گفتگوی ویژه

انتخابات موجی، حاصل عدم تقویت احزاب است

اگر تفکر حزبی، جایگاه حزبی، جایگاه احزاب ما با سلیقه های متفاوت افرادی را معرفی می کنند و برای معرفی نامزدها به مردم اهتمام می ورزند و یک جریان حزبی بتواند حاکمیت کند آن مشکل ندارد چون بالاخره باید احزاب برنامه های خود را بدهند، نامزدهای خود را معرفی کنند. وقتی احزاب در صحنه سیاسی حضور داشته باشند برنامه رأی می آورد.
انتخابات شورای شهر که از سال 77 تا کنون برگزار شده، تغییراتی داشته است که هیچ کدام به برنامه جریانات سیاسی بر نمی گردد. محمد علی امانی دبیراجرایی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی معتقد است که برای شورای شهر هم باید برنامه داشت. گفتگوی «شما» با ایشان را در ادامه می خوانید.

***

تحلیل شما از انتخابات شورای شهر که از سال 77 تا کنون برگزار شده چیست؟

مردم در این رابطه باید به نیازهای شهر پی ببرند که یک شهر چه نیازهایی دارد و باید چه سامانه ای را در شهر ایجاد کرد و بر مبنای نیازهای یک شهر به افرادی که می توانند در این زمینه ها ورود پیدا کنند و اظهار نظر نمایند، رأی دهند. متأسفانه ما طی این چند دوره ای که در انتخابات شورای شهر شرکت کردیم رأی قاطع مردم بیشتر به قهرمانان در هر رشته ای بوده است، لذا من فکر می کنم باید نگاه مردم نسبت به انتخاب اعضای شورای شهر تغییر کند. ما در شورای شهر قهرمان نیاز نداریم، ما نیازمند اطلاعات عمومی و کارشناسی کسانی هستیم که شهر را بشناسند و از نیازهای آن شهر، روستا و شهرستان، هم به لحاظ تجربی و هم به لحاظ تخصصی اطلاعات داشته باشند و مهمترین شاخصه هایی که می توانیم برای یک عضو شورای شهر در نظر بگیریم این است که امانت دار خوبی باشد تا بتواند در شورای شهر امانت داری کند و از حقوق شهروندی دفاع کند.

انتخابات سال آینده ی شورای شهر هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، این تجربه را قبلاً هم داشتیم. این ایراد ممکن است وجود داشته باشد که شورای شهر و دولت همسو شوند. این را شما چطور تحلیل می کنید؟

یک دوره ای همچین اتفاقی افتاده است، از جهت صرفه جویی کار بسیار خوبی است، بالاخره نظام برای انتخابات شهر و روستا و هم چنین برای انتخابات ریاست جمهوری یک هزینه ای را متقبل می شود، این از لحاظ صرفه جویی برای منابع ملی کشور چیز خوبی است. ولی به لحاظ سیاسی سایه ای که نامزد ریاست جمهوری در کشور می اندازد به طور طبیعی این گونه است که چون شرایط سیاسی کشور و موجی که آن نامزد ریاست جمهوری می آفریند بسیار تاثیر گذار است و ما باید عقل گرایی را حاکم نماییم و حتی در مورد ریاست جمهوری بنده معتقد هستم که باید احزاب را تقویت کنیم، احزاب شناسنامه دار نامزد معرفی کنند. پاسخ گوی مردم درمثبت های آن انتخاب یا خدای ناکرده در منفی هایی که اتفاق می افتد باشد یعنی در این زمینه احزاب را باید تقویت کنیم و تا زمانی که احزاب تقویت نشده باشند اکثراً انتخابات ما موجی بوده است یعنی موج آفریده می شده است، مردم به یک سو می رفتند. بنده معتقد هستم که چون کار موجی است هم زمانی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها به گونه ای می شود که آن موجی که ایجاد می شود به دنبال آن نامزدهای شورای شهر هم همان جریان انتخاب می شوند

مزایای اعتماد مردم به احزاب چیست؟

اگر تفکر حزبی، جایگاه حزبی، جایگاه احزاب ما با سلیقه های متفاوت افرادی را معرفی می کنند و برای معرفی نامزدها به مردم اهتمام می ورزند و یک جریان حزبی بتواند حاکمیت کند آن مشکل ندارد چون بالاخره باید احزاب برنامه های خود را بدهند، نامزدهای خود را معرفی کنند. وقتی احزاب در صحنه سیاسی حضور داشته باشند برنامه رأی می آورد. الان مثلاً در مورد ریاست جمهوری اینگونه است که برنامه ای در کار نیست. کسی برنامه اش را نمی دهد یک موج پیدا می شود به یک نفر رأی می دهند. ما معتقد هستیم اگر شرایط کشور ایجاب کند مسئولین، جریانات سیاسی، زمامداران امور، آن کسانی که دل سوز کشور هستند این سیاست را ترویج دهند و احزاب را در کشور تقویت کنند و ما توفیق داشته باشیم که برنامه های احزاب در معرض رأی مردم قرار گیرد و مردم به برنامه ها رأی دهند، دیگر این نگرانی هایی که مثلاً موجی ایجاد شود و افراد به یک موج رأی دهند، به یک نفر رأی دهند که به دنبال آن شوراها هم رأی دهد، نخواهد بود و دیگر این اتفاق نمی افتد و مردم با طیب خاطر برنامه ها را می شنوند و به آن برنامه ای که قبول دارند رأی می دهند. و به طور طبیعی شورای شهر هم باید برنامه اش را بدهد، برنامه رأی می آورد، افراد رأی نمی آورند. ما معتقد هستیم انشاالله کشور موقعی از این بحران ها نجات پیدا می کند که جریانات سیاسی بتوانند با برنامه وارد صحنه رقابت شوند. تا به امروز ما متأسفانه در انتخابات متفاوت مشاهده کردیم که برنامه ای در کار نبوده است. یعنی برنامه مند نبوده است کسانی که معرفی نامزد داشته اند بدون برنامه معرفی کرده اند، حالا یک گروه رأی آورده است و یک گروه رأی نیاورده است. لذا اگر رسانه های عمومی، مطبوعات و جریاناتی که دلسوز کشور هستند جهت گیری را به سمتی ببرند که احزاب شناسنامه دار بتوانند بیایند، می تواند این نگرانی هایی که جنابعالی می فرمایید را مرتفع نماید.

https://shoma-weekly.ir/K4O3MB