گفتگوی ویژه

اعتمادبه مردم کلید رفع مشکلات مالیات است

ای کاش ما در بحث مالیات همه امور را به مردم واگذار می‌کردیم. همان کاری که اسلام از ما خواسته و خودش هم همین کار را می‌کرده است. مردم ما در پرداخت مالیات خود کوتاهی نخواهند کرد، اگر همه مسئولیت کار را گردن خودشان بیندازیم. حتی می‌بینیم که عددهای غیر رند را رو به بالا گرد می‌کنند. دولت هم باید به مردم اعتماد کند و حداقل دو سه سال مالیات مردم را به خودشان واگذار کند، البته قوانین را به طور مفصل باید برای مردم توضیح داد. اگر این اتفاق بیفتد دریافت مالیات، کمتر که نخواهد شد، بلکه بیشتر هم می‌شود. ما باید به این جا برسیم و معتقدم می‌رسیم.
گفتگو:امیر حسین زاده - 16تیر روز مالیات است. با توجه به اینکه حکومت اسلامی از اهم احکام اسلام و حاکم بر بقیه احکام فرعی است، لذا خداوند متعال برای حکومت، منبع مالی قرار داده است که این منابع مالی همان مالیاتهای شرعی و اسلامی است. خمس و زکات دو مورد از عمدهترین مالیاتهای اولیه اسلام است که حکومت اسلامی با اخذ مالیات از مردم، به مصرف اداره جامعه و پیشرفت و توسعه کشور اسلامی میرساند. همچنین هزینهها و مخارج تشکیلات حکومت اسلامی از محل همین مالیاتها تأمین میشود. محمدرضا اعتمادیان مشاور اقتصادی بیشتر دولتها در جمهوری اسلامی ایران، در گفتگویی کوتاه با «شما» پیشنهاد جالبی برای دریافت مالیات دارد. گفتگوی ما با این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه را میخوانید.

مالیات یک رکن اصلی در اقتصاد کشورها است؛ اما گویا در ایران هنوز جایگاه خود را نیافته است. به نظر شما اشکال از کجا است؟

ای کاش ما در بحث مالیات همه امور را به مردم واگذار میکردیم. همان کاری که اسلام از ما خواسته و خودش هم همین کار را میکرده است. مردم ما در پرداخت مالیات خود کوتاهی نخواهند کرد، اگر همه مسئولیت کار را گردن خودشان بیندازیم. حتی میبینیم که عددهای غیر رند را رو به بالا گرد میکنند. دولت هم باید به مردم اعتماد کند و حداقل دو سه سال مالیات مردم را به خودشان واگذار کند، البته قوانین را به طور مفصل باید برای مردم توضیح داد. اگر این اتفاق بیفتد دریافت مالیات، کمتر که نخواهد شد، بلکه بیشتر هم میشود. ما باید به این جا برسیم و معتقدم میرسیم.

برخی معتقدند مالیات یعنی آنکه مردم هزینههای دولت را میپردازند. نظر شما چیست؟

همین طور است. پس اگر دولت از طریق مالیات نخواهد در آمد کسب کند، چه کند؟ البته از طریق واردات و صادرات هم میشود، درآمدی کسب کرد؛ اما در اقتصادهای غیردولتی مالیات بخش مهمی از درآمدهای دولت است. رسیدگی به نیازمندان و بودجه پروژههای عمرانی از همین راهها تامین میشود. اگر مردم ببینند که مالیات و پول آنها در جای درست خود خرج میشود و به موقع به مردم گزارش میشود، با اطمینان و اشتیاق، این مبلغ را پرداخت میکنند. در برخی سازمانها برخوردها صادقانه نیست و باید، تلاش بیشتری از دولت ببینند.

در حال حاضر در کشور ما تولیدکنندگان یکی از شاکیان مالیات هستند که میگویند چرخ ما نمیچرخد، مالیات هم از ما میگیرند. برای مالیات تولید چه پیشنهادی دارید؟

همین دیروز گزارشی به دست بنده رسید که یک کارخانه تولیدی، 350 نفر از کارگرانش را اخراج کرده است. چون صرف نمیکرده است. این مشکل الان در همه جا وجود دارد. تنها راه آن هم این است که کار دست مردم بیفتد. شما امروز یک برگ بخواهی تولید کنی، چند نفر متخصص و کارگر درگیر آن میشوند؟ وقتی برای یک برگ، این همه هزینه لازم است، برای کارهای دیگر که جای خود دارد.

https://shoma-weekly.ir/uEcQtq