گفتگوی ویژه

اهداف آشکار و پنهان فتنه‌گران در انتخابات

نه نظام جمهوری اسلامی، بلکه هیچ نظام دیگری در دنیا اجازه نمی‌دهد جریانی که می‌خواهد در داخل اپوزیسیون آن نظام باشد، در مراکز قدرت و تصمیم‌گیرنده آن نظام حضور داشته باشد. یک وقتی اختلافات داخلی و در شیوه‌های اداره کشور و مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که طبیعی بوده و در یک نظام مردم‌سالار دینی باید هم باشد؛ اما یک وقتی می‌بینید یک جریان قصد براندازی نظام را دارد و با دشمن قسم‌خورده نظام و کشور همراهی و ارتباط پیدا می‌کند. این خیانت آشکار است
امیر زینلی- آیت‌الله آملی لاریجانی هفته گذشته صحبت‌های مهمی در زمینه انخابات بیان کرد. وی در‌باره حضور فتنه‌گران و تلاششان برای انتخابات گفت: «فتنه‌گران به‌دنبال حضور در انتخابات هستند و شورای نگهبان باید در این زمینه محکم بایستد.» این جملات و حرف‌های مهم دیگری که بیان شد، به آن جهت اهمیت فراوان دارد که از زبان رئیس قوه قضائیه بیرون می‌آید. با حجت‌الاسلام و‌المسلمین خرسند، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در همین باب به گفتگو نشسته‌ایم.

***

تلاش برخی افراد از جمله مسئولین کشوری، برای حضور فتنه‌گران و کاندیداشدن آنها در انتخابات پیش رو چه مضراتی برای آینده کشور دارد؟

مثلی داریم که «آزموده را آزمودن خطاست». باید ماهیت جریانی که در سال 88 و قبلش در سال 78 آن فتنه و غائله را برای کشور آفریدند و الان هم اسنادش رو شده است که اینها با آمریکایی‌ها مراودات و سر و سرّی داشتند و حتی به آنها می‌گفتند چه کار باید بکنید تا بتوانید در ایران نفوذ کنید و افرادی که خیانت‌های آشکار را به نظام و کشور کردند کاملا برملا و چهره‌شان شفاف‌تر به مردم معرفی شود.

بالطبع نه نظام جمهوری اسلامی، بلکه هیچ نظام دیگری در دنیا اجازه نمی‌دهد جریانی که می‌خواهد در داخل اپوزیسیون آن نظام باشد، در مراکز قدرت و تصمیم‌گیرنده آن نظام حضور داشته باشد. یک وقتی اختلافات داخلی و در شیوه‌های اداره کشور و مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که طبیعی بوده و در یک نظام مردم‌سالار دینی باید هم باشد؛ اما یک وقتی می‌بینید یک جریان قصد براندازی نظام را دارد و با دشمن قسم‌خورده نظام و کشور همراهی و ارتباط پیدا می‌کند. این خیانت آشکار است، بنابراین وظیفه ذاتی شورای نگهبان است که این جریان را شناسایی کند و اجازه ندهد اینها در ساختار قدرت کشور چه مجلس شورای اسلامی و چه خبرگان ـ این دو مرکز حساس ـ حضور فکری یا فیزیکی داشته باشند. قطعا شورای نگهبان با قدرت، صلابت و قانون‌مداری به وظیفه ذاتی و قانونی‌اش عمل خواهد کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در سخنان خود مطرح کرد، «دشمن نباید گمان کند فرصتی برای نفوذ در ایران پدید آمده است.» الان افرادی را داریم که به‌شدت دنبال نفوذ آمریکا هستند. بعد از تصویب برجام نفوذ آمریکا در ایران قابل کنترل است؟

