گفتگوی ویژه

اگر به دنبال قبر حضرت زهرا هستی به قم برو

دفاع از ولایت یکی از بالاترین ویژگی فاطمه معصومه است؛ وقتی یک دختر جوان با عده ای از خویشاوندان خود به سمت کشوری دیگر حرکت می کند آن هم در شرایطی که ظلم به اهل بیت (ع)بسیار زیاد بوده است.
 درباره ویژگی های شخصیتی حضرت معصومه (س) بفرمایید.

اول ذیقعده سال 1373 هجری دختری متولد شد که نام او را معصومه گذاشتند؛ دختری که هم دختر امام است، خواهر امام است و هم عمه امام.
یگانه دختری که پیش از تولد بشارت متولد شدنش توسط امام معصوم داده و گفته شد که نام وی هم نام حضرت فاطمه زهرا(س) خواهد بود.
حتی اینکه بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم دفن خواهند شد نیز وعده داده شده بود.
بنا به بیان ائمه معصوم ویژگی بارز حضرت معصومه این است که : به شفاعت این دختر تمام شیعیان وارد بهشت خواهند شد.
بنا بر اینگونه بشارات بود که شیعیان همه در آن زمان منتظر تولد ایشان بودند؛ دختری از موسی بن جعفر(ع) و نجمه خاتون که خواهر تنی حضرت رضا(ع) بود.
نجمه خاتون که از امام موسی بن جعفر تنها همین دو فرزند را داشتند دارای ویژگی های بارزی همچون اخلاص و عبودیت واقعی بودند که سعادت مادر امام معصوم بودن را پیدا کردند.
فاطمه معصومه(س) از جمله امام زادگانی است که دارای زیارت ماثور است یعنی زیارتی که از طریق امام معصوم رسیده باشد.
امام رضا(ع) فرمودند: وقتی به زیارت خواهرم می روید با ذکر شریف السلام علی آدم صفوه الله و..... شروع کنید.
جمله "یافاطمه اشفعی لی فی الجنه" که در زیارت نامه بانوی کرامت آمده نشان دهنده مقام ویژه حضرت معصومه(س) است و دلیل آشکار اینکه گفته می شود به شفاعت این بانوی بزرگوار همه شیعیان وارد بهشت می شوند.
مقام شفاعت ایشان نشان از درجه بالای عبودیتو تقرب به خداوند متعال است.

ویژگی بارز دیگر حضرت مقام عصمت است؛ لقبی که از جانب امام معصوم برای ایشان در نظر گرفته شده است؛ جایگاه حضرت معصومه در این خصوص چیست؟

