گفتگوی ویژه

اصولگرایان از عوامل فتنه و انحراف غافل نشوند

چیزی که این بار آفت ماست فقط گروه فتنه نیست، بلکه شاید گروه انحراف به عنوان رقیب اصلی‌تر وارد میدان انتخابات شود.
گفتگو: امیر زینلی- ماجرای انتخابات امسال، پیچیده تر از آن است که بتوان آن را پیش بینی کرد. از طرفی ائتلاف های گاه و بیگاه جناح رقیب که بعضی از آن ها حتی همین حالا هم بر هم خورده، شاید باعث فریب خوردن برخی در اصولگرایان شود و احساس کنند که آن طرف خبری هست! با احمد کریمی اصفهانی گفتگو کرده ایم تا رقبای اصولگرایی را در انتخابات پیش رو بهتر بشناسیم.

***

تحلیل شما از ماجرای انتخابات آینده چیست؟

نکته‌ای را که باید همیشه به آن دقت کنیم این است که ما از درون خودمان آسیب می‌بینیم و قبل از این‌که از طرف مقابل و رقیب‌مان شکست بخوریم، خودمان با کارهایی که انجام می‌دهیم، باعث شکست خود می‌شویم. لذا قبل از این‌که به رقیب بپردازیم، باید در درجه اول به انسجام بین خودمان بپردازیم و نظریات‌مان را جوری با همدیگر تعدیل کنیم که همخوانی داشته باشیم و بتوانیم به وحدت حداکثری دست یابیم. وحدت حداکثری بخش عمده کار ما باید باشد.

مسئله بعدی این است که باید در مقابل رقبا به‌گونه‌ای عمل کنیم که آنها به خودشان اجازه ندهند که در مورد کارهای درون تشکیلاتی ما یا اختلافاتی که داریم به‌گونه‌ای باشد که دشمن از این طریق بتواند در کارهای ما رخنه کند و باعث مسائل متعددی شود. طبیعی است مهم‌ترین موضوع در جناح ما این است که قبل از هر چیز در انتخابات از تکثر باید پرهیز کنیم. فرض می‌کنیم اگر در جایی دو نماینده می‌خواهیم، اگر به‌طور عادی کنار نروند و تکثر پیش بیاید و مثلاً ده تا اصولگرا در جایی که یک یا دو نماینده انتخاب می‌شوند، کاندید شوند، این هم یکی از دلایل شکست ما خواهد بود.

مسئله بعدی عدم صداقت کسانی است که کاندید می‌شوند. کاندیداها باید با کسانی که می‌خواهند رأی بدهند نزدیکی و تعامل داشته باشند. این‌ها نکاتی است که باید برای توفیق بیشتر در نظر داشته باشیم.

در مورد طرف مقابل نباید از مسائل غیر اخلاقی برای رقیب استفاده کنیم، لذا یکی از چیزهایی که مردم در موردش خیلی ناراحت هستند، این است که ما خلاف اخلاق اسلامی عمل کنیم. ناسزاگویی و هرزه‌گویی نسبت به طرف رقیب باعث می‌شود رقیب ما تا حد زیادی توفیق به دست بیاورد.

مسئله بعدی این است که بعضی از تندی‌ها و تهمت‌ها باعث کاهش موفقیت می‌شود. لذا اگر این موارد اخلاقی را هم در مورد خودمان و هم راجع به رقبایمان رعایت کنیم، توفیق به دست می‌آوریم.

به نظر شما اصلاح طلبان چگونه وارد عرصه انتخابات خواهند شد؟

اصلاح‌طلب‌ها به‌طور طبیعی رقبای ما هستند و تمام هم‌ّ‌شان را گذشته‌اند که با توجه به این‌که بسیاری از آنها ممکن است تأیید صلاحیت نشوند، تعداد زیادی کاندید شوند. البته هنوز به وحدت و توافق نهایی نرسیده‌اند، اما چنین قراری دارند که اگر افرادی رد شدند، این‌طور نباشد که دست‌شان خالی باشد. روی این موضوع کار کرده‌اند. روی عدم تکثر دارند کار می‌کنند و همان‌طور که ما داریم در باره این موضوع فکر می‌کنیم که اگر جایی یکی دو تا نماینده می‌خواهد به تعداد همان‌ها باشد. تا جایی که ما اطلاع داریم برنامه‌ریزی کرده‌اند که اگر در جایی تعدادی زیاد بود در اواخر به نفع هم کنار بروند. این‌ها مسائلی هستند که ما باید به آن‌ها دقت کنیم.