کاملا مشخص است چه کسانی دنبال بزک‌کردن چهره آمریکا هستند، می‌خواهند آمریکا را تطهیر کنند و جنایات آمریکا را کوچک جلوه بدهند. اگر نگاهی به مواضع سیاسی و تیتر روزنامه‌ها و سایت‌های خبری داخلی بیندازید معلوم می‌شود چه کسانی دنبال تطهیر آمریکا و بزک‌کردن چهره آن و چنین خیانت آشکاری هستند. هم آمریکایی‌ها و هم جریانات مرتبط با آنها در کشور چون دیده‌اند مردم ایران عاطفی‌اند و احساسات پاکی دارند فکر می‌کنند حافظه‌شان هم کم است؛ در حالی که ملت ما بزرگوارند، اما حافظه بسیار قوی دارند و سیاهه جنایات آمریکا را از کودتای 28 مرداد و قبل و بعدش گرفته تا حمایت از دوران استبداد ستمشاهی و گروهک‌های تروریستی مثل منافقین ـ که هنوز هم ادامه دارد و در کنگره آمریکا ارتباطاتی دارند و به آنها کمک مالی می‌شود ـ پشتیبانی‌ آمریکا از جریان فتنه، ترورهای صورت گرفته و زدن هواپیمای مسافربری را فراموش نمی‌کنند. در قضیه زدن هواپیمای ایرباس ایرانی 100 انسان بی‌گناه را در خلیج‌فارس با موشک زدند و بعد گفتند جنگنده اف.14 بود. یک انسان با چشم غیر‌مسلح هم تفاوت ایرباس با جنگنده اف.14 را می‌فهمد. حاضر نشدند بابت این قضیه از ملت ایران عذرخواهی کنند. مردم که این مسائل و خیانت‌های انگلیس، روباه پیر و دولت خبیث انگلستان را یادشان نمی‌رود. انگلیس به‌قدری خبیث است که هیچ ایرانی با غیرتی از افتتاح سفارت انگلیس در کشورش خوشحال نشد و خوشحال نیست، چون آنجا مرکز توطئه و جاسوسی است. روابط دیپلماتیک ساز و کار خودش را دارد؛ بنابراین جریانی که می‌خواهد چهره آمریکا را بزک کند، امروز دنبال این است که آمریکا در این کشور نفوذ کند، اما ان‌شاءالله موفق نخواهد شد، چون دستشان خوانده شده است و رهبری معظم فرمودند ما اجازه نمی‌دهیم و ملت هم اجازه نمی‌دهند. نمونه‌هایش را می‌بینید، راهپیمایی‌ها و تجمعات مردم و شعار مرگ بر آمریکا حاکی از این قضیه است و قطعا سر این جریان به سنگ خواهد خورد که به بهانه برجام آمریکا در کشور نفوذ کند. آمریکایی‌ها برای ما حق حیات هم قائل نیستند، چه برسد به حق هسته‌ای. آنها به دنبال خشک‌کردن ریشه ملت ایران بودند و هستند. وزیر خارجه اسبق آمریکا در دوران جورج بوش گفت می‌خواهیم ریشه ملت ایران را بخشکانیم. این مواضع از یاد ما نرفته است و نخواهد رفت. قطعا راه‌های نفوذ آمریکا به ایران شناسایی شده است و خواهد شد و با قدرت و صلابت رهبری و تبعیت مردم از ولایت و رهبری و حضورشان در صحنه‌های گوناگون مسدود می‌شود.

نکته دیگری در صحبت‌های رئیس قوه قضائیه نمود داشت و آن اینکه نمی‌توان کشور را به دست کسانی سپرد که اصل ولایت‌فقیه و قانون اساسی را قبول ندارند و در جریان فتنه 88 خودشان را نشان داده‌اند. آیا الان این افراد در کشور ما مسئولیت‌هایی دارند؟

