گفتگوی ویژه

انقلاب اسلامی در عمل به فرهنگ و آئین کشور توجه کرد

آیا تنها با حرف زدن می‌توان نام ایران را در دنیا پرآوازه کرد یا اینکه در عمل باید به فرهنگ و رسومات کهن و آئین کشور توجه کرد. اگر اصل بر عمل باشد، در هیچ دوره ایی مانند جمهوری اسلامی به این مسائل پرداخته نشده است.
از حربه‌های مورداستفاده ضدانقلاب برای حمله به جمهوری اسلامی ایران، مبحث عدم توجه به ایران و ایرانی گری در مقابل اسلام است، به عبارتی این افراد مدام فریاد وا ایرانا سر می‌دهند و می‌گویند، مسئولان جمهوری اسلامی منافع ملی ایران را فدای اسلام و جهان اسلام می‌کنند و در نقطه مقابل در بوق و کرنا می‌کنند که ایران و ایرانی برای رژیم پهلوی اولویت داشته است، برای پاسخ به این مسئله با حجت‌الاسلام محمد خرسند، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفتگو نشستیم که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

* حاج‌آقا برای خوانندگان ما بفرمایید که آیا واقعاً ایران در جمهوری اسلامی فدای اسلام شده است؟

- برای پاسخ به این سؤال توجه شمارا به یک نکته جلب می‌کنم. شما در سده‌های اخیر کدام زمان را سراغ دارید به‌غیراز زمان جمهوری اسلامی که طی آن به یکپارچگی ایران صدمه ایی وارد نشده باشد تا وقوع انقلاب هر مقطعی را که شما نام ببرید منافع ملی این مرزوبوم مورد هجوم استعمارگران خارجی و مستبدین داخلی صورت گرفته و بخشی از آن به تاراج رفته است؛ اما شما از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی شما مشاهده می‌کنید که علی‌رغم مخالفت و دشمنی قدرت‌های بزرگ دنیا و تحمیل جنگ هشت‌ساله علیه این ملت، بازهم ذرهایی از این خاک از دست نرفت، صدامی که آمده بود سه‌روزه به تهران برسد و کار انقلاب و ایران را تمام کند، پس از هشت سال مفتضحانه به شکست خود اعتراف کرد. این را مقایسه کنید با دوره‌های قبلی که چگونه شاهان قاجاری و پهلوی خاک این کشور را به باد دادند. نمونه آخر آن جدا شدن بحرین از این کشور بود که در زمان محمدرضای پهلوی رخ داد.

* افراد مدعی این مسئله می‌گویند محمدرضا شاه با برگزاری جشن‌های 2500 ساله و تغییر مبدأ تاریخ گام مهمی را برای اولویت دادن فرهنگ ایران و ایرانی بر اسلام برداشته است، آیا واقعاً این‌گونه است؟

- اینکه آقایان چنین ادعایی را مطرح می‌کنند، آیا تنها با حرف زدن می‌توان نام ایران را در دنیا پرآوازه کرد یا اینکه در عمل باید به فرهنگ و رسومات کهن و آئین کشور توجه کرد. اگر اصل بر عمل باشد، در هیچ دوره ایی مانند جمهوری اسلامی به این مسائل پرداخته نشده است. رژیم پهلوی یک حکومت کاملاً غرب‌گرا بود، همین جشن‌های 2500 ساله که آقایان مدعی آن هستند، باکمی کنکاش متوجه می‌شویم که این جشن تنها به نام ایران برگزار شد وگرنه مدیریت آن به عهده افرادی از اروپا و کشور فرانسه بود، آشپزها و خیاط‌ها از فرانسه آمده بودند. مگر غیرازاین است که در همین دوره پهلوی پوشش غربی بالاجبار جایگزین پوشش ایرانی زن و مرد این کشور شد. درحالی‌که در آثار باستانی ما زنان ایرانی با پوشش کامل نشان داده می‌شوند، اما پهلوی‌ها برخلاف رسوم ایران باستان تمام تلاش خود را برای بی‌عفتی و بی‌حجابی زنان انجام دادند.

* پس در واقعیت آن‌ها تنها شعار ایران سر می‌دادند ولی جمهوری اسلامی به آن عمل کرد؟

- بله همین‌طور است. شما به توسعه و عمران کشور پس‌ازآنقلاب توجه کنید. در زمان پهلوی اکثر نقاط کشور گرفتار محرومیت از امکانات بود و فقر در سراسر کشور موج می‌زد. در تهران تنها شمال شهر و در برخی از نواحی مرکزی آن دارای امکانات بود وگرنه در جنوب شهر، غیر از فقر و استضعاف چیز دیگری مشاهده نمی‌شد، اما امروز به برکت انقلاب، امکانات زندگی در همه جای کشور گسترده شده است، روستاهای ما تقریباً همه آب، برق، گاز، تلفن، جاده ارتباطی، وسایل ارتباطی مناسب و در این روزها اینترنت دارند. شما تعداد دانشجویان آن زمان را با الآن مقایسه کنید، آمار زنان شاغل و تحصیل‌کرده در دوره پهلوی و در دوره جمهوری اسلامی را کنار هم بگذارید، اصلاً نمی‌توان آن‌ها را باهم مقایسه کرد و همه این موفقیت‌ها در حالی حاصل‌شده که ما جنگ تحمیلی هشت‌ساله داشته‌ایم، تجزیه‌طلبی‌های داخلی کشور را ناامن کردند، انواع و اقسام تحریم‌ها را علیه ما اعمال کردند، دشمنان خارجی با توطئه‌های گوناگون در برابر ما صف‌آرائی کرده‌اند، ولی درعین‌حال ما این‌همه پیشرفت داشته‌ایم. پیش از انقلاب امکانات درمانی کشور بسیار ضعیف بود، مردم عادی که با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کردند و پولدارها برای مداوا به خارج از کشور می‌رفتند اما امروز نه‌تنها در این زمینه به یک کشور پیشرو تبدیل‌شده‌ایم بلکه از سایر کشورها برای مداوا به ایران می‌آیند، حال این نکته مطرح است، شاه برای اعتلای ایران کارکرد یا جمهوری اسلامی.

*مدعی هستند شاه ابرقدرت نظامی منطقه بوده و ایران سرآمد همه کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شده است، این مسئله چقدر با واقعیت متناسب است؟

- بازهم می‌گویم تنها با حرف نمی‌شود، مدعی بود باید به واقعیت‌ها استناد کرد. در آن زمان صفرتا صد ارتش ما وابسته به خارج و به‌ویژه آمریکا بود. مستشاران آمریکائی ارتش را اداره می‌کردند. این آقایان مدعی در خصوص قانون کاپیتولاسیون و حق توحشی که آمریکائی‌ها از ما می‌گرفتند چه دارند که بگویند، مردم این مسائل را فراموش نمی‌کنند، یک مستشار و کارگر ساده آمریکا ده‌ها برابر یک نماینده مجلس و وزیر و وکیل ما از دولت وقت ایران حقوق می‌گرفت، اما امروز چه اتفاقی رخ‌داده است. نیروهای مسلح ما در حد اعلای اقتدار قرار دارند. امنیت پایدار کشور با توجه به اتفاقات منطقه خود گواه خوبی به راین مدعاست. تجهیزات دفاعی در کشور تولید می‌شود، صنعت موشکی ما باعث حسادت بسیاری از قدرت‌هاست، توان ارتش و سپاه ما بومی است و نیازی به خارجی‌ها نداریم.

*با این اوصاف چرا به دنبال تقابل بین ایرانی بودن و اسلامیت هستند؟

- من معتقدم دنبال کنندگان این دوگانگی در حرف خود صادق نیستند و به ایران علاقه ایی ندارند که اگر داشتند در سختی‌ها به‌جای فرار و کمک به دشمنان کشور برای صدمه زدن به این مرزوبوم، در کنار ملت خود ایستادگی می‌کردند. درحالی‌که این مدعیان در حال عیاشی در اروپا بودند مردم در کنار هم داشتند، تهدیدات را از ایران دور می‌کردند و همه این‌ها از برکت اسلام است. این‌ها با طرح چنین مباحثی به دنبال تطهیر رژیم منحوس پهلوی هستند که آورده‌های آن برای این مردم کاملاً مشهود است.

https://shoma-weekly.ir/zD4tlW