هرچند عصمت به درجه اعلا در اختیار 14 معصوم است اما حضرت معصومه (س) نیز دارای درجات بالایی از عصمت بوده اند.
علم سرشار و الهی ایشان نیز از دیگر ویژگی ها است که باید به آن اشاره کرد.
نقل است که در زمان کودکی حضرت معصومه(س) عده ای از شیعیان قم یا خراسان به قصد دیدار و پرسش سوالات دینی خود به منزل حضرت موسی بن جعفر می روند؛ اما حضرت در مسافرت بوده و حضرت معصومه از شیعیان میخواهد که سوالات را بنویسند و در اختیار ایشان قرار دهند.
این بانوی معظم سوالات را جواب داده و در اختیار شیعیان قرار می دهند و آنها به شهر خود بر می گردند.
در راه حضرت موسی بن جعفر که از سفر برگشته بودند را زیارت می کنند؛ شیعیان داستان را برای حضرت نقل می کنند و موسی بن جعفر(ع) جواب سوالات را از آنها می خواهند.
و وقتی با پاسخ های حضرت معصومه(س) مواجه می شوند سه بار می فرمایند: "فداها ابوها" ؛ یعنی دقیقا همان تعبیری که حضرت رسول اکرم(ص) درباره حضرت زهرا(س) فرمودند.
بانوی کرامت حضرت معصومه(س) از جمله کسانی است که در سلسله روات حدیث قرار می گیرد.
به عنوان نمونه خطبه فدکیه از طرق مختلفی روایت شده که یکی از این طرق فاطمه معصومه (س) است.
ایشان یک هجرت بزرگ انجام دادند که نقطه عطف تاریخ شیعه است؛ سال 200 هجری حضرت رضا(ع) به خراسان رفتند سفری که بنا به شرایط ویژه آن دوران خیلی خاص و حساس بود.
یک سال بعد حضرت معصومه(س) با عده ای از بنی هاشم چه سادات حسنی و چه حسینی به قصد زیارت امام راهی خراسان می شوند.
این هجرت تاریخی باعث حرکت بزرگی در تاریخ شیعیان شد؛ در جریان سفر در منطقه ساوه عده ای از عمال حکومتی با کاروان حضرت معصومه(س) درگیر شده و حضرت بیمار یا به بیانی مسموم شدند.
به خواست خود این بانوی گرامی ایشان به قم منتقل و در همان جا از دنیا رفت و مدفون شد؛ این حضور باعث شد که قم به مرکز تبلیغ و تجمع شیعیان تبدیل شود.
اینکه در روایات به اهل قم و جایگاه قم توجه ویژه شده از برکات حضور این حضرت در قم است چراکه ایشان پایه محکم دینی را در این شهر تثبیت کرد.
جایگاهی که قم در عصر غیبت پیدا و نقشی که ایفا می کند نشان می دهد که این هجرت چه اثرات مهمی در تاریخ تشیع داشته است.
روایت داریم که علم از نجف محو و در قم پیدا می شود؛ یا احادیثی وارد شده که اهل قم از یاوران حضرت حجت (عج) خواهند بود.
دلیل مبرهن تمام این برکات و این جایگاه ویژه حضرت فاطمه معصومه (س) هستند که البته نشانگر جایگاه و عظمت والای خود حضرت است.
منقول است که آیت الله مرعشی نجفی دلیل حضور پدر بزرگوارشان را درقم چنین بیان می کنند که در مکاشفه ای به ایشان گفته شد اگر به دنبال قبر مخفی حضرت زهرا(س) هستی به قم برو.
یعنی همان عظمتی که در بارگاه حضرت زهرا(س) قرار دارد در بارگاه مطهر فاطمه معصومه(س) تجلی یافته است.
معجزات و کرامات بسیاری نیز از ایشان نقل شده که در دفتر ثبت کرامات ایشان ذکر شده است.
حضرت معصومه(س) هیچگاه ازدواج نکردند چراکه کسی هم کفو ایشان در آن زمان نبود؛ همچنانکه اگر حضرت علی(ع) نبود کسی هم کفو حضرت زهرا(س) نمی بود.
نامگذاری روز تولد بانوی کرامت به روز دختران، تطبیق جامعه و زنان ما با بزرگانی است که اسوه و نمونه در تاریخ تشیع هستند.

درباره نامگذاری روز تولد بانوی کرامت به روز دختران هم بفرمایید. ویژگی بارزی که همه دختران باید از آن بهره گیرند تا نمونه دختر اسلامی باشند چیست؟

عفت، معرفت، عبادت، بخشش و کرامت حضرت معصومه می تواند الگوی بسیار پسندیده و مثبتی برای دختران جامعه باشد.
دفاع از ولایت یکی از بالاترین ویژگی فاطمه معصومه است؛ وقتی یک دختر جوان با عده ای از خویشاوندان خود به سمت کشوری دیگر حرکت می کند آن هم در شرایطی که ظلم به اهل بیت (ع)بسیار زیاد بوده است.
این به معنای توجه دادن مردم به حضور و حمایت از ولی است که باید الگوی زنان جامعه قرار بگیرد.
و آنها باید بدانند که زن بودن نباید مانع دفاع از ولایت شود همچنانکه حتی گاهی زنان در این حمایت و تبعیت جلوتر از مردان قرار می گیرند.
آنچنان که حضرت فاطمه زهرا(س) نیز ولایت پذیری را به مردم آموختند حضرت فاطمه معصومه (س) نیز ادامه همان مسیر را نشان دادند.
در دوران ما ولی، همان ولی فقیه و حضرت ایت الله خامنه ای هستند که باید با تمام توان از ایشان حمایت و تبعیت کرد.
نکته پایانی و مهم درباره الگوپذیری زنان و دختران جامعه اسلامی عفاف و حجاب است که عفت حضرت معصومه(س) را به خاطر داشته باشند و سعی کنند در همه  جوانب از بانوی گرامی اسلام تبعیت کنند.

https://shoma-weekly.ir/OmxYnA