گفتگوی ویژه

اگر تهدیدات بوش عملی شود دستمان در دنیا باز است

اگر از لحاظ حقوقی کار را محکم کنیم، طبعاً در دادگاه لاهه و سازمان ملل می‌توانیم حرف اول را بزنیم. چنانچه خبطی را انجام بدهند قطعاً برد با ماست و آن اجماع صورت نمی‌گیرد و امریکا تنها خواهد ماند. مسلماً اگر چنین تعهد کتبی و الزام که پشتوانه ضمانت اجرایی داشته باشد گرفته شود هر دولت دیگری که روی کار بیاید باید ملزم به اجرای مفاد توافق‌نامه باشد. در غیر این صورت اعلان جنگ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب خواهد شد و آن موقع دستمان باز خواهد بود که بتوانیم هم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را ادامه بدهیم و هم به بهترین شکل از خودمان دفاع کنیم.
امیر زینلی - بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، یکی از ده ها راهی است که آمریکایی ها پس از برجام ممکن است طی کنند. از همین حالا، جب بوش نامزد جمهوری خواهان صحبت از بازگشت تحریم ها و مسلح کردن اسرائیل برای مقابله با ایران دارد. با دکتر محمد کرمی راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کرده ایم.

***

جب بوش، یکی از نامزدهای اصلی جمهوری‌خواهان امریکا گفته است باید تحریم‌ها را علیه ایران بازگردانیم و احتمال دارد این فرد رئیس‌جمهور امریکا شود. چگونه می‌توانیم با رویه بازگشت تحریم‌ها پس از عوض شدن رئیس‌جمهور امریکا مقابله کنیم؟

ای کاش دو حقوقدان که حقوق بین‌الملل می‌دانند به تیم افزوده می‌شدند تا در آنچه که به عنوان توافق‌نامه نوشته می‌شود دقت لازم را بکنند که مشکلاتی از نظر حقوقی و ضمانت اجرایی پیدا نکنیم. طبیعتاً برجام مراحل مقدماتی‌اش را طی می‌کند و این فرصت برای تیم مذاکره‌کننده و دولت محترم وجود دارد که بتوانند پیش‌بینی و پیشگیری تمام مسائل و نکاتی که در گفت‌وگوها و مباحث این‌چنینی مطرح می‌شود مد نظر داشته باشند و برایش تدبیر کنند، چون این دولت «دولت تدبیر و امید» است. تدبیر این دولت باید منجر به امید برای آینده باشد تا امثال بوش یا هر کاندیدای دیگری از جمهوری‌خواهان چنین نظراتی ندهند. از حزب آقای اوباما، دموکرات ممکن است در انتخابات بعدی ریاست جمهوری امریکا رأی نیاورند. البته 50 ـ 50 است و معلوم نیست، اما برای چنین موضوعی در توافق باید به لحاظ قانونی و حقوق بین‌الملل پیشگیری شود تا امریکا پس از برجام چنین مشکلاتی را ایجاد نکند. ممکن است آنها بگویند اینها رجزخوانی‌های تبلیغاتی برای کسب آراست. لابی صهیونیست‌ها در امریکا بسیار قوی عمل می‌کند، گرچه هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها مثل سگ‌های وفاداری برای لابی صهیونیست‌ها می‌مانند که از آنها طرفداری می‌کنند. لابی صهیونیست‌ها هم هیچ‌وقت راضی نمی‌شود جمهوری اسلامی ایران در امان باشد و ترس، واهمه و هراسش از جمهوری اسلامی است. آنها در دولت اسلامی مثل آل‌سعود نفوذ کرده‌اند و افراد زیادی را در معرکه درگیری بین مسلمان‌ها قرار داده است که سال‌های سال روی این موضوع کار و برنامه‌ریزی کرده‌ و امروز همین داعشی‌ها، تکفیری‌ها و عواملی از این دست سربازان خط مقدم رژیم صهیونیستی شده‌اند. بنابراین باید در بحث ضمانت‌های اجرایی‌اش مراقبت کرد.

