاز و یا حتی بیشتر را در نقاط مختلف کشور تعبیه می کردند اما با کوتاهی در این زمینه حقوق مردم را ضایع کردند که این خود مصداق بداخلاقی است. مورد بعدی عدم تامین ابزارهای لازم برای سرعت بخشیدن به رأی گیری از مردم است. در حالی که لازم و ضروری بود تا مجریان برای تسهیل در حضور گسترده مردم چاره اندیشی کنند اما با کوتاهی در این امر سبب شدند تا ساعت ها مردم در صف ها منتظر بمانند و برخی هم دست آخر، بدون آن که موفق به رأی دادن شوند، شعب را ترک کردند. آیا این غیر از تضییع حقوق مردم است. برهمین اساس می گویم این موارد عین بداخلاقی انتخاباتی است چرا که حقوق اساسی مردم نادیده گرفته شده است. توهین به رقبا و تهمت زدن ازدیگر مصادیق بداخلاقی هاست که متاسفانه در سطوح زیاد رخ داده است. هزینه بسیار برای تبلیغات، ایجاد مزاحمت برای مردم ودروغ گویی و وارونه جلوه دادن حقایق هم از جمله بداخلاقی هایی بود که رخ داد و جا دارد نهادهای نظارتی مانند شورای نگهبان و قوه قضائیه برای تنبیه متخلفین دست به کار شوند و جلوی ادامه چنین روند نادرستی را بگیرند.

* این چنین اقداماتی چه خطری برای آینده کشور دارد؟

- اولین خطر آن دلسرد کردن مردم است، زمانی که مردم دلسرد شوند، امنیت و اقتدار کشور به مخاطره خواهد افتاد. به همین جهت باید دستگاههای ذیربط وارد شوند و جلوی چنین اقداماتی را بگیرند. افراد متخلف در چنین فضایی خواهند توانست با تبلیغات مسموم نظر افراد کم اطلاع تر و یا فاقد تحلیل و بینش سیاسی درست را به خود جلب کنند که این خود خطر بسیار عظیمی است. با این کار آن ها در مصدر امور خواهند گرفت و کشور را از مسیر اصلی آن خارج خواهند ساخت.با چنین روشی بنی صدرها توانستند بر سر کار بیایند و این همه ضربه به کشور زدند، لذا ضرورت دارد تا متدینین و علاقه مندان به نظام وارد شوند و با روشنگری جلوی خسارات احتمالی را بگیرند.

https://shoma-weekly.ir/0An40A