گفتگوی ویژه

این حمایت‌ها اثر تورمی دارد

در برخی مناطق مثل روستا‌ها شاید داشته باشد اما در برخی مناطق مثل شهر‌های بزرگ حتی ممکن است سطح رفاه را پایین‌تر هم بیاورد! زیراممکن است اثر تورمی آن از اثر رفاهی آن بیشتر گردد ما نمی‌توانیم محاسبه کنیم که این عمل دقیقاً چند درصد بر تورم شب عید خواهد افزود تا بتوانیم اثر آن را دقیقاً با اثر رفاهی آن مقایسه کنیم. اما چیزی که مسلم است این است که در شهرهای بزرگ ممکن است اثر تورمی آن حتی از اثر رفاهی هم بیشتر گردد.
مهدی تقوی استاد مسلم اقتصاد و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی است که بیش از 50 جلد تألیف و ترجه از وی باقیمانده است. او از منتقدین جدی اقتصاد سرمایهداری است اما هرگونه مدل حمایتی در اقتصاد را نیز نمیپسندد و از این رو بود که از همان ابتدا در زمره مخالفین و منتقدین یارانههای نقدی قرار گرفت. در یک گفتگوی کوتاه تلفنی موضوع کمک هزینه شب عید را از ایشان سؤال کردیم:

 

آقای دکتر تقوی در مورد این مبلغ حمایتی عیدانه که جدا از عیدی پرداخت میشود نظر شما چیست؟

این پول قرار بود ابتدا 200 هزارتومان برای هر ایرانی باشد البته برخی بیشتر هم گفتند، بعد پایین آمد تا رسید به 70 هزارتومان، از دیگر سو قرار شد به اقشار کم درآمد یعنی دو دهک پایین بیشتر داده شود که آنهم فرقش شد بیست هزار تومان یعنی به آنها 90 هزار تومان میدهند!  آیا واقعاً شکاف فقر برای شب عید با این 20 هزار تومان تغییر  میکند؟

اینطور کارها نه فقط مشکلات را کم نمیکند بلکه با افزایش نقدینگی حجم تورم را افزایش هم میدهد.

یعنی این کار اثر حمایتی ندارد؟

 در برخی مناطق مثل روستاها شاید داشته باشد اما در برخی مناطق مثل شهرهای بزرگ حتی ممکن است سطح رفاه را پایینتر هم بیاورد!  زیراممکن است اثر تورمی آن از اثر رفاهی آن بیشتر گردد ما نمیتوانیم محاسبه کنیم که این عمل دقیقاً چند درصد بر تورم شب عید خواهد افزود تا بتوانیم اثر آن را دقیقاً با اثر رفاهی آن مقایسه کنیم. اما چیزی که مسلم است این است که در شهرهای بزرگ ممکن است اثر تورمی آن حتی از اثر رفاهی هم بیشتر گردد.

البته این مبلغ از مبلغ عیدی رسمی دولت کمتر است

در ظاهر اینطور است، اگردرست محاسبه کنیم اولاً عیدی فقط به کارکنان دولت داده میشود در حالی که این عیدانه شمول عام دارد ثانیاً عیدی اگرچه بیش از 300 هزار تومان است اما به هر خانواده یکبار پرداخت میگردد اما این عیدانه مذکور به هریک از اعضای خانواده داده میشود که در یک خانواده 4 نفره براساس 70 تومان 280 هزار تومان و براساس 90 تومان 320 هزار تومان میشود. در کل حجم نقدینگی که این عیدانه در بر میگیرد حدوداً 4 برابر عیدی امسال است پس میبینیم که با این عمل امسال افزایش حجم نقدینگی در شب عید را باید بسیار بیشتر از سالهای قبل محاسبه کرد و در نتیجه تورم شب عیدرا هم باید بیشتر در نظر گرفت.

 

https://shoma-weekly.ir/uMpAn2