گفتگوی ویژه

اغتشاشات ونزوئلا کاملا آمریکایی است

ونزوئلا دارای 5 قوه است و قوه ای مستقل به نام انتخابات، مسئول برگزاری انتخابات در این کشور است؛ سیستم برگزاری انتخابات آن هم صد در صد به صورت رایانه ای بدون دخالت دست و کاغذ انجام می شود.
سمیه عظیمی - نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا با کسب 50.6 درصد بر رقیب خود پیروز شد؛ ونزوئلایی ها با انتخاب مادورو، به نوعی وصیت چاوز را که خواستار انتخاب مادورو شده بود عملی کردند.

نیکلاس مادورو موروس که سال 1962 در کاراکاس پایتخت ونزوئلا متولد شده در زمان بیماری دوساله چاوز زمام امور این کشور را در اختیار داشت و به عنوان انقلابی اصیل و همراه وفادار رییس جمهوری فقید شناخته می شود.

همچنین وی در دهه 90 میلادی از بنیانگذاران جنبش "جمهوری پنجم" ونزوئلا بود که از نامزدی "هوگو چاوز" برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1988 میلادی حمایت کرد.

فوت هوگو چاوز، جانشینی وی و آینده روابط ایران و ونزوئلا قطعا مساله مهمی در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی است؛ مساله ای که با انتخاب مادورو به عنوان رئیس جمهور جدید ونزوئلا تا حدودی شفاف تر شده است.

به همین جهت با عبدالرضا مصری که مدتی نیز سفیر ایران در ونزوئلا بوده است گفتگو کردیم تا وضعیت آینده روابط ایران و ونزوئلا را از وی بشنویم.

 

    انتخاب مادورو در برابر رقیب غرب گرا و امریکائیش فصلی نو را در روابط ایران و ونزوئلا رقم خواهد زد؛ هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند که مادورو همان منش و روش چاوز را در پیش خواهد گرفت. نظر شما در این رابطه چیست؟

 

آقای نیکلاس مادورو به دلیل سفرهای متعددی که به ایران داشته فردی کاملا آشنا با کشورما است؛ وی در همه سفرهایی که به ایران داشته به عنوان وزیر امور خارجه به کشورمان مسافرت کرده است.

ذکر این نکته هم مهم است که روابط و تعامل ما با وزیر امور خارجه این کشور زیاد بوده به همین جهت آگاهی مادورو از مسائل دوجانبه ونزوئلا و جمهوری اسلامی عمیق است چراکه با این مسائل به صورت روزانه و هفتگی برخورد داشته است.

قطعا خط مشی و روند وی در ارتباط با ایران به دلیل شناخت و اطلاعات کامل مادورو از شرایط جمهوری اسلامی و منطقه و همچنین پای بندی وی به استراتژی آقای چاوز در مورد چندجانبه گرایی و تعامل با کل جهان و روی گردانی از تک قطبی بودن ونزوئلا شاید قوی تر از گذشته هم باشد.

لذا حضور نیکلاس مادورو یک فرصت بسیار مناسب برای کشور ونزوئلا درجهت ادامه روش آقای چاوز و موج ایجاد شده در کلیه کشورهای آمریکای لاتین است.

امروز کشورهای حوزه کارائیب هم پیمانان اصلی کشور ونزوئلا هستند؛ برای اولین بار آقای چاوز سازمانی را تشکیل داد که اجلاس آن با حضور نزدیک به 40 رئیس جمهور در کاراکاس تشکیل شد.

جامعه کشورهای امریکایی منهای کانادا و امریکا دراین اجلاس حضور داشتند؛ اصل برنامه هم برگزاری این مراسم بدون حضور امریکا و کانادا بود.

بین کشورهای برجسته انقلابی حوزه کارائیب و امریکای جنوبی، مثل کوبا، اکوادور، ونزوئلا و نیکاراگوئه ارتباط منسجم و خوبی برقرار است که خوشبختانه همه یک محور عملیاتی یعنی عدم تبعیت از سیاست های امریکا دارند. این مساله موج بسیار خوبی در میان کشورهای حوزه امریکای لاتین و کارائیب ایجاد کرده است.

 

    شرایط کشور ونزوئلا با توجه به اغتشاشاتی که پس از پیروزی آقای مادورو ایجاد شده است را چطور ارزیابی می کنید؟

کسانی که اغتشاش را ایجاد کرده اند خودشان هم می دانند که این مسائل راه به جایی نمی برد چرا که سیستم انتخابات در ونزوئلا در اختیار دولت نیست؛ یعنی دولت برگزار کننده انتخابات نیست.

ونزوئلا دارای 5 قوه است و قوه ای مستقل به نام انتخابات، مسئول برگزاری انتخابات در این کشور است؛ سیستم برگزاری انتخابات آن هم صد در صد به صورت رایانه ای بدون دخالت دست و کاغذ انجام می شود.

ضمن اینکه هر کسی هم نمی تواند در انتخابات شرکت کند، تنها کسانی که از سه ماه قبل در حوزه انتخابیه ثبت نام کرده اند اجازه شرکت در انتخابات را دارند.

لذا هیچ خدشه ای بر انتخابات ونزوئلا نیست؛ اما آنچه که در این کشور روی داده ماحصل سیاست های امریکا است، به این دلیل که اپوزیسیون این کشور کاملا امریکایی است و آنها می خواهند اوضاع را به هم بریزند.

https://shoma-weekly.ir/7Oyh2x