گفتگوی ویژه

باید گوش شنوا داشته باشیم

جهادی کار کردن یعنی از حالت طبیعی تندتر و دقیق‌تر کار کردن و این انتظاری است که مقام معظم رهبری از دولتمردان و همه مردم دارند. امیدواریم ما هم گوش شنوا داشته باشیم و در هر سنگری که هستیم جهادی کار کنیم.
زین العابدین امیری حدود دو ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد. دو ماهی که صفت جدید را از دنباله نام این دولت حذف می کند. دو ماهی که اتفاقات زیادی را هم در بر داشت، چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ سیاسی. حالا محمد رضا اعتمادیان بعد از دو ماه از عملکرد دولت می گوید و این که چقدر با توصیه های مقام معظم رهبری همخوانی دارد. اعتمادیان هم در دولت رجایی بوده، هم در دولت خاتمی و هم در دولت احمدی نژاد و در دو دولت آخری سمت مشاور رییس جمهور را داشته. گفتگوی «شما» را با اعتمادیان می خوانید.

***

حضرت آقا در گفتگویی که با دولت جدید داشتند، فرمودند گفتمان اصلی دولت اسلامی خدمت است. به نظر شما این دولت تا اینجای کار موفق شده است به این گفتمان دست پیدا کند؟

از آنچه که از بیانات و موضعگیریهای آقای دکتر روحانی میبینیم واقعاً امیدواریم و از خدا میخواهیم به ایشان کمک کند. نظرم این است که ایشان قصد خدمت دارند و از آنچه که میبینیم و میشنویم، این طور مشخص است که گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند و به وزرا و زیرمجموعههایشان توصیه میکنند این خط قرمز را رعایت کنند. از جمله در مورد عفاف و حجاب چند وقت پیش مطالبی را فرمودند که برایم امیدوارکننده بود. ایشان به چیزی که چند سال پیش قانون آن در چند ماده ماه‌‌ها روی آن کار و تصویب، اما تا الان بهکلی فراموش شده بود، اشاره فرمودند و گفتند: «خوب است به اجرا دربیاید» و وقتی این را شنیدم بسیار خوشحال شدم. این نوع موضعگیریها انسان را نسبت به آنچه که امید داشتیم امیدوارتر میکند. ما هم دعا میکنیم خداوند به مسئولین و مجریان کمک کند تا همه خواستهای مردم از جمله همین مسئله حجاب و عفاف، گرانی و گرانفروشی و مسائل دیگر حل شوند و شاهد وضعیت بهتری باشیم.

آقا فرمودند در دولت اسلامی باید کار را به صورت جهادی انجام داد. این فرمایش ایشان را به صورت کاربردی معنا بفرمایید.

وقتی میگوییم جهادی، کلمه جهاد از جهد و تلاش میآید. جهاد یعنی با توکل به خدا و تا حد نهایت توان تلاش کردن. باید تلاش، فعالیت و فکر و ریسک کنیم تا کار پیش برود. یک جایی هم اگر به مانع برخوردیم، خسته نشویم. بنابراین جهادی کار کردن یعنی از حالت طبیعی تندتر و دقیقتر کار کردن و این انتظاری است که مقام معظم رهبری از دولتمردان و همه مردم دارند. امیدواریم ما هم گوش شنوا داشته باشیم و در هر سنگری که هستیم جهادی کار کنیم.

دولت فعلی تا اینجای کار این گوش شنوا را داشته است؟

تصور ما این است که داشته است و امیدواریم همچنان داشته باشد. فعلاً نمیبینیم که نسبت به خواستههای مقام معظم رهبری بیتوجه باشند. این که در عمل چقدر موفق باشند، هنوز زود است قضاوت کنیم.

آیا این کار جهادی با کارهای سیاسی که در دولت فعلی انجام میشود تناقضی ندارد، از جمله وزارت علوم و تغییر ریاست دانشگاه آزاد؟

وقتی میگوییم جهادی، در خود وزارت علوم و جاهای دیگر هم باید جهادی عمل کرد. جهاد در هر جایی با توجه به موضوعیت خودش صورت میگیرد. در کشاورزی هم باید کار جهادی انجام شود، در آموزش و پرورش هم همین طور. یعنی اگر لازم است کتابهایی عوض و مطالبی نوشته شوند، در نحوه اداره دبستانها و دبیرستانها باید تغییر داده شود، لذا کار جهادی در آموزش و پرورش، وزارت علوم، پزشکی، کشاورزی و جاهای دیگر انجام شود. اگر در پزشکی توجه کافی و کامل به بیمارستانها بکنیم و کاری کنیم که مردم زودتر و بهتر درمان شوند، میشود کار جهادی در پزشکی.

قرار بود تیم اقتصادی دولت برای کوتاهمدت هم برنامهای داشته باشد که به مشکلات اقتصادی کشور رسیدگی کند. به نظر شما در این زمینه چقدر موفقیت داشتهاند؟

متأسفانه من در این زمینه زیاد وارد نیستم، چون در شورای اقتصادی شرکت نداشتم، ولی همین که قیمت دلار، سکه و زمین کاهش یافت، خود همین دلیل بر این است که انشاءالله دولت موفق خواهد شد تغییرات لازم را انجام بدهد.

آیا فکر میکنید روندی که در چند روز اخیر بوده است، ادامه مییابد؟

اگر به این نحو هم ادامه پیدا نکند، این طور نیست که باز آن بازار داغ سکه، طلا و زمین به همان شکل دربیاید. به نظر من انشاءالله تعدیل خواهد شد.

عملکرد دولت در مقابله با تحریمها را چطور میبینید؟

در مورد موضعگیریهای دولت با این گونه مسائل بهتر است کمی توقعمان را پایین بیاوریم. به هر حال رئیسجمهور و دولتمردان باید دهها و بلکه صدها جانب کارها را ببینند تا موضوعی را دست بگیرند و لذا چون در این مسئله روشن نیستم، نباید اگر برخورد ایشان به آن شدت یا ملایمتی که مد نظرم هست نبود، اشکال بگیرم و آن را قضاوت کنم. این خواسته من است و اشکالی هم ندارد، اما تصورم این است که کارهایی که تا الان کردهاند انشاءالله مطالعه شده بود و میبینیم دشمن حتی به ظاهر هم که شده یک مقدار عقبنشینی کرده است. انشاءالله این عقبنشینی تا ابد ادامه خواهد یافت.

آینده این دولت را چطور میبینید؟

انشاءالله موفق خواهد بود و در آینده نزدیکی شاهد سر و سامان گرفتن امور خواهیم بود.

https://shoma-weekly.ir/zFis1d