گفتگوی ویژه

ایجاد وحدت و حفظ حقوق احزاب در منطقه از اهداف آی کپ است

این شورا به عنوان یک تشکل قوی آسیای مطرح و شبیه آن در آفریقا و آمریکای لاتین هم ایجاد گردیده است و با این شورا هم همکاری دارند و یکی از فعالیتهای این شورا نظارت بر انتخابات در داخل کشورها می باشد
شورای سیاسی احزاب آسیا (ICCAP) در سال 2000 میلادی آغاز به کار کرد و در حال حاضر بیش از سیصد حزب و سازمان سیاسی آسیایی از حدود پنجاه کشور، در آن مشارکت دارند. دارای ظرفیت مناسب برای گسترش اهداف سیاست خارجی، بهرهگیری از ظرفیت مجامع، رویدادها و سازمان های بین المللی است. از این رو با حسن غفوری فرد، عضو کمیته دائمی آی کپ در خصوص توانمندی این شورا در تقویت احزاب منطقه و مقابله با سرکوب مردم منطقه بدست حکومتهای خودکامه به گفتگو نشستیم.

وی بیان می کند که این شورا بر اساس قوانین بین المللی قصد دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد، ولی تلاش می کند اگر در یک منطقه درگیری ایجاد شد و یا بین دولت و مردم و یا بین احزاب مختلف در یک کشور اختلاف افتاد، به عنوان میانجی و واسطه قرار بگیرد.

مشروح گفتگو را در ذیل بخوانید:

به عنوان سوال اول تعریف مختصری از شورای سیاسی احزاب آسیا برای ما ارائه بفرمایید؟

آی کپ از 360 حزب مختلف با ایدئولوژی متفاوت از کشورهای آسیایی تشکیل شده است، به عنوان مثل این شورا متشکل از حزب کمونیستی از کشور چین، حزب موتلفه اسلامی از ایران، احزاب کمونیستی و اسلامی از لبنان و... است که بعضی از این احزاب ملی و در قدرت هستند و برخی دیگر احزاب اپوزیسیون محسوب می شوند، این شورا به عنوان یک تشکل قوی آسیای مطرح و شبیه آن در آفریقا و آمریکای لاتین هم ایجاد گردیده است و با این شورا هم همکاری دارند و یکی از فعالیتهای این شورا نظارت بر انتخابات در داخل کشورها می باشد، البته اگر آن کشور از این شورا دعوت کند، برخی کشورها از آی کپ به عنوان یک تشکل بی طرف برای حضور در نظارت بر انتخابات آن کشور دعوت می کنند، تا از گذر این نظارت نتایج مثبتی برای آن کشور در بر داشته باشد و انتخابات آن کشور مشروعیت بین المللی پیدا کند و این یکی از خدماتی است که آی کپ انجام می دهد.

اهداف این شورا شامل چه مواردی می شود؟ و آیا در جهت تقویت احزاب که بتوانند در مقابل حکومتهای خودکامه بایستند، اقدامی انجام می دهد؟

این شورا بر اساس قوانین بین المللی قصد دخالت در امور داخلی کشورها ندارد، ولی تلاش می کند اگر در یک منطقه درگیری ایجاد شد و یا بین دولت و مردم و یا بین احزاب مختلف در یک کشور اختلاف افتاد، به عنوان میانجی و واسطه قرار بگیرد و سعی کنند موضوع حل شود و در عین حال وجه همتشان در جهت تقویت احزاب با دیدگاه های مختلف است تا بتوانند آنها را در مجامع گوناگون جهانی معرفی کنند و یا با در اختیار گذاشتن، تریبون، احزاب بتوانند نظراتشان را بیان کنند و همچنین در تلاش هستند به عنوان عضو ناضر در سازمان ملل پذیرفته شوند و در آنجا توانایی این را داشته باشند از احزاب آسیایی و نهضت های آزادی بخش حمایت کنند.ولی حق دخالت مستقیم در امور کشورها را ندارند و برای این امر از توان اقتصادی و قدرت سیاسی مستقل نیز برخوردار نیستند، کشورها اجازه دخالت در امور داخلی را به این شورا نمی دهد، تنها این شورا می تواند از احزابی که در راستای جریان مقاومت علیه حکومتهای خود کامه ایستاده است، در تریبون های بین المللی حمایت کند.بنابراین در مسائل مختلف آنچنان توان ایفای نقش مستقل را ندارد، اما در مجموع قصدشان این است با حکومتهای دیکتاتوری مبارزه، از جنبش های آزادی بخش حمایت و با تلاش، در کشورها صلح را بر قرار کنند. بنابراین نقش مستقیمی در حمایت از جنبش های منطقه نمی توانند داشته باشند، در حالی که می بینیم در مسئله ای مانند داعش و سوریه بعضی از احزاب ترکیه حامی داعش و بعضی دیگر مانند ایران و فلسطین و ... برخی کشورهای دیگر مخالف هستند و چندگانگی تفکر در احزاب منطقه وجود دارد و بنابراین تلاش این شورا در جهت حل مشکلات داخلی کشورها نیست و مستقیما نمی توانند تشکلی یا نهضتی مسلح باشند، تا بتوانند صد درصد از احزاب جریان مقاومت حمایت کنند. تلاش کلی این شورا در جهت ایجاد آرامش، وحدت و حفظ حقوق احزاب در منطقه آسیا است.

https://shoma-weekly.ir/1OAGX9