گفتگوی ویژه

اقتصاد پویا باعث زانو زدن دشمن در برابر ما خواهد شد

اگر اقتصاد فعالی داشته باشیم دشمن در برابر ما به زانو در خواهد آمد. اما با کرنش در مقابل مستکبر بویژه در مسائل اقتصادی چیزی عاید ما نخواهد شد.
انقلاب اسلامی طی این سالها، توانسته خدمات شایانی به کشور بکند. متاسفانه در سایه سیاست های نادرست اقتصادی دولتها، این خدمات ارزنده کمتر به چشم می آید، دشمن نیز از همین سو برای حمله به نظام اسلامی بیشترین بهره را می برد. مقام معظم رهبری در سخنان شان در مشهد مقدس این مسئله را گوشزد کردند و از مسئولان خواستند که بیش از گذشته برای حل مسائل اقتصادی چاره اندیشی کنند. برای تبیین بیشتر این مسئله با جواد مقصودی عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی گفتگو کردیم که در ادامه به آن اشاره می شود.

* چرا حرکت کشور به سمت اقتصادی پویا و مقاوم در برابر دشمنان اهمیت شایانی دارد؟

- برای پاسخ به این سئوال شما را توجه می دهم به این فرموده حضرت امیر(ع) که می فرمایند" تاریخ را مرور کنید و ببینید که سرنوشت گذشتگان به کجا منتهی شده است". چرا این بحث را مطرح کردم؟ اگر ما به گذشتگان بنگریم چه خوبان این دنیا و چه بدان آن خواهیم دریافت که راه فلاح و رستگاری در چیست. خوبان با تکیه و توکل بر خدا کارها را پیش بردند و به رستگاری رسیدند اما پیشوای بدان شیطان شد و به فلاکت و بدبختی رسیدند. آن هائی که به دشمنان خداوند تکیه کردند مانند رضاخان و محمدرضا پهلوی، سرانجامشان چه شد؟ با خفت و خواری از کشور فرار کردند و در غربت و تنهائی از بین رفتند. در نقطه مقابل کسانی که به خدا توکل کردند چه سرنوشت زیبائی شامل حالاشان شد. امام راحل با عزت زندگی کرد و با عزت از دنیا رفت. آیت الله کاشانی، مرحوم مدرس، شهیدان رجائی و باهنر و بهشتی. همه این ها در برابر دشمنان ایستادند و با عزت زندگی کردند و در نهایت عزتمند از دنیا رفتند. نتیجه این مباحث این که اگر ما در مسائل اقتصادی هم به خدا توکل کنیم و از دشمن برحذر باشیم و در پی وابستگی و تکیه بر او نباشیم، عزت به سراغ ما خواهد آمد، درغیر این صورت ذلت و شکست سرانجام ما خواهد بود. دشمنی که ما شاهدیم چگونه ملت ها را به خاک و خون می کشد اگر در برابرش کوتاه بیاییم، بدبختی است که نصیب ما خواهد شد.

دشمن ما را یک کشور وابسته می خواهد و در این مسیر به هیچ پیمان و قراری که با آنها بسته ایم نیز پایبند نخواهد بود و با قلدری آن را زیر پا می گذارند که نمونه عینی آن را در برجام می بینیم. لذا دلخوشی به چنین دشمنی به هیچ عنوان عاقلانه نیست. تنها راه چاره در برابر چنین دشمنی ایستادگی است. اهمیت داشتن اقتصاد پویا و مقاوم نیز در همین جاست. اگر اقتصاد فعالی داشته باشیم دشمن در برابر ما به زانو در خواهد آمد. اما با کرنش در مقابل مستکبر بویژه در مسائل اقتصادی چیزی عاید ما نخواهد شد. ما در تاریخ معاصر شخصی به مانند محمدرضا پهلوی را داریم که تحت سلطه کامل غرب بود اما کرنش او در مقابل غرب چیزی جزء یک کشور وابسته، عقب افتاده و با اقتصاد ویران برای ایران به ارمغان نیاورد. شرایط کنونی نیز همین گونه است. متاسفانه برخی در داخل همچنان دل در گرو محبت غرب دارند و بدنبال کرنش در برابر آمریکا هستند که نتیجه این کرنش از پیش مشخص است.

* چقدر اقتصاد مقاومتی می تواند برای مقابله با دشمنان به ما کمک کند؟

- ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در سال گذشته دقیقا ً در راستای مقابله با توطئه های دشمنان و ساختن اقتصادی پویا و مقاوم بوده است. معظم له بارها بر اهمیت این مسئله تاکید داشتند و از مسئولان خواسته اند تا شرایطی فراهم شود تا ظرفیت ها و استعدادهای اقتصادی کشور به مرحله فعلیت دربیایند. ایشان نگاه به خارج را برای اقتصاد کشور سمی مهلک می دانند. ما در داخل سرمایه های گرانبهائی داریم که می تواینم از آنها بهره ببریم. منابع طبیعی فراوانی داریم که می توان با آنها زمینه های ایجاد یک اقتصاد شکوفا را ایجاد کرد. جوانان بانشاط و انقلابی داریم که می شود امور را به آنها سپرد، اندیشمندان و دانشمندانی که تا کنون کارها را پیش برده اند و موفق هم بوده اند. این موارد عامل موفقیت کشور خواهد بود نه نگاه به غرب و اینکه ببینیم آنها برای ما چه می خواهند تا ما انجام دهیم. دشمنان با توجه به اقتداری که در عرصه نظامی و بین المللی داریم نمی توانند به ما از این ناحیه صدمه بزنند اما به علت ضعف هائی که در عرصه اقتصاد کشور به آن مبتلاست، تمام برنامه ریزی های خود را معطوف به حوزه اقتصاد کرده اند.

اگر مدیران ما چه در گذشته و چه امروز برای حل مسائل اقتصادی برنامه مشخصی داشتند و همتی برای این معضلات داشتند، دیگر امروز مسائل اقتصادی تهدیدی برای ما نبود. مهمتر این که دشمنان تهمت ناکارآمدی به نظام اسلامی می زنند که اگر مسئولان ما درست عمل می کردند، الان دشمنان نمی توانستند اسلام را به چنین مطلبی متهم کنند لذا در سال جاری مقام معظم رهبری در ادامه سالهای گذشته با تاکید بر مسائل اقتصادی ، اولویت را بر تولید و اشتغال معطوف کرده اند تا دشمنان نتوانند از این حربه بهره ببرنند.

* چه توصیه ائی برای مقامات کشور در خصوص مسائل اقتصادی دارید؟

- من به مقامات توصیه می کنم که به هشدارهای مقام معظم رهبری و خواست های به حق مردم بویژه در مسائل اقتصادی توجه کنند. غفلت در این مسائل باعث می شود که مردم پاسخ آنها را بدهند. باید به هوش باشند اگر کوتاهی کنند مردم آنها را کنار خواهند زد.

https://shoma-weekly.ir/zTwoaT