همه می‌دانند فتنه خط قرمز ماست و سپردن مسئولیت به کسانی که حضور مستقیم در فتنه داشتند خلاف شرع و قانون است؛ اما شاید افراد و جریاناتی در ایام فتنه جوزده شدند و مواضعی گرفتند و بعد هم همراهی نکردند، کنار کشیدند و پشیمان شدند. مقام معظم رهبری هم فرمودند جذب حداکثری کنید. شاید از طیف دوم کسانی امروز مسئولیت داشته باشند، اما نباید اجازه داد از طیف اول ـ کسانی که مشارکت جدی داشتند و از عملکردشان پشیمان هم نیستند ـ کسی در کشور مسئولیت داشته باشد. این وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی است که مراقب این قضیه باشند. موضع اخیر وزیر اطلاعات، موضع خوبی بود که گفتند کسانی را که در فتنه 88 دخالت مستقیم داشتند تایید صلاحیت نمی‌کنیم. دستگاه‌های دیگر هم باید با همین شفافیت موضع بگیرند. امروز به اسم اعتدال جریاناتی در کشور هستند که اعتقادی به اعتدال، شعار و حتی شخص رئیس‌جمهور ندارند و روزی از آقای رئیس‌جمهور هم عبور خواهند کرد. اینها دنبال این‌ هستند از فرصت به‌وجود‌آمده در کشور استفاده کنند و در مدیریت‌های رده بالا، میانی و پایین کشور نفوذ کنند و افراد مسئله‌دار را به عرصه مدیریتی کشور برگردانند. وظیفه همه است که هوشیار باشند تا مسئولیت به آنها سپرده نشود، اما افراد و جریاناتی که نظام و قانون اساسی را قبول دارند، چه اصلاح‌طلب، چه اصولگرا و چه اعتدالی می‌توانند در صحنه مدیریتی کشور حضور یابند؛ اما نباید اجازه داد به اسم اعتدال نیروهای دلسوز و وفادار به نظام ـ که در مواقع خطر از دستاوردهای جمهوری اسلامی حفاظت و حراست می‌کنند ـ منزوی، گوشه‌گیر یا حذف شوند.

بازگشتی به صحبت‌های چند روز قبل آقای آملی لاریجانی می‌کنم. ایشان اعتراض می‌کنند به اینکه برخی‌ها علت تسامح نظام با فتنه‌گران را بد تلقی کردند و آن را به‌معنی انفعال دستگاه قضایی دانستند. تحلیل شما در این باره چیست؟

بحث این است که نظام در قضیه فتنه در حالی که مظلوم بود، بزرگواری کرد. بلافاصله بعد از فتنه مقام معظم رهبری می‌فرمایند جذب حداکثری. این نشانه بزرگواری نظام است. یعنی کسی را که خطایی کرده و الان نادم و پشیمان است می‌بخشد. ما که رژیم مستبدی نیستیم که بخواهیم مخالفین و منتقدین را سرکوب کنیم. همان مردمی که روز اول به حمایت از آقای موسوی به خیابان‌ها آمدند و شعار دادند، آمدند و 9 دی را به وجود آوردند، چون دیدند بحث انتخابات نیست و براندازی نظام و توهین به مقدسات است. بنابراین نظام بزرگواری کرده و می‌کند و در هر مقطعی آغوش نظام باز است که هر کسی را که خطا و اشتباهی کرد و خواست جبران کند، می‌بخشد و نظام اغماض می‌کند. نباید اسم این اغماض و بزرگواری را انفعال یا ترس گذاشت. الحمدلله نظام مقتدر است و دستگاه قضایی در برخوردهای اخیرش نشان داده است با کسی تعارف ندارد و با هر شخصی با هر گرایش سیاسی و وابستگی به دولت، شخص یا حزب که خلاف کند برخورد می‌کند. به نظر من در قضیه فتنه برخورد ما مردمی بود و مردم بودند که آمدند و فتنه را خاموش کردند؛ اما اسم بزرگواری نظام را نباید انفعال گذاشت و روا نیست.

https://shoma-weekly.ir/1cqHbi