از گروه های دیگری که ممکن است وارد انتخابات شوند، چه گروه هایی رقیب اصولگرایان هستند؟

چیزی که این بار آفت ماست فقط گروه فتنه نیست، بلکه شاید گروه انحراف به عنوان رقیب اصلی‌تر وارد میدان انتخابات شود. احمدی‌نژاد و کسانی که به او اعتقاد دارند، چنین طراحی‌ای را تدارک دیده‌اند. البته با توجه به این‌که می‌دانند توفیق آن‌چنانی نخواهند داشت، شاید به این بسنده کنند که اگر 30، 40 نفر را هم در مجلس داشته باشند بتوانند موی دماغ اصولگرایان شوند. منحرفین و طرفداران آقای احمدی‌نژاد قطعاً جزو اصولگرایان نخواهند بود. اعلام می‌کنم همه اصولگرایان این دقت را داشته باشند که مبادا خدای ناکرده این اشتباه تاریخی را تکرار کنند و آقای احمدی‌نژاد و طرفداران او را درون خود راه بدهند. آقای احمدی‌نژاد دارد در درون خودش را بازسازی می‌کند تا بتواند بعضی از مسائل را رفع کند. البته با توجه به مفاسدی که برملا شده است، به نظر می‌رسد اقبال زیادی برایش نباشد، ولی فکر می‌کنم اصولگرایان به گروه آقای احمدی‌نژاد هم به عنوان گروه منحرفین باید فکر کنند.

گروه اعتدالیون یا طرفداران دولت در انتخابات چگونه عمل خواهند کرد؟

این‌ها برای خودشان اسم درست کرده‌اند، ولی در هر صورت در هدف با اصلاح‌طلبان یکی هستند. متأسفانه بعضی از کسانی که چندان اعتقادی به کشور ندارند، از بیرون کشور هم به این‌ها تعلق دارند و این‌طور نیست که فقط در درون کشور باشند. این‌ها در بیرون هم حمایت‌هایی دارند و رسانه‌های متعدد سعی می‌کنند جوری تبلیغات کنند که اگر این‌ها سرکار آمدند بسیاری از مشکلات را رفع کنند. ما معتقدیم این‌ها جز این‌که بر مشکلات اضافه می‌کنند و جز وعده و وعید کار دیگری نمی‌کنند. دشمن به هیچ عنوان دست از دشمنی خودش برنمی‌دارد. این‌جور نیست که اگر اصلاح‌طلب‌ها سر کار بیایند، آن‌ها دوستدار کشور و ملت ما باشند. دشمنی آن‌ها همچنان به قوت خود باقی است و این فقط یک فریب است که اگر امروز اصلاح‌طلب‌ها مجلس را هم گرفتند، می‌تواند به یک صورتی در کشور نفوذ کند. البته مقام معظم رهبری یکی دو ماه است که مکرراً در باره نفوذ دشمن در کشور تذکر می‌دهند. مردم ما باید هوشیار باشند. آن کسی که بستر نفوذ بیگانه را آماده می‌کند، از زوایای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی شرایط را آماده می‌کند، نباید اصلاح‌طلبان فکر کنند در چاله‌ای که دشمن دارد درست می‌کند، فقط اصولگرایان می‌افتند، ولی آن‌ها از آن در امان خواهند بود. به نظر من اگر چنین خطای تاریخی پیش بیاید، مسلماً همه ملت ایران از خوب و بد در آن گودال می‌افتند و در آن آتش خواهند سوخت.

لذا اصلاح‌طلب‌ها باید مقداری در این مسائل تجدیدنظر کنند و جوری عمل نکنند که دشمن را به طمع بیندازند و او به کشور ما طمع داشته باشد و فکر کند با آمدن اصلاح‌طلب‌ها منافع او تأمین خواهد شد. ملت ایران یقیناً دیگر به امریکا و استکبار اجازه برگشتن نخواهد داد. تجربه هم نشان داده است و ما از هر نظر به این مسئله دقت داریم. لذا بهتر است اصلاح‌طلب‌ها هم این دقت را داشته باشند و جوری حرف نزنند که دشمن را امیدوار کنند که بتواند روی رأی آن‌ها کار کند.

پیش‌بینی شما از نتیجه انتخابات چیست؟

فکر می‌کنم در روستاها و شهرهای کوچک، مسائل سیاسی آن‌چنان نقشی ندارد و مردم به کسانی که اعتماد دارند رأی خواهند داد. به نظر من آن‌ها هم باید این هوشیاری را داشته باشند که آن کسی می‌تواند برای این نظام مفید باشد که حتماً آهنگ رهبری و ولایت را داشته باشد. در قضیه سعودی، ما شاهد بسیاری از مسائل بودیم. اگر قشر مقام معظم رهبری نبود و تدبیر و اقتدار ایشان که دشمن می‌داند ایشان حرفی را نمی‌زند، مگر این‌که به آن عمل کند و گفت اگر کمترین اذیتی به حجاج ما شود، برخورد سخت و خشنی خواهیم داشت و بلافاصله در فردای آن روز کاملاً ورق برگشت. این ورق برگشتن در یک مطلب و دو مطلب نیست. اگر همه ما پشت سر مقام معظم رهبری باشیم و حتی اگر در تفکر هم با هم اختلاف داریم، ولی این اصل را حفظ کنیم که اگر همه تابعی از رهبری و ولایت باشیم، موفق خواهیم بود. امام فرمودند مگر ما جز آقایی و سربلندی ملت و نظام چیزی نمی‌خواهیم. اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد، همه ما کوچک خواهیم شد. اگر نظام سر پا و با اقتدار باشد، همگی می‌توانیم در همه دنیا به عنوان یک کشور مقتدر سربلند باشیم و این هم میسر نیست مگر در سایه اسلام که می‌تواند به عنوان الگویی برای جهان اسلام باشیم.

https://shoma-weekly.ir/F51LhW