گفتگوی ویژه

اقدام جدی در حمایت از مسلمانان میانمار از قوه قضائیه ندیدیم

حقوقدانان، قوه قضائیه و کمیسیون حقوقی مجلس باید دفاع از مردم مسلمان میانمار در مجامع بین‌المللی طرح دعوی کنند و اقدامات لازم را انجام بدهند. ضمن اینکه اقدامات وزارت خارجه در این خصوص ملایم بوده و چندان جدی نبوده است، اما اخیراً قدری جدی‌تر شده‌اند.
در هفته امر به معروف و نهی از منکر قوه قضائیه به عنوان نهاد استیفای حقوق مردم، خصوصاً آمران به معروف و ناهیان از منکر مورد توجه ویژه مردم و رهبری است. رهبری دو ماه گذشته در دیدار با مسئولان و رئیس این قوه به مغفول ماندن اصل هشتم قانون اساسی و اهمیت آن مثل سایر اصول قانون اساسی تأکید کردند و خواستار پیگیری‌های جدی‌تر مسئولان این قوه شدند. به بهانه نام‌گذاری هفته پیش رو خبرنگار شما با لاله افتخاری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این خصوص به گفتگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

عملکرد قوه قضائیه را از جنبه حمایت حقوقی از آمران به معروف چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بعضی موارد قوه قضائیه انصافاً خوب وارد عرصه شد و حمایت کرد و علیه کسانی که متعرض به آمران به معروف و ناهیان از منکر شدند صریح حکم داد، اما در برخی دیگر باید بیش از اینها جدیت به خرج بدهند.

یعنی به نظر شما راضی‌کننده بود؟

تا حدود زیادی بله. در سال‌های اخیر عملکردشان در خیلی از موارد خوب بوده است و سریع وارد عرصه شدند.

در کلام رهبری استقرار عدالت قضایی از معروف‌هاست. ایشان در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه به این مهم اشاره کردند که قوه قضائیه با تخلفات برخورد جدی کند.

این قوه باید روی قضاتش نظارت دقیق داشته باشد. ناظران نامحسوس و محسوس بر عملکرد قضات داشته باشد تا مردم بتوانند با آسودگی خاطر حقشان را بگیرند. در برخی از موارد مثل کالاهای قاچاق باید با دقت و جدیت بیشتری کار کنند. قوه قضائیه باید بکوشد در جایگاه ملجأ و پناه مردم مظلوم و ستمدیده قرار داشته باشد.

آیا این قوه در جهت اصلاح درونی خود گامی برداشته است؟

تا حدودی. باید بیش از این کار کند. فردی که به قوه قضائیه مراجعه می‌کند باید این اطمینان را داشته باشد که قاضی بدون هیچ تسامحی حقش را می‌گیرد و به عدالت حکم می‌کند. در این باره اگر چه مواردی هست، اما هنوز مردم ما رضایتمندی و اعتماد کامل را ندارند.

چه ایرادهایی به خود سیستم قضایی وجود دارد که مانع اجرای وظایف این قوه می‌شود؟

کم بودن تعداد قضات با توجه به حجم بالای پرونده‌ها و اشکالات ساختاری و بوروکراسی در خود این سیستم از عواملش هست. دسترسی مردم به سیستم قضایی باید بهتر و راحت‌تر صورت بگیرد و آگاهی‌های لازم به مردم داده شود.

رهبر انقلاباز قوه قضائیه خواستند در حمایت از مسلمانان میانمار از جایگاه حقوقی، نظر خود را قاطعانه اعلام کند. در راستای این امر به معروف و نهی از منکر سیاسی آیا قوه قضائیه اقدام جدی کرده است؟

تا جایی که در جریان هستم پیگیری جدی انجام نشده است. حقوقدانان، قوه قضائیه و کمیسیون حقوقی مجلس باید دفاع از مردم مسلمان میانمار در مجامع بین‌المللی طرح دعوی کنند و اقدامات لازم را انجام بدهند. ضمن اینکه اقدامات وزارت خارجه در این خصوص ملایم بوده و چندان جدی نبوده است، اما اخیراً قدری جدی‌تر شده‌اند. آنها هم باید از همه ظرفیت‌هایشان در حمایت از مسلمانان روهینگیا استفاده کنند. همه نظام و مردم ما باید در دفاع از این مظلومان هر کاری که از دستشان برمی‌آید انجام دهند.

https://shoma-weekly.ir/dl0oUh