گفتگوی ویژه

اقتصاد دولتی، نفس تولید را گرفته است

امروز شاهد این هستیم که شرکت های وابسته به دولت، رقبای اصلی تولیدکنندگان هستند. وقتی دولت با این موجودیت وارد عرصه اقتصادی شده است به طوری که شرکت ها و بانک ها در اختیار خودش هستند، مالیات در اختیار خودش است و بسیاری از مسائل دیگر، همین باعث شده که نفس تولیدکنندگان گرفته شو
اشاره: مسئله اقتصاد، همچنان مهم ترین موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف با مسئولان بخش های گوناگون کشور است. معظم له در دیدار اخیر با هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، بار دیگر بر موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید کردند و دولت را متوجه این نکته مهم کردند که برای حل مشکلات اقتصادی، فعالیت ها را باید از حالت روزمره و عادی خارج کرد. خبرنگار هفته نامه «شما» در همین زمینه گفتگویی را با محمدرضا ملکشاهی راد؛ نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی انجام داده است که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.

به نظر شما برای خارج کردن اقتصاد کشور از مسیر روزمره و عادی خود، باید چه اقداماتی را در دستور کار قرار داد؟

مقام معظم رهبری طی سالیان متمادی، نکات بسیاری ظریفی را در حوزه اقتصاد مطرح فرموده اند که اساسی ترین آنها- که به عنوان یک برنامه به دولت ابلاغ شد- اقتصاد مقاومتی است. در خصوص اقتصاد مقاومتی هم باید گفت که ضمن اینکه دولت امروز توجه بیشتری به این سیاست ها نسبت به قبل دارد، ولی برای اینکه از روزمرگی خارج شویم باید آن را در قالب برنامه پنج ساله دنبال کند. مسئله ضروری این است که اقتصاد را باید در یک برنامه ریزی چند ساله و یا در ادامه همان چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی پیگیری کرد و همه شاخصه های رشد اقتصادی ازجمله اشتغال، تولید ثروت، درآمد سرانه، درآمد ناخالص ملی و ... که در اقتصاد یک کشور به عنوان پایه مطرح هستند را در قالب برنامه های درازمدت پیش بینی کرد. برنامه های پنج ساله که تاکنون طراحی شده اند، متأسفانه نتوانسته اند مکمل یکدیگر باشند و همپوشانی آنها بسیار ضعیف بوده است. وقتی به این برنامه ها نگاه می کنیم، می بینیم که از همدیگر منقطع هستند. حتی برنامه ششم را که دولت اخیراً به مجلس تقدیم کرده است، برنامه ای بریده از برنامه پنجم توسعه است؛ به گونه ای که هیچ ارزیابی از نتایج و میزان محقق شدن برنامه پنجم نشده است و در مقدمه برنامه ششم اشاره ای به آن نشده است. برنامه های توسعه ای باید در راستای همدیگر باشند؛ نقطه آرمانی آنها باید مشخص باشد؛ همه برنامه ریزی ها و اقدامات باید به آن نقطه هدف منتهی بشود. چیزی که ما امروز در حیطه اقتصاد احساس می کنیم این است که یک سردرگمی در این بخش وجود دارد و علت آن هم این است که اقتصاد تبدیل به ابزار دست سیاست و جریانات سیاسی شده است. اقتصاد را باید از دولت و سیاسیون گرفت و بر اساس نگاه مقام معظم رهبری به مردم واگذار کرد. دولت باید نقش حمایتی خود را، آنهم به شکل درازمدت ایفا کند. به عنوان مثال، امروز یکی از مشکلات تولیدکنندگان ما، بازار فروش است. خب اگر در یک اقتصاد، برنامه ای در رابطه با بازار فروش وجود نداشته باشد، مشکل بوجود می آید. یا در ارتباط با شرکت های وابسته به دولت؛ امروز شاهد این هستیم که شرکت های وابسته به دولت، رقبای اصلی تولیدکنندگان هستند. وقتی دولت با این موجودیت وارد عرصه اقتصادی شده است به طوری که شرکت ها و بانک ها در اختیار خودش هستند، مالیات در اختیار خودش است و بسیاری از مسائل دیگر، همین باعث شده که نفس تولیدکنندگان گرفته شود. امروز دولت باید به دنبال درآمد و افزایش سرانه مردم باشد. دولت باید به سمت بنگاه های زودبازده و سرمایه گذاری های کوچک و مخصوصا اشتغال و تولید ارزان باشد.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که دولت ابتدا باید بپذیرد که اقتصاد را به مردم تحویل بدهد، بعد در یک دوره پنج ساله این کار را انجام دهد و شرکت های خودش را به مردم واگذار کند. دولت باید در حیطه اقتصاد، هیچ دخالتی جز پشتیبانی و مدیریت نداشته باشد. دولت چنانچه خودش را درگیر اقتصاد بکند، به قطع و یقین رانت خواری و اختلاس گریبانش را خواهد گرفت. امروز همه ما نگران نگران اشتغال و معیشت مردم هستیم و دولت باید از اقتصاد دولتی دل بکند و طی برنامه ای چند ساله آن را به مردم واگذار کند.

