گفتگوی ویژه

با استفاده ابزاری از مهدویت به دنبال حذف مرجعیت هستند

وقتی سران این جریان دم از مهدویت و ترویج فرهنگ مهدوی است غرضی جز به کنار راندن مرجعیت و در راس آن ولایت فقیه ندارند.
سمیه عظیمی - شعار "زنده باد بهار" و شعارهایی از این دست چند وقتی است که از زبان رئیس جمهور و اطرافیان و طرفداران وی شنیده می شود؛ شعاری که پس از واکنش مسئولان کشور به وجود مقدس امام زمان (عج) تعبیر شد.
حتی حجت الاسلام امیری فر آن را منتسب به یکی از سخنرانی های مقام معظم رهبری کرد که البته این موضوع نیز از سوی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری تکذیب شد.
علت استفاده از این شعار و شعارهای مشابه، و در گام بعدی عقب نشینی سران جریان انحرافی از این شعارها مساله ای بود که با حجت الاسلام ذاکری مطرح کردیم.
 
•  ابتدا نظر خود را درباره استفاده جریان انحرافی از شعارهایی مثل "زنده باد بهار" و منتسب کردن آنها به وجود مقدس امام زمان (عج) بفرمایید.
مساله قابل توجه در صحبت ها و سخنان جریان انحرافی در کشور سوء استفاده از مفاهیم مرتبط با مهدویت است، البته این مساله همواره در طول تاریخ مطرح بوده و برخی جریانات و گروه ها سعی کرده اند که با سوء استفاده از جایگاه رفیع مهدویت و بحث منجی در تاریخ شیعه جایگاهی برای خود در بین مردم باز کنند و مطامع شخصی خود را پیش ببرند.
ما جریان سازی و استفاده ابزاری از مفاهیم والای مهدوی را نوعی خیانت به فرهنگ اصیل شیعه و آموزه ای که در جان مردم ما رسوخ کرده می دانیم.
این یک عمل خائنانه به اهداف والای مهدویت؛ وقتی گروهی استفاده ابزاری از این موضوع کرد و صحبت از انسان کامل و انسان محوری می شود؛ یا از بهار و شعارهایی که رنگ و بوی مهدوی می شود اما به آرمان مهدویت پشت کرده و خیانت می کنند طبیعی است که به اعتقادات مردم لطمه می زنند و این خیانت نابخشودنی است.
دو فرهنگ اصیل شیعه؛ یعنی بحث قیام حضرت سیدالشهدا و دیگری بحث مهدویت دو آموزه وثیق شیعه هستند و پایه های اصلی تفکر شیعه را تشکیل می دهند و او را با همت، دور اندیشی، خودسازی و ادای وظایف به سمت آینده پیش می برند؛ حال اگر کسانی یا جریاناتی خواستند که با سوء استفاده از این آموزه ها مقاصد سیاسی و قبیله ای خود را پیش ببرند و پایه های قدرت خود را مستحکم کنند مرتکب خیانت شده اند.
در اینجا به عنوان نمونه مثالی از صدر اسلام بیان می کنم؛ حکومت عباسی با شعار "الرضا من آل محمد" وارد عرصه حکومت شد؛ یعنی ما به دنبال کسب رضایت اهل بیت علیهم السلام هستیم، به خاطر ظلمی که بنی امیه به اهل بیت کرده اند.
لذا از شور و قلیان احساسات مردم استفاده کرد و غاصبانه در منصب خلافت تکیه زد و بعد مشاهده شد که ظلم ها و اجحاف بنی امیه در حق اهل بیت علیهم السلام روی بنی امیه را سفید کرد اما شعارشان این بود که ما دنبال رضایت اهل بیت (ع) هستیم اما در عمل خیانت و جفا را روا داشتند، همان رویه ای که بنی امیه در پی آن بودند.
پس تاریخ تشیع این مسائل را بارها دیده است؛ برخی گمان می کنند که حرف جدید و تازه ای دارند، اما اندکی بررسی در صحبت ها و سخنان ایشان، حرف ها و اندیشه های متفکران غربی و التقاطی یا فرقه های منشعب شده از شیعه به چشم می خورد.
مباحثی که در چند سال اخیر در بدنه و عقبه فکری این جریان تولید و در تریبون ها ادا می شود این فرهنگ التقاطی موج می زند؛ هرچند متفکرین این جریان خیال می کنند که این حرف های جدیدی است و باعث توجه مردم به ایشان خواهد شد.
فارغ از اینکه علمای کشور و پاسبانان حریم تشیع و در راس آنها مقام معظم رهبری به عنوان دیده بان بصیر انقلاب اسلامی و برآمده از مرجعیت و حوزه هوشمندانه افعال آنها را رصد می کنند و از فرهنگ تشیع مراقبت می کنند.
لذا هر وقت هم که لازم بوده مراجع و علمای ما تذکرات لازم را در این خصوص داده اند، مردم ما هم نشان داده اند که تابع مرجعیت و ولایت هستند.
 
