گفتگوی ویژه

اقتصاد مقاومتی فقط با کوچک‌تر شدن دولت ممکن است

دولت باید تمام هم و غم خود را برای کوچک‌تر کردن اقتصاد خود بگذارد. اگر این کار را نکند، اشتغال ما زیر سئوال است، جوانان بیکار هم زیاد و رکود سنگینی داریم. تداوم رکود خطرناک و زمستان سختی پیش رویمان است.
امام خامنهای خواستار تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی برای حرکت از شعار به سوی عمل شدند. به نظر شما این ستاد باید چه مشخصههایی داشته باشد تا موثر واقع شود؟

این موضوع باید فرا قوه‌ای پیگیری شود و نه اینکه فقط به عهده دولت باشد. باید حتماً در رأس سه قوه جلسات ماهیانه برای این کار اختصاصاً با کارشناسان برقرار شود، ولی حضور خودشان بدون حضور کارشناسان خیلی پیش نمی‌رود. اگر با کارشناسان باشند و مشکلات را ببینند، یعنی قوه مقننه مشکلات قانون‌گذاری را ببیند، قوه قضائیه مشکلات دادگاه‌ها و رسیدگی‌ها و قضائی را بررسی کند و رئیس قوه مجریه هم اجرای آن را به عهده بگیرد، کارها پیش می‌روند. حرف درستی است، منتهی بدنه این دولت علاقه‌ای به کار نشان نمی‌دهد. حرف آن را خیلی می‌زند، ولی در عمل می‌بینم که شفاف نیست. اجرا از طرف دولت شفاف نیست.

فکر می‌کنید چگونه این موانعی که الان برای دولت است، حل خواهد شد؟

موانعی که بر سر راه دولت است از خود دولت ایجاد می‌شود. دولت باید خود را کوچک کند. هر چه فریاد می‌زنیم، گوش نمی‌کنند. دولت تا زمانی که بزرگ است و 80 درصد اقتصاد کشور را در برگرفته، هم فسادزا است، هم دزدی، هم اختلاس و همه چیز است. اگر دولت کوچک باشد، فساد و فشار و زیرزمینی‌ها کم و کار ردیف‌تر می‌شود، چون در بخش خصوصی نمی‌توانند سر همدیگر را کلاه بگذارند. وقتی کلاه می‌گذارند که یک طرف دولت و وصل به اقیانوس مالی است. این اقیانوس مالی است که فساد به وجود می‌آورد. فقط طمع پول است. شیطان آدم‌ها را این‌طور گول می‌زند. وقتی پولی نباشد، شیطانی هم نیست. وقتی پول باشد شیطان برای گول زدن کنار آن نشسته است. این به خاطر بزرگ بودن اقتصاد دولتی است. اقتصاد دولتی را باید کوچک کنیم.

این دولت باید تمام هم و غم خود را برای کوچک‌تر کردن اقتصاد خود بگذارد. اگر این کار را نکند، اشتغال ما زیر سئوال است، جوانان بیکار هم زیاد و رکود سنگینی داریم. تداوم رکود خطرناک و زمستان سختی پیش رویمان است. اگر تحریم حفظ شود و هر چه فریاد می‌زنیم عملی نشود و خدای ناکرده به بهار آینده بیفتد، دولت باید فکری به حال جلوگیری از رکود کند. این‌طوری نمی‌تواند که مدام بگوید تورم را پایین آوردم، ولی رکود بالا رود. اگر کاهش تورم با شدت رکود باشد، این کاهش تورم به درد نمی‌خورد و مملکت را ورشکست می‌کند. اثرش زیاد است. اینکه سران سه قوه با هم بنشینند و همفکری کنند و اگر قوه اجرایی که ممکن است سهل‌انگاری کند آن دو قوه گوشزد می‌کنند، بالاخره وضعیت بهتر می‌شود.

مثالی هم که آقا زدند در همین زمینه‌ای است که شما می‌فرمایید. گفتند بعضی جاها لازم است قانون عوض یا اصلاح و حتی قوانین اضافه شود. فکر می‌کنید کجا باید این اتفاق بیفتد؟

قوانین اقتصادی ما باید تغییر ساختار بدهند. همین قوانینی که برای مسئله مالیات‌ها در مجلس تصویب شده است، اگر درست اجرا نشود و به دست‌انداز ارتباطات و سوءاستفاده‌ها بیفتد کار سخت می‌شود. اجرای آن مهم است. مجلس وظیفه سنگینی به عهده دولت گذاشته است. معلوم نیست دولت از پس آن بر بیاید. همین قانون هم اگر درست اجرا نشود فسادزاست. هر قانونی همین است. قوانین اگر درست اجرا نشوند، فسادزا هستند. فساد از کجا به وجود می‌آید؟ از کارهای غیرقانونی که یک طرف آن به پول دولت وصل است. همان پول باعث فساد می‌شود. چیز دیگر باعث فساد نمی‌شود. هر قانونی که یک طرف آن در اجرا وصل به کارهای دولتی است که دولت بالای سر مال مملکت خوابیده و مؤتمن مالی است آنجاست که فساد ایجاد می‌شود. سه گروه که با هم باشند می‌توان جلوی فسادها را گرفت. به عقیده من این فسادها با کوچک‌تر شدن دولت می‌تواند مهار شود.

پس چرا دولت به این حرف عمل نکرده است؟

از دولت بپرسید. بگذارید همدلی و همزبانی را حفظ کنیم. [می‌خندد]

ولی رهبری گفتند به دولت نمره هم بدهید. شما در زمینه اقتصاد مقاومتی به دولت چه نمره‌ای می‌دهید؟

نمره‌ام منفی و به قول عالی‌نسب منهای پنج است. [می‌خندد] آقای عالی‌نسب همیشه می‌گفت وقتی می‌رفتم دیدار وزیری که عصبانی است، نمره این آقای وزیر منهای پنج است! [می‌خندد]

این را از افراد می‌بینید یا از قوانین موجود؟

از اجرای قوانین.

به افراد بر می‌گردد؟

به مدیریت برمی‌گردد.

https://shoma-weekly.ir/f24wzW