رهبر انقلاب، بر حذف برنامه ها و قوانین مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید فرمودند. به نظر شما، چه سیاست های غیر همسویی با اقتصاد مقاومت در حال حاضر وجود دارد؟

یکی از این سیاست های غیر همسو با اقتصاد مقاومتی، توسعه مناطق آزاد تجاری است. همچنین آنجایی که واردات بیش از صادرات است و یا آنجایی که ما توانایی فروش تولیداتمان را نداریم، مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی عمل می شود. یکی دیگر از موانع سر راه اقتصاد مقاومتی، ضعف در مبارزه با قاچاق کالا است. امروز همانطور که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند مبارزه با قاچاق کالا، وظیفه ای ملی است. امروز کالای قاچاق، اقتصاد مقاومتی را زمینگیر کرده است. دولت باید هم فروش کالای ایرانی را مدیریت کند و هم از تولیدکنندگان حمایت جدی بعمل آورد. در قانون هدفمندی یارانه ها، قرار بود 30 درصد از منابع حاصل از فروش انرژی به عنوان یارانه به تولیدکنندگان اختصاص داده شود. خب دولت این کار را انجام نداده است. این نیز یکی از موانع اقتصاد مقاومتی می تواند باشد. سرمایه گذاری در حوزه تولید، با ریسک بالایی همراه است و به همین خاطر بسیاری از سرمایه گذاران به این حیطه ورود پیدا نمی کنند. بخش عمده ای از تولیدکنندگان ورشکست شده اند و بسیاری از مراکز تولیدی، مخصوصا در مناطق محروم تعطیل و یا نیمه تعطیل و غیرفعال هستند. دولت باید در راستای احیای کارخانجات اقدام کند.

یکی از مواردی که رهبر انقلاب در دیدار هیئت دولت بر آن تأکید فرمودند، موضوع برخورد با حقوق های نجومی بود. به نظر شما علت تأکیدات مکرر معظم له در این خصوص چیست؟

موضوع فیش های نجومی، موجب رنجش ملت ایران شده است. چنانچه کسی تصور می کند که می تواند مشابه کاری که در حوزه دولتی انجام می دهد را در حوزه خصوصی با حقوق بالاتری انجام دهد، دچار اشتباه شده است و این مسئله غلط است. باید با کسانی که خلاف قانون حقوق نجومی دریافت کرده اند، برخورد قاطع صورت بگیرد. افرادی که به برکت نظام جمهوری اسلامی بزرگ شده اند و در حوزه های مختلف به کار گرفته شده اند و از بیت المال پول های هنگفت می برند، مرتکب خیانت شده اند و این اقدام آنها به معنای نادیده گرفتن آرمان ها و پشت کردن به وصایای شهدا و حضرت امام و مقامم معظم رهبری است. ملت انتظار دارند که یک مبارزه جدی با کسانی که از طریق دریافت حقوق های نجومی، رانت خواری و فساد مالی، حریم ها را شکستند و باورها را در ذهن مردم مخدوش کردند بعمل آید.

https://shoma-weekly.ir/QhTWGz