• شعار زنده باد بهار چندین بار از سوی رئیس جمهور و اطرافیانشان مطرح شد؛ اما حجت الاسلام امیری فر این جمله را منتسب به یکی از سخنان مقام معظم رهبری در سال 76 کرد؛ مساله ای که با واکنش دفتر معظم له روبرو شد. این اتفاق را چطور ارزیابی می کنید؟
شعار زنده باد بهار متاسفانه در روز جشن ملی، روز همبستگی و روزی که متعلق به نظام و ملت هست سه مرتبه از سوی رئیس جمهور تکرار می شود؛ روز 22 بهمن باید همصدا شعار "زنده باد ولایت فقیه" و "زنده باد نظام جمهوری اسلامی" را مطرح کنیم. این مساله از قبل در سایت ها ، روزنامه ها و تریبون هایی که در اخیتار این جریان قرار دارد دیده می شد.
اما وقتی دلیل و غرض آنها از این مسائل پرسیده می شد درجواب می گویند که قصد ما حضرت ولی عصر (عج) است. در حالی که برای عرض ارادت به محضر حضرت حجت صراحتا از همان ادبیاتی که در زیارات وجود دارد باید استفاده شود.
اما آنها از تعبیر بهار استفاده می کنند بنا بر اینکه حضرت در برخی روایات به ربیع الانام یعنی بهار انسان ها و جان ها تعبیر شده اند. این همان استفاده ابزاری از الفاظ و به کاربردن جملات چند پهلو است که اگر درباره غرض اصلی جملات سوال شد به یک سمتی تمایل پیدا و از غرض اصلی فرار کنند.
آن مساله ای که در رفتار و منش اقای احمدی نژاد و اطرافیانشان عیان شده این است که آنها برای انتخابات برنامه ریزی کرده و تدارک دیده اند؛ لذا مشاهده می شود وقتی که ایشان از مصر بازگشتند محور شعارهایی که حلقه های اطراف شخص خاص همراه رئیس جهور مطرح می شود "زنده باد بهار" است.
در اینجا باید پرسید: مگر حضرت ولی عصر (عج) ظهور کرده اند؟ نکته مهم تر این است که آنچه که ما در ادبیان این حلقه می بینیم نشان می دهد که اینها قائل به این هستند که ما در عصر ظهور هستیم؛ لذا در نامه هایی که آقای احمدی نژاد به آقای مشایی نوشته اند اشاره می کند که ما در عصر ظهور هستیم، در مباحث مطرح شده از سوی آقای مشایی نیز همین گونه است.
معنا و مفهوم این موضوع این است که با ظهور حضرت مهدی (عج) نیازی به علما و مرجعیت نیست و به طریق اولی نیازی به ولایت فقیه هم نیست؛ باید نظر امام زمان را به عنوان حجت خدا بر روی زمین کسب کنیم.
این تفکر انحرافی که بسیار آسیب زننده است این است که برخی افراد دم از مهدویت می زنند اما بنا به این قرائت که ما در عصر ظهور هستیم و اینکه ما مشرف به محضر امام زمان نمی شویم از کوتاهی های ماست و لذا باید سعی کنیم که نظر امام زمان را پیدا کنیم.
وقتی این تفکر غالب شد و شکل گرفت روحانیت و ولایت فقیه حجیت خود را از دست می دهد لذا می بینیم که این حلقه نسبت به فرامین و مطالبات مقام معظم رهبری و علماو مراجع بی تفاوت است و در برخی موارد می بینیم که موضع روبرو می گیرد و به تقابل با مواضع مقام معظم رهبری اقدام می کند.
به همین جهت وقتی مقام معظم رهبری سال گذشته را سال جهاد اقتصادی و امسال را سال حمایت از تولید و سرمایه ملی اعلام می کنند، جهت گیری ها به سمتی حرکت می کند که این مطالبه برحق مقام معظم رهبری با شکست مواجه شود.
این هشدار برگرفته از هشدارهای مرجعیت و علمای کشور است، که اینها به دنبال این هستند که به بهانه مهدویت روحانیت و مرجعیت را به کنار بزنند. لذا خواص و متدینین و جوانان بسیجی و انقلابی این عقبه فکری را شناسایی و رصد کنند.
هرچند این مباحث آشکار شده و در روزنامه ایران که تبدیل شده به ارگان حلقه انحرافی این مباحث مطرح شده و قابل ردیابی است. وقتی سران این جریان دم از مهدویت و ترویج فرهنگ مهدوی است غرضی جز به کنار راندن مرجعیت و در راس آن ولایت فقیه ندارند.
 
اینکه برخی اعضای وابسته به این جریان سریع واکنش نشان می دهند و از نظر و رای خود بر می گردند به دلیل بازتاب منفی ای است که طرح این گونه مسائل در جامعه ایجاد می کند. وقتی طرح برخی شعارها در بازگشت از مصر، شعار زنده باد بهار در روز 22 بهمن و به همراه آن حادثه ننگینی که در قم روی داد کنار هم چیده می شود موج تنفر و انزجار عمومی نسبت به این جریان ایجاد می شود.
طبیعی است که هر کدام از آقایان تلاش می کنند که این مساله را از خود دور کنند و از الفاظی که می توان معانی مختلفی از آن برداشت می شود استفاده می کنند.
ضمن اینکه خطاب کردن امام زمان (عج) با برخی الفاظ سازگار با ادب شیعه هم نیست؛ در زیارات گفته می شود که جان و مالمان را فدای وجود شریف حضرت ولی عصر می کنیم. لذا استفاده از برخی اصطلاحات هیچگونه سنخیت و تناسبی با آموزه های شیعه ندارد.
مثلا در برخی روایات آمده که "المهدی طاووس اهل الجنه" ؛ اما نمی توان از این روایت استفاده کرد و به استناد آن شعار "زنده باد طاووس" را مطرح کرد.
این افراد گمان می کنند که مردم ما از سطح دانش و اطلاعات مذهبی پائینی برخوردارند بی توجه به اینکه مردم سال هاست که به برکت انقلاب اسلامی و هدایت های امام راحل و مقام معظم رهبری به درجه ای از بصیرت رسیده اند که این نوع تفکرات نمی تواند آنها را از مسیر درست منحرف کند.

https://shoma-weekly.ir/Bh85fr