اگر این تحریم‌ها برگردند باید چه کار کنیم؟

از سازمان ملل موضوع را قویاً دنبال کنند و راه‌های نفوذ را از آن طریق ببندند و اگر قرار شد این اتفاق بیفتد برای خودمان برنامه داشته باشیم، کما اینکه داریم و رهبر معظم انقلاب خط قرمزها را مشخص فرموده‌اند و طبیعی است بارها در مصاحبه‌های آقای صالحی، آقای عراقچی و دیگران آمده است که اگر قرار باشد نقض کنند ما نطنز، فردو و اراک را در اختیار داریم و یک سال طول می‌کشد همه چیز سر جای اولش برگردد، اما به عقیده بنده بایستی کاری کنیم که به لحاظ تبلیغات روانی امریکایی‌ها نتوانند یارگیری و اجماعی علیه جمهوری اسلامی ایران کنند. دستگاه دیپلماتیک ایران اسلامی باید نهایت بهره‌برداری را از آن بکند و آن را در هو و جنجال دیپلماتیک مناسب بگذارد. یا سر جایشان نشانده می‌شوند و از این اظهارات سخیف، بی‌اساس و بی‌پایه را مطرح نکنند یا دولتمردان فعلی امریکا پاسخ روشن و شفافی بدهند. گرچه بعد از صحبت‌های قاطع مقام معظم رهبری دولتمردانی همچون اوباما و جان کری رجزخوانی نمی‌کنند و حالا نوبت به امثال جب بوش رسیده است. به نظرم استراتژی جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها واحد، اما تاکتیک و روششان متفاوت است.

الان که جب بوش هنوز رئیس‌جمهور نشده است و این ادعا را می‌کند، آیا برای ما حقی ایجاد می‌شود که بتوانیم پیگیری کنیم؟

بله، در پیگیری‌های تبلیغاتی و بحث‌هایی که در مذاکرات دنبال می‌شود، می‌توان با آنها قوی و محکم برخورد و آن را مستند کرد. اگر مستند و به سازمان ملل هم گزارش کنیم که اینها از همین الان دارند نقض می‌کنند و حرف‌های بی‌ربط و خلاف توافق را می‌زنند. دستگاه دیپلماسی ما باید بلد باشد چه کار کند و به‌سادگی از این مسائل نگذرد. نباید ندای استکبارستیزی مردم ایران اسلامی را در روز 13 آبان هیچ‌گاه فراموش کنند. 13 آبان روز استکبارستیزی است و شعار «مرگ بر امریکا» شعار محکمی در این باره است. فرمایش‌های مقام معظم رهبری بازتاب‌های رسانه‌ای قوی و محکمی داشت. دنیا باید بداند تا وقتی مردم ما چنین روحیه استکبارستیزی دارند مبارزه با استکبار هم در قانون اساسی وجود دارد و هم در بند بند وجود ملت عزیز ما جایگیر شده است و به هیچ وجه دست بردار نخواهند بود.

یکی از نکات دیگری که جب بوش مطرح کرده این است که برای تقابل با ایران باید به اسرائیل سلاح‌های پیشرفته بدهیم. شاید علناً به ایران اعلان جنگ کرده است.

این سخنان جزو ذات امریکاست. در جنگ 33 روزه حزب‌الله عزیز و بزرگوار و مقاومت لبنان و در غزه جنبش جهاد اسلامی و حماس 22 روز مبارزه کردند و گنبد آهنین سوراخ شد. اینها از قدرت موشکی ایران هراس دارند. الان دارند گنبد آهنین را برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم طراحی می‌کنند و قطعاً بحث ایران‌هراسی را دنبال خواهند کرد، مخصوصاً نوک پیکان توجه و رویکرد مبارزه با رژیم صهیونیستی کلام مبارک حضرت آقا بود که فرمودند: «25 سال آینده رژیمی به نام صهیونیستی و اسرائیل وجود نخواهد داشت.» چه اعلان کنند و چه نکنند اینها تجهیزات و امکانات مدرن نظامی‌شان را تقویت می‌کنند که جزو وظایف حتمی و قطعی آنهاست و باید پیش‌بینی و پیشگیری کنند. صحبت‌های اینها هم طبیعی است، چون جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها پیمان و تعهد دارند که هر کدام روی کار آمدند در همه زمینه‌ها و ابعاد نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و... به رژیم صهیونیستی متعهد و وفادار باشند.

تعهدنامه کتبی که حضرت آقا بدان اشاره کردند و دولت قرار بود از امریکا و کشورهای 1+5 تعهد کتبی بگیرد، چقدر از این صحبت‌ها جلوگیری می‌کند و دولت ما چه نکاتی را باید مد نظر قرار بدهد؟

اگر از لحاظ حقوقی کار را محکم کنیم، طبعاً در دادگاه لاهه و سازمان ملل می‌توانیم حرف اول را بزنیم. چنانچه خبطی را انجام بدهند قطعاً برد با ماست و آن اجماع صورت نمی‌گیرد و امریکا تنها خواهد ماند. مسلماً اگر چنین تعهد کتبی و الزام که پشتوانه ضمانت اجرایی داشته باشد گرفته شود هر دولت دیگری که روی کار بیاید باید ملزم به اجرای مفاد توافق‌نامه باشد. در غیر این صورت اعلان جنگ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب خواهد شد و آن موقع دستمان باز خواهد بود که بتوانیم هم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را ادامه بدهیم و هم به بهترین شکل از خودمان دفاع کنیم.

https://shoma-weekly.ir/mgfMAH