گفتگوی ویژه

انفعال در برابر فکت شیت امریکا تأیید آن است

عدم تکذیب متن امریکا و منتشر نکردن متن فارسی به تمام مسائل دامن می‌زند و مهر تأییدی به همه حرف‌های امریکایی‌ها، 1+5، روس‌ها و هر کسی که در این قضیه می‌تواند نظر بدهد، است که متن امریکایی‌ها درست و راجع به متن فارسی که منتشر نشده است هیچ‌گونه قضاوتی نمی‌توان کرد.
زین العابدین امیری- منتشر نشدن فکت شیت ایرانی که همچنان منتظرش هستیم، باعث گمانه زنی هایی شده که خود تیم مذاکره کننده را هم ناراحت کرده است. حالا چرا با وجود تأکیدات رهبری مبنی بر ارائه جزئیات به مردم و در خواست مردم و حتی انتشار فکت شیت متفاوت آمریکایی ها که به تأیید روسیه هم رسید، چرا فکت شیت ایرانی منتشر نمی شود؟ سؤالی است که مسؤول تیم ایرانی باید پاسخ دهد. با همین موضوع سراغ فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته ایم.

***

با توجه به اینکه رهبری واضح و روشن فرمودند جزئیات را به مردم بگویید، فکت شیت ایرانی هنوز منتشر نشده است. چرا؟

چرایش را باید دولت جواب بدهد و جای تأسف و تعجب دارد، چون این مطالبه مردم و مقام معظم رهبری برای روشنگری است که این سند به زبان فارسی منتشر شود و کارشناسان، موافقان و مخالفان بنشینند و آن را بررسی کنند تا در زمان باقی‌مانده نقاط قوت و ضعفش معلوم شود تا بتوانیم برای مذاکره نهایی در تیرماه به نتیجه مطلوب و متن توافق مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف برسیم، ولی متأسفانه به دلایل نامعلوم که به نظرم وزارت امور خارجه و در رأسشان رئیس‌جمهور می‌بایست جوابگوی این قضیه باشند، تا به حال این امر انجام نشده است و باید پیگیری‌هایی صورت بگیرد تا ان‌شاءالله هر چه سریع‌تر متن فکت شیت به زبان فارسی منتشر شود.

اگر تعریف فکت شیت را مرور کنیم، درمی‌یابیم که وقتی از یک جلسه فکت شیتهای مختلفی بیرون می‌آیند، نباید با هم فرق داشته باشند، اما آنچه که امریکا ارائه داده است و آنچه که از مسئولینمان در این باره شنیده‌ایم متفاوت است.

ابتدا باید دید آنچه که امریکایی‌ها و 1+5 آماده داده‌اند اصلی است یا آنچه که ما به عنوان متن فارسی مدعی آن هستیم؟ در اینجا بحث صداقت یا عدم صداقت طرف مقابل نیست، بلکه بحث بر سر این است که قطعاً متن فارسی ایراداتی دارد که مسئولین ما منتشر نمی‌کنند.

فکت شیت متن مذاکراتی است که در جلسه راجع بدان‌ها به توافق می‌رسند.

اگر این‌چنین است که باید هر چه سریع‌تر آن را منتشر می‌ساختند. به نظر من متن فارسی متن مسئله‌داری است و به همین دلیل منتشر نمی‌شود.

خبر آمده روسیه هم فکت شیت امریکا را تأیید کرده که در آن قید شده است تحریم‌ها مرحله به مرحله لغو خواهند شد. به نظر شما ایران نباید متن امریکا را تکذیب می‌کرد؟

عدم تکذیب متن امریکا و منتشر نکردن متن فارسی به تمام مسائل دامن می‌زند و مهر تأییدی به همه حرف‌های امریکایی‌ها، 1+5، روس‌ها و هر کسی که در این قضیه می‌تواند نظر بدهد، است که متن امریکایی‌ها درست و راجع به متن فارسی که منتشر نشده است هیچ‌گونه قضاوتی نمی‌توان کرد.

شاید رفتار مسئولین این تصور را به وجود آورده است که مردم نامحرم هستند. آیا چنین برداشتی صحیح است؟

انتشار این متن خواست مردم و مقام معظم رهبری است و عدم انتشار آن، برداشتی را که اشاره کردید تشدید خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/Eo6Exf