گفتگوی ویژه

انتخاب درست مرهون اولویت شاخصها به اشخاص است

اگر جناح اصلاح طلب سیاست می داند که حتما هم می داند و آقای خاتمی که از بزرگان این جناح است بهتر از هرکسی می دانند که شرکت فعال جناح اصلاحات در انتخابات یا هر جناح دیگری که اصول انقلاب را قبول دارد باعث ارتقای آبرو می شود.
اشاره: پروفسور شهرام محمد نژاد از اساتید بنام دانشگاه علم و صنعت است.  اگرچه وی بیشتر به توفیقات علمی شناخته شده است اما بنیانگذاری و راهبری بسیج اساتید و نیز حضور فعال در شکل گیری ائتلاف آباد گران از جمله بخشهای کارنامه سیاسی وی است. آنچه پیش رو دارید گفتگویی کوتاه با وی است:


* بحث بر سر مساله آشتی ملی و وحدت ملی طی روزهای اخیر قوت گرفته است. مساله ای که حتی ائتلاف اصلاح طلبان بر سر یک کاندیدای اصولگرا را دوباره مطرح کرده ؛ نظر شما در این رابطه  چیست؟
 - ما الان در شرایط فوق العاده حساسی هستیم که شبیه شرایط جنگ است؛ شرایطی که حتی در بعضی جهات بالاتر و حساس تر از شرایط جنگی است.
باید در مقابل این همه تهدیداتی که علیه ما وجود دارد باید سرمایه های ملی، فکری، انسانی و تجارب مختلف به کار گرفته شود.
نکته بسیار مهم دیگر این است که در طی 33 سالی که از پیروزی انقلاب گذشته خائن از خادم تشخیص داده شده  و خطوط معین شده اند.
از طرف دیگر باید ما به دنبال تلطیف فضای کشور باشیم؛ یعنی منافع ملی را به جای منافع شخصی و گروهی در نظر بگیریم و بر اساس معیارهایی که ما را به هم نزدیک می کند عمل کنیم.
طبق آیه شریفه قرآن کریم که می فرماید: تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم باید بر اساس کلمات، نکات و مسائلی که بر سر آن ها توافق و تفاهیم داریم تلطیف فضای کشور و وحدت ملی را مورد عنایت قرار بدهیم.
یکی از مسائل مهم این است که ما باید نظام را قبول داشته باشیم.
باید اصول اساسی کشور یعنی ولایت فقیه، امام، آرمان های انقلاب و قانون اساسی را قبول داشته باشیم؛ این اصول همان کلماتی هستند که باید حول آن و بر اساس آن حرکت خود را شروع کنیم.
خوشبختانه افرادی که این اصول را در کشور قبول داشته باشند کم نیستند و این افراد و گروه ها سرمایه های بزرگ ملی کشور هستند.
کسانی که حول این محورها حرکت می کنند باید در این شرایط خاص و حساس کشور منافع ملی را در نظر داشته باشند و منافع و کلمات شخصی را کنار بگذارند.
در شرایطی هستیم که باید گرد هم جمع شده و در جلسات و هم اندیشی های و مختلف کنار هم باشیم و مسائل ملی را بررسی کرده و به فکر تلطیف فضای کشور باشیم.
باید اصولی را تعیین کنیم که انتخابات بر اساس آنها برگزار شود.
البته مقدار زیادی سعه صدر هم لازم است که باید در اظهارنظرها و مباحثی که بین بزرگان مطرح می شود رعایت شده و از انگ زدن به دیگران و طرح مباحثی همچون چپی یا راستی یا خائن و خادم بودن دوری کنیم.
همه باید مراقب رفتار خود باشند و شرایط بین الملی و داخلی را در نظر بگیرند؛ نقاط قوت و ضعف کشور را شناسایی و تئوری هایی را مطرح کنند که ما را به وحدت ملی و تفاهم و تلطیف فضای نزدیک تر کند.
اگر قصد همه بر اساس چنین مبنایی باشد حتما پیروز و موفق می شویم و با عنایت ویژه امام زمان، رهبری مقام معظم رهبری و همراهی بزرگان و مسئولین به جایی می رسیم که وضع کشور در آستانه انتخابات بهتر از این باشد.

* مدتی پیش خبری از دیدار بهزاد نبوی و خاتمی منتشر شد؛ که بر اساس آن خبر وی به خاتمی گفته بود که پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری عملی نیست.
- اگر جناح اصلاح طلب سیاست می داند که حتما هم می داند و آقای خاتمی که از بزرگان این جناح است بهتر از هرکسی می دانند که شرکت فعال جناح اصلاحات در انتخابات یا هر جناح دیگری که اصول انقلاب را قبول دارد باعث ارتقای آبرو می شود.
ما به جای اینکه به فکر پیروزی یا شکست باشیم باید وظیفه ملی و دینی خود را مد نظر قرار دهیم؛ سازوکار شرکت در انتخابات را معین کنیم و بگذاریم مردم خودشان انتخاب کنند.
لذا از این دیدگاه آقای خاتمی که فرد عاقلی هم هست که بعضا نظرات عاقلانه ای را مطرح می کند که با دیدگاه دیگر اصلاح طلبان متفاوت است به این نکته خواهد رسید.
به نظرم جناح اصلاحات به این نتیجه می رسد که باید در انتخابات شرکت کند؛ فقط اگر زودتر به این نتیجه برسد به تلطیف فضا کمک بیشتری خواهد کرد.

* به نظر شما با این وصف کاندیداهای حاضر در انتخابات 92 چه کسانی خواهند بود؟
- درباره کاندیدا صحبت کردن الان درست نیست. بهتر است شاخص ها را در نظر بگیریم؛ اگر بخواهیم افراد را معرفی کنیم بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرده و ما را از اصول و نیازهای واقعی جامعه دور می کند.
اگر تا چند ماه آینده یعنی مثلا تا بهمن ماه روی اصول و شاخص ها کار شود و براساس نیازها این شاخص ها معین شود بعد به دنبال تعیین فردی منطبق ونزدیک با شاخص ها باشیم انتخاب درست تری خواهیم داشت.

* شما مساله اولویت بخشی به مسائل اصلی کشور را مطرح کردید؛ به نظر شما اولویت اصلی و اساسی کشور چیست؟
- اولویت اول در بین مردم و جامعه مسائل اقتصادی است؛ البته این موضوع نباید به عنوان نکته ای تلقی شود که موارد دیگر را تحت الشعاع قرار دهد.
بلکه باید کاری کنیم که فرهنگ اقتصادی ما شکل بگیرد تا مسائل اقتصادی حل شود.
متاسفانه در حال حاضر در کشور حالتی برهم ریختگی در اوضاع اقتصادی کشور پیش آمده که آشفتگی بازار ارز، گرانی و تورم که باعث خدشه به مسائل معیشتی مردم شده حتی نگرانی بزرگان دینی کشور را در پی داشته است.
بنابراین با توجه به اینکه مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی نباید نادیده گرفته شود باید مسائل اقتصادی و فرهنگی از اولویت بیشتری برخوردار باشد.

https://shoma-weekly.ir